Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) doreşte să clarifice recentele informaţii apărute în mass-media, conform cărora valoarea exporturilor din industria auto ar fi inferioară importurilor, sugerând astfel o presupusă sub performanţă a sectorului, potrivit unui comunicat transmis redacţiei.
Această interpretare nu reflectă realitatea economică şi comercială a industriei auto din România.
Cifrele vehiculate în presă aferente exporturilor de 43 miliarde de euro şi cele aferente importurilor de 45 miliarde de euro sunt supraevaluate în cifre absolute. Aceste valori nu reflectă structura reală a fluxurilor comerciale specifice industriei auto, incluzând segmente care nu sunt direct relevante pentru evaluarea performanţei sectorului. APIA consideră esenţială o abordare corectă şi documentată a acestor date pentru a evita dezinformarea publicului şi a factorilor decizionali.
În realitate, în anul 2024, România a exportat autoturisme noi în valoare de aproximativ 12 miliarde de euro în timp ce importurile de autoturisme noi au fost de 3,5 miliarde de euro.
Aceste cifre demonstrează un randament pozitiv al exporturilor faţă de importuri, ceea ce subliniază competitivitatea industriei auto româneşti pe piaţa internaţională. Chiar şi luând în considerare importurile de autoturisme rulate, care au însumat 3,4 miliarde de euro, balanţa comercială rămâne favorabilă exportului de autoturisme noi, se precizează în comunicat.
Totuşi, APIA doreşte să atragă atenţia asupra unui fenomen îngrijorător: importurile de autoturisme rulate care generează pierderi economice semnificative pentru statul român întrucât o mare parte din acestea sunt importate la negru, fără a fi fiscalizate sau fiscalizate necorespunzător. De asemenea este important de menţionat că aceste importuri au un impact negativ asupra mediului pentru că au un grad de poluare ridicat.
Conform datelor oficiale, 64% dintre autoturismele rulate importate în 2024 sunt mai vechi de 10 ani, fiind echipate cu tehnologii depăşite, care contribuie la creşterea emisiilor poluante şi la scăderea siguranţei în trafic.
Prezenţa masivă pe piaţă a acestor autoturisme uzate impune măsuri concrete pentru limitarea efectelor negative generate de acest fenomen.
APIA consideră că este necesară introducerea unui impozit general anual pentru autoturisme în funcţie de norma de poluare şi de anul de fabricaţie. O astfel de măsură ar contribui la protejarea sănătăţii publice, la îmbunătăţirea siguranţei rutiere şi la reducerea impactului asupra bugetului de stat, încurajând în acelaşi timp achiziţia de autoturisme mai noi, mai sigure şi cu un nivel de poluare redus.
Industria auto românească este una dintre cele mai dinamice şi performante din regiune, iar datele economice reflectă acest lucru în mod clar. APIA respinge ferm ideea că acest sector ar fi neperformant şi subliniază necesitatea unui dialog constructiv privind politicile fiscale şi de mediu pentru susţinerea dezvoltării sustenabile a pieţei auto din România, precizează comunicatul.
Opinia Cititorului