INVESTIŢIE DE PESTE 200 MILIOANE DE EURO Conpet şi Gazprom plănuiesc să construiască oleoductul Piteşti - Pancevo

ALINA TOMA VEREHA
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 30 august 2013

Conpet şi Gazprom plănuiesc să construiască oleoductul Piteşti - Pancevo

Conpet va fi listată la categoria I a Bursei de Valori Bucureşti începând cu data de 5 septembrie, în acest moment acţiunile companiei fiind tranzacţionate pe piaţa Rasdaq. Conducerea societăţii consideră că SC Conpet SA este solidă şi strategică pentru economia noastră şi pentru piaţaî petrolieră, că poate face faţă exigenţelor prezenţei pe piaţa reglementată a BVB, mai ales că are planuri importante de dezvoltare. Reprezentanţii societăţii susţin că aceste proiecte au nevoie de finanţare, iar cea mai bună metodă pentru a atrage această finanţare este piaţa de capital.

Transportatorul naţional de ţiţei Conpet Ploieşti şi Gazprom au în plan construirea unui oleoduct de la Piteşti la rafinăria de la Pancevo, deţinută de grupul rus prin intermediul NIS. Liviu Ilaşi, directorul general al Conpet, a declarat, ieri, într-o întâlnire cu presa, că Oil Terminal Constanţa şi transportatorul de ţiţei din Serbia (Transnafta) sunt, de asemenea, implicaţi în proiect: "Conducta Piteşti - Pancevo este o oportunitate de afaceri pentru toate cele patru companii. Compania rusă Gazprom este interesată să transporte ţiţeiul la rafinăria sârbă pe o rută sigură şi mult mai competitivă decât cea actuală. Am avut mai multe întâlniri cu partea rusă în acest an, ultima chiar în luna iulie, şi vom face un studiu de fezabilitate care va scoate în evidenţă costurile şi beneficiile proiectului, după care cele patru companii vor lua deciziile de investiţii".

Domnia sa a precizat că, în prezent, sistemul naţional de transport al ţiţeiului nu este conectat la reţelele similare din ţările vecine.

Astfel, este necesară construirea unei conducte între Piteşti şi Pancevo pentru ca gazul rusesc să ajungă din Portul Constanţa către rafinăria sârbă. De la Constanţa la Piteşti, Conpet dispune de conductele de transport necesare. Astfel, petrolul rusesc va veni pe tancuri petroliere din Rusia, prin Marea Neagră, până la Constanţa, de unde va fi încărcat în conductele Conpet prin terminalul Oil Terminal.

Oleoductul Piteşti-Pancevo presupune construirea, pe teritoriul ţării noastre, a 280 km şi a încă 60 km pe teritoriul Serbiei. Valoarea investiţiei depăşeşte 200 milioane de euro, iar capacitatea anuală de transport ar fi de circa 7 milioane de tone ţiţei, a subliniat Liviu Ilaşi.

Domnia sa a mai spus că relaţia dintre Conpet şi Transnafta este foarte bună, iar interesul este comun, precum şi că proiectul de transport al ţiţeiului mai are nevoie de ok-ul din partea Gazprom Neft (divizia petrolieră a Gazprom) pentru a fi demarat. Termenul de execuţie a conductei este de circa doi ani. Următoarea întâlnire cu partenerii ruşi este programată în luna septembrie.

Compania rusească Gazprom, prin intermediul NIS (subsidiara companiei Gazprom Neft), a inaugurat, recent, prima reţea de staţii de distribuţie carburanţi din ţara noastră, oficialii companiei anunţând că numărul benzinăriilor va ajunge la 120 la sfârşitul anului 2015, în urma unei investiţii de circa 150 milioane euro. Tot prin intermediul NIS, ruşii de la Gazprom sunt implicaţi şi în exploatarea unor resurse naturale, în partea de vest a ţării. Domnul Vadim Smirnov, director regional NIS pentru România, ne-a declarat, recent, într-un interviu, că Gazprom consideră România o piaţă strategică, unde vrea să investească sute de milioane de euro.

Un alt obiectiv important pentru dezvoltarea viitoare a Conpet este găsirea unei modalităţi tehnice eficiente de a atrage transportul ţiţeiului din Kazahstan şi Azerbaidjan către centrul Europei. Compania ploieşteană se pregăteşte să preia şi eventualele cantităţi suplimentare de ţiţei ce va fi extras în urma explorărilor din Marea Neagră.

În prezent, capacitatea totală de transport a Conpet este de 27,5 milioane tone pe an, iar volumul ţiţeiului transportat este de 6 milioane tone. Deci, doar un sfert din capacitatea de transport a Conpet este utilizată.

Liviu Ilaşi a explicat că situaţia a fost cauzată de închiderea a cinci din opt rafinării în ultimii ani, dar şi de criza economică, ce a determinat reducerea ţiţeiului transportat către rafinării. Practic, clienţii principali ai Conpet sunt Petrom (66%) şi LukOil (circa 31%). În 2008, compania a atins un vârf de circa 12 milioane de tone de ţiţei transportat, pe fondul boom-ului economic ce a precedat criza.

Compet operează aproximativ 3.800 km de conducte prin care transportă ţiţei, gazolină şi etan lichid. Aceste conducte au fost modernizate în perioada 1996-2008, cu aproximativ 150 milioane de dolari. Conpet dispune de un dispecerat modern, în care poate monitoriza starea sistemului în timp real şi a fost prima companie energetică ce a implementat sistemul de măsurare SCADA.

Ministerul Economiei deţine 58,7% din acţiunile companiei, Fondul Proprietatea are o participaţie de 29,7%, iar 11,5% reprezintă pachetul tranzacţionat pe bursă.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb