Raiffeisen Bank va trebui să ramburseze unui client aproape 6.000 de franci elveţieni (CHF), conform deciziei pronunţate în data de 16 februarie de Tribunalul Sibiu, într-un proces pe clauze abuzive. Astfel, tribunalul sibian modifică parţial hotărârea Judecătoriei Sibiu. Decizia poate fi atacată prin recurs.
Hotărârea postată pe portalul Instanţei arată: "Admite apelul formulat (...) în contradictoriu cu pârâţii Raiffeisen Bank SA cu sediul în Bucureşti, împotriva sentinţei (...) pronunţată de Judecătoria Sibiu pe care o schimbă în parte şi, în consecinţă: constată caracterul abuziv şi nulitatea absolută a clauzelor conţinute în art. 3 pct. 3.5 şi art. 3 pct. 3.7 din contractul de credit (...) încheiat între părţi. Dispune înlăturarea clauzelor de la art. 3 pct. 3.5 şi art. 3 pct. 3.7 din contract. Dispune obligarea pârâtelor la restituirea sumelor de 880 CHF cu titlu de comision de procesare, la care se adaugă dobânda legală de 453,16 CHF şi 8.794,88 lei cu titlu de comision de administrare, la care se adaugă dobânda legală aferentă acestei sume, de 2.323,80 CHF, în echivalent lei la data plăţii, sume calculate de la data încasării până la data raportului de expertiză efectuat în cauză. Obligă pârâtele să plătească reclamanţilor suma de 2.000 lei, cu titlu de cheltuieli parţiale de judecată în fond. Menţine restul dispoziţiilor sentinţei atacate. Fără cheltuieli de judecată în apel. Cu drept de recurs în termen de 30 de zile de la comunicare. Cererea de recurs se depune la Tribunalul Sibiu".
Astfel, Instanţa a înlăturat din contractul de credit clauzele referitoare la comision şi dobândă.
Anul trecut, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a emis un Ordin adresat Raiffeisen Bank, care prevede încetarea practicilor incorecte utilizate pentru acordarea unor credite, amendând instituţia bancară cu suma de 50.000 de lei. Decizia a fost luată în urma solicitărilor făcute de Guvernul Tudose şi de Administraţia Prezidenţială, care au cerut instituţiei să soluţioneze un memoriu al Grupului Clienţilor cu Credite în CHF (GCCC). Acesta face referire la apariţia în spaţiul public, în luna iulie 2017, a unor documente interne atribuite Raiffeisen Bank, care arată strategia băncii de acordare a creditelor în franci elveţieni. Documentele scurse în mediul online, în vara anului trecut, arătau că, în februarie 2009, Comitetul pentru Active şi Pasive al Raiffeisen Bank a aprobat o nouă structură de preţuri pentru împrumuturile garantate, care viza creşterea treptată a dobânzilor la respectivele credite.
Unul dintre ele, datat cu 10 mai 2007, detalia un program de repricing pentru creditele acordate în 2006, care prevedea trei etape, ultimele două dintre acestea vizând creşteri de dobânzi - în septembrie 2007 şi, respectiv, în ianuarie 2008 - pentru creditele acordate anterior.
În acest context, Ordinul ANPC arată că operatorul economic trebuie să aducă contractele la momentul anterior practicii, inclusiv prin emiterea unui nou grafic de rambursare, în condiţiile contractuale de la momentul semnării acestora.
Echipa de control a ANPC a constatat faptul că banca nu a depus toate diligenţele în relaţia cu consumatorul, dând dovadă "de o totală lipsă de preocupare faţă de gradul de îndatorare a consumatorilor", arată Procesul verbal care stă la baza Ordinului ANPC. Acesta subliniază: "În perioada februarie - decembrie 2008, Raiffeisen Bank a acordat 914 credite cu dobândă promoţională de 4,6% şi setase în sistem faptul că, peste un an, rata dobânzii va fi de 5,4% (informaţie care, potrivit ANPC, nu a fost comunicată vreunui consumator) pentru ca, ulterior, să o majoreze cu 5,6%. Conform contractului, debitorul ar fi putut să opteze pentru dobânzi fixe, însă această opţiune nu era în acelaşi câmp vizual astfel încât consumatorul să accepte respectiva variantă (8,6%/an, respectiv 14%/3 ani). Din cele sesizate, reiese faptul că banca folosea această practică la întreg portofoliul de credite (inclusiv lei şi euro). (...) Impactul a fost asupra a 9.658 de clienţi afectaţi, reprezentând 389,2 milioane euro".
Conform Procesului verbal, "se poate constata că toate analizele economice aveau la bază exclusiv calcule comerciale bazate pe indicatori de profit şi nu au ţinut cont de eventualele variaţii ale cursului sau ale ratei dobânzii, respectiv nu au avut în vedere menţinerea unei relaţii corecte cu consumatorii, prin expunerea acestora la un risc de neplată considerabil şi afectând, astfel, o mare parte din portofoliul de credite denominate în CHF".
Reprezentanţii Raiffeisen Bank consideră ca neîntemeiată constatarea ANPC. Banca a contestat Ordinul ANPC, iar Curtea de Apel Bucureşti a suspendat acest ordin până la soluţionarea definitivă a dosarului. Ulterior, ANPC a atacat cu recurs decizia Curţii de Apel.
1. Banca carr nu o ia pe scurtatura din gura
(mesaj trimis de anonim în data de 22.02.2018, 03:04)
Reclama cu o fata frumoasa care alearga. Seful lor merge la Iohannis cu plocon.
6000 de chf luati de la un om. La 1000 de oameni e 6 mil chf. Un sediu de 30 de etaje din sticla.