Guvernul propune alocarea unei subvenţii de la ajutorul de stat de peste 68 de milioane de lei acordat Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa pentru acoperirea cheltuielilor de exploatare şi a celor de investiţii, între 2021-2023.potrivit unui Memorandum emis astăzi.
Memorandumul este pe ordinea de zi a şedinţei de guvern de diseară.
Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa intră în categoria aeroporturilor de interes naţional care asigură derularea în condiţii de siguranţă şi securitate a traficului aerian commercial şi care funcţionează ca facilitate pentru forţele aeriene române şi partenerii strategici militari ai României.
Prin Ordinul nr. 379 din 10.04.2018, respectiv prin Ordinul nr 1110/19.06.2018, Ministerul Transporturilor a acordat un ajutor de exploatare, respectiv un ajutor de investiţii, măsuri exceptate de la obligaţia notificării, Societăţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa" - 2 S.A., pentru perioada 2018-2020. Cele două acte normative produc efecte până la data de 31 decembrie 2020, detaliază Memorandumul.
Pandemia Covid-19 a condus la o scădere de aproximativ 50% a traficului de pasageri faţă de previziunile pe anul 2020, respectiv la scăderea drastică a veniturilor proprii ale aeroportului (chirii spaţii, chirii spaţii publicitare de închiriat, tarife aeroportuare de pasageri, securitate, aterizare, servicii de handling etc.)
Aeroportul a fost construit în perioada 1961-1975 şi a fost reamenajat/reechipat gradual până în prezent, cu finanţare în principal de la bugetul de stat şi din surse proprii, în limita disponibilului.
Astfel, pentru perioada 2021-2023, sunt prevăzute următoarele obiective de investiţii:
1. Amenajare banda pistă şi RESA
Terenurile necesare pentru realizarea acestui obiectiv de investiţii, în suprafaţă de 782.008 mp, au fost obţinute prin transfer temporar (6 ani) de la Ministerul Apărării Naţionale, prin HG nr. 920/2016 şi, în completare, prin expropriere în baza Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică. In urma finali
Valoare totală a investiţiei: 49.855.890 lei
Eşalonarea investiţiei: - anul I- 2019 proiectare: 850 mii lei incl. TVA - anul II- 2020 achizitie terenuri si proiectare: 1.632 mii lei incl. TVA - anul III- 2021 execuţie lucrări: 25.894 mii lei incl. TVA
2. Modernizarea şi reabilitarea sistemului electroenergetic (Etapa 2)
Proiectul a fost constituit din două etape, prima etapă referitoare la reabilitarea sistemului de iluminat platforme de staţionare aeronave, iar a doua referitoare la reabilitarea energetică a instalaţiilor şi obiectivelor integrate sistemului electroenergetic ce deserveşte aeroportul. Prima etapa a fost realizată în anul 2018.
Valoarea totală a investiţiei: 14.512.710 lei
Eşalonarea investiţiei: Mii lei Anul I (etapa 1)- 2018 6.252 Anul II (etapa 2)- 2022 2.785 Anul III (etapa 2)- 2023 8.338 Anii următori (etapa 2) 6.756
3. Aplicaţie soft management
Monitorizarea conformării cu cerinţele aplicabile Proiectul propus este o aplicaţie care asigură monitorizarea activităţilor de implementare a măsurilor corective şi de eliminare a neconformităţilor, precum şi de compatibilizare a sistemelor aeroportului cu cerinţele de reglementare şi performanţă aplicabile.
Valoarea investiţiei: 1.270.000 lei (inclusiv TVA)
Eşalonarea investiţiei: Anul I - 2021 - 1.270 mii lei
b) Reabilitare şi reparaţii clădiri în vederea extinderii activităţii aeroportuare şi asigurarea condiţiilor optime pentru desfăşurarea activităţilor principale
1. Reabilitare şi modernizare corp gardă
Clădirea care face obiectul intervenţiilor, destinată iniţial unei unităţi de pază, îşi va modifica destinaţia pentru activităţi administrative de birou si săli de instruire.
Valoarea totală a investiţiei: 8.396 319 lei (inclusiv TVA)
Eşalonarea investiţiei: Anul I - 2021 - 2.889 mii lei Anul II - 2022 -5.508 mii lei
2. Reconfigurare fluxuri auto, reabilitare pavilion administrativ, rampa spălare maşini, separator grăsimi
Necesitatea investiţiei este justificată de insuficienţa spaţiului de garare şi întreţinere a tuturor autovehiculelor ce deservesc buna funcţionare a aeroportului. În acest moment, autovehiculele mari nu au acces în clădire din cauza gabaritului mic al intrării existente. Din cauza accesului greoi şi a necesităţii păstrării spaţiului de manevră, suprafaţa de garare este mult limitată chiar şi pentru autovehiculele care au acces
Valoarea totala a investiţiei: 7.663 422 lei (inclusiv TVA)
Eşalonarea proiectului: Anul I - 2022 - 2.738 mii lei Anul II - 2023 - 4.290 mii lei
3. Extindere si modernizare punct control PC2
Investiţia are ca fundamentare incapacitatea actuală de a asigura un acces sigur şi eficient în şi din incinta aeroportului pentru traficul pietonal şi auto. În prezent, clădirea actuală ce deserveşte ca punct de control PC2 are o singură încăpere cu dimensiunile de 2,90 x 2,75 x 3,00 m (suprafaţa utilă 8 mp) Clădirea nu este termoficată, confortul termic pe timpul 11 iernii este asigurat cu radiatoare electrice, pe timpul verii cu un aparat de climatizare. Nu există alimentare cu apă şi nici grup sanitar.
Valoarea totală a investiţiei: 800.936,64 lei (inclusiv TVA)
Eşalonarea proiectului: Anul I - 2021 - 801 mii lei
Pentru deservirea la sol a aeronavelor, pasagerilor, bagajelor si mărfurilor, în condiţii de calitate cu respectarea cerinţelor de siguranţă şi securitate conform reglementărilor în vigoare aplicabile, este necesară dotarea cu echipamente noi precum autobuz pasageri, motostivuitor electric, cargo loader, stivuitor conventional, echipamente de tractare , s.a.
1. Stapanii nostri "strategici"!
(mesaj trimis de vlad tepes în data de 12.11.2020, 11:08)
De fapt, mormanul ala de bani publici pe care il cheltuie guvernantii leprosi, are un singur scop: sa creeze toate conditiile pt trupele Unchiului Sam atunci cand folosesc acest aeroport, conform sloganului adoptat de toti slugoii clasei politico-securiste dambovitene: "totul pt stapanii nostri yankei"! N-o sa vedeti niciodata atatia bani dati pt un aeroport 100% civil!