Având în vedere rolul extrem de important al trainingului francizatului în succesul afacerii sale, unul dintre subiectele care trebuie neapărat abordate în discuţia cu francizorul unei afaceri ce v-ar interesa, îl reprezintă trainingul, dacă există pentru franciza respectivă şi dacă da, calitatea acestuia. Pentru a vă da seama de cel fel de training se acordă în cazul afacerii care vă interesează trebuie să-l întrebaţi pe francizor despre durata perioadei de pregătire, despre temele abordate în cadrul trainingului, precum şi locaţia unde se va desfăşura acesta. O idee bună este şi să răsfoiţi manualele operaţionale ale francizei pentru a vă da seama ce subiecte vor fi abordate.
Angajaţii francizatului
O altă întrebare de adresat francizorului este dacă trebuie, şi unii dintre angajaţii francizatului să participe la training. Mulţi francizori oferă pregătire doar francizatului, acestuia din urmă revenindu-i sarcina de a-i pregăti pe angajaţii săi, eventual sub supravegherea francizorului sau a reprezentanţilor săi. Există şi francize în care, la training, alături de francizat, pot participa şi unii dintre angajaţii săi (în acelaşi timp sau ulterior), de obicei respectivii angajaţi fiind manageri sau şefi de departamente, echipe, etc. De asemenea, există francize unde trainingul este specializat, pentru angajaţi fiind organizate sesiuni diferite de cele pentru francizaţi, în care le sunt predate noţiuni specializate, referitoare la poziţia lor în companie, la activitatea şi îndatoririle lor.
În unele cazuri trainingul se face contra cost sau trainingul francizatului este gratuit, dar cel pentru angajaţi este contra cost. Şi, chiar dacă este complet gratuit, tot sunt implicate anumite cheltuieli (transport, cazare etc) pe care francizatul trebuie să le suporte, iar aceste costuri cresc în cazul în care şi angajaţii trebuie să urmeze trainingul francizorului. De asemenea, este esenţial de aflat dacă programul de training pentru angajaţi este obligatoriu sau nu. De multe ori, după sesiunea de pregătire, angajaţii trebuie să susţină un test sau un examen, de aceea, în cazul în care trainingul este obligatoriu pentru angajaţi, interesaţi-vă ce se întâmplă dacă un angajat nu trece testul. De obicei, angajatul poate relua pregătirea, însă sunt cazuri în care angajatul care nu primeşte certificarea trebuie înlocuit.
Materiale pentru trainingul angajaţilor
În cazul celor mai multor francize, francizatul este cel care va trebui să-i pregătească pe angajaţii săi. Şi, chiar dacă unii din angajaţii săi participă la trainingul organizat de francizor, pregătirea celorlalţi va reveni tot francizatului. De aceea, este foarte important de aflat - ce suport va primi francizatul pentru trainingul francizaţilor săi. Francizorul ar trebui să vă "înarmeze" cu un check-list pentru training pentru fiecare post din firmă şi materiale precum manuale, DVD-uri, CD-uri, casete etc. Aceste materiale fie vă vor ajuta în pregătirea angajaţilor, fie le veţi da angajaţilor, pentru studiu individual, dar vă vor şi învăţa cum să realizaţi trainingul.
Trainingul cu reprezentanţii francizorului
De obicei în cazul francizelor extinse, francizorul desemnează o echipă de reprezentanţi care vizitează periodic locaţiile francizaţilor, pentru a-i verifica şi a le oferi suport şi asistenţă şi, eventual, a-i ajuta la rezolvarea unor probleme cu care se confruntă în momentul respectiv. De asemenea, reprezentanţii pot fi împuterniciţi şi să îi certifice pe membrii din personalul francizatului, să îi valideze pentru posturile pentru care au fost angajaţi. În acest caz, întrebaţi-l pe francizor pe ce criterii se acordă aceste certificări, cât de des au loc aceste vizite şi, din nou, ce se întâmplă dacă unul dintre angajaţi nu primeşte certificarea. Aceste certificări se pot da fie pentru toţi membrii echipei francizatului, înainte de deschiderea oficială, fie pentru noii angajaţi ai francizatului, fie, în funcţie de profilul afacerii, este vorba de o certificare periodică a tuturor angajaţilor.
Deşi poate nu vă surâde perspectiva unui astfel de control strict, care vă forţează să reluaţi pregătirea unui angajat sau chiar să-l înlocuiţi, gândiţi-vă la următoarele - un francizor care practică un astfel de control riguros este un francizor care ţine foarte mult la respectarea unui standard ridicat de calitate. La urma urmei, este în interesul dumneavoastră, deoarece dorinţa de menţinere a unui nivel ridicat de calitate vă asigură că marca pe care o reprezentaţi va fi întotdeauna asociată cu calitatea de top.
Francizorul este mai mult sau mai puţin obligat să vă furnizeze toate aceste informaţii referitor la trainingul oferit în cadrul francizei sale, de aceea este esenţial ca dumneavoastră să îi puneţi toate întrebările şi să încercaţi să obţineţi răspunsuri cât mai detaliate, pentru ca, pe baza lor, să puteţi lua decizii în deplină cunoştinţă de cauză.