Anunţate încă de anul trecut, investiţiile turcilor de la Anchor Plaza în cele două mall-uri pe care le deţin în Capitală, Plaza România şi Bucureşti Mall, sunt acum incerte, după ce CEO-ul grupului a renunţat la funcţie în urmă cu câteva zile, potrivit unor surse din piaţă.
Pentru Ali Ergun Ergan este a doua oară când se desparte de grupul turc, prima plecare a sa având loc în decembrie 2005, după mai bine de şase ani în care a ocupat funcţia de CEO. Ergun Ergan a petrecut următorii şase ani tot în domeniu, dar la conducerea unui grup concurent, Băneasa Developments (dezvoltatorul mall-ului Băneasa Shopping City).
Ergun s-a întors în februarie 2012 la conducerea grupului turc şi a venit, totodată, cu planuri noi pentru primul mall construit în România (Bucureşti Mall, 1999), dar şi pentru "fratele" său, mall-ul de pe bulevardul Timişoara, deschis în 2004. Astfel, omul de afaceri şi-a propus să aducă cele două centre comerciale la un alt nivel, anunţând investiţii de 50 de milioane de euro, pentru construcţiile de extindere care ar trebui să înceapă în acest an.
Doar că, între timp, a renunţat să mai conducă grupul...
• Tot mai multe spaţii din Plaza România au rămas fără chiriaşi, în ultimele luni
În prezent, cei mai mulţi dintre vizitatorii Plaza Mall aleg acest centru comercial fie pentru a viziona un film, fie pentru a lua masa, în zona restaurantelor de la etajul 2.
Mihaela Vieru, 28 ani, broker de asigurări, ne-a declarat: "Obişnuiesc să merg în AFI Palace Cotroceni şi în Sun Plaza (n.r. zona Berceni). Cumpărăturile prefer să le fac în AFI Cotroceni, pentru că îmi oferă o gamă largă de magazine, iar Sun Plaza este aproape de casă şi îl vizitez atunci când merg la film ori să iau masa". Sursa citată ne-a mai declarat că nu a mai păşit în Plaza România de la inaugurarea AFI Palace Cotroceni.
Tot pe seama apropierii de AFI Palace Cotroceni pune şi Răzvan Sin, expertul în retail DTZ Echinox, scăderea traficului din Plaza Mall: "În timp ce Bucureşti Mall se află într-o zonă lipsită de concurenţă, Plaza România suferă din caza apropierii de AFI Cotroceni, care atrage cea mai mare parte a traficului datorită dimensiunii şi mixului de chiriaşi. Aşadar, nevoia de repoziţionare se resimte, mai ales în cazul centrului comercial din vestul Bucureştiului, iar în cazul în care proprietarii nu vor găsi soluţii, sunt şanse mari ca Plaza România să piardă mare parte din chiriaşi".
Mall-ul celor de la Anchor, din bulevardul Timişoara, este din ce în ce mai gol, în ultimele două luni, tot mai mulţi retaileri părăsind spaţiile comerciale. Aproape 50% dintre magazinele care ocupau galeriile centrului comercial au început să-şi strângă bagajele, retaileri ca Springfield, Women's Secret, Cielo Venezia, Guess sau Motivi hotârând să nu mai reînnoiască contractele de închiriere. Potrivit unor surse apropiate centrului comercial, retailerii ar fi ales să plece întrucât acţionarii centrului comercial nu au fost de acord să reducă preţurile chiriilor, în condiţiile în care retailerii înregistrează scăderi de vânzări, ca urmare a numărului redus de clienţi. Migrarea comercianţilor se pare că a convenit celor de la Anchor, fiind propice pentru planurile mari ale grupului, care presupuneau un spaţiu mai vast pentru lucrările de reconstrucţie. Dacă ar fi să facem un top al mall-urilor din Capitală şi să evaluăm locul centrelor comerciale care aparţin Anchor, reprezentanţii DTZ le-ar poziţiona la finalul clasamentului. Răzvan Sin, din cadrul DTZ, susţine: "Este evident că cele două mall-uri nu mai deţin primele două poziţii, ca în perioada în care erau singurele proiecte din Capitală. Bucureşti Mall este în continuare un proiect căutat şi apreciat de retaileri, iar o renovare majoră ar putea aduce proiectul între primele trei centre comerciale din Bucureşti".
Contactacţi de ziarul BURSA, reprezentanţii Anchor nu au putut să ne ofere mai multe informaţii legate de renunţarea la funcţie a domnului Ali Ergun Ergan şi de planurile de viitor ale grupului: "Din păcate, în momentul de faţă, din cauza schimbărilor din cadrul companiei, nu putem comunica în vreun fel".
Planurile grupului pentru cele două mall-uri
Grupul Anchor a anunţat, la finalul anului trecut, că urmează să înceapă lucrările de reamenajare şi reconfigurare a celor două centre comerciale pe care le deţine în Capitală - Bucureşti Mall şi Plaza România. Investiţiile de 50 de milioane de euro ar creşte cu până la 20% suprafaţa închiriabilă a celor două construcţii.
La momentul anunţului, Ali Ergun Ergan declara că proiectul înseamnă mai mult decât o renovare şi că este o primă transformare majoră a unui proiect de retail.
Domnia sa a menţionat atunci că intenţia dezvoltatorului este de a transforma Plaza Mall într-un centru destinat în special activităţilor recreative, astfel că în mall va exista o zonă extinsă de entertainment. Ergen declara, la finalul anului trecut: "Plaza România va beneficia de unul dintre cele mai mari parcuri de distracţii indoor din Estul Europei. De asemenea, vom îmbunătăţi mixul de chiriaşi, prin atragerea unor nume noi în mall. Ne vom axa în special pe clienţii din zona în care este amplasat centrul comercial şi mai puţin pe atragerea de clienţi din alte zone din Bucureşti. La Bucureşti Mall ne vom axa mai mult pe zona de fashion. Vrem să facem din cele două mall-uri o destinaţie pentru 7 zile din 7 şi nu doar una de weekend, cum sunt centrele comerciale în prezent".
Grupul turc Anchor este prezent în România de 16 ani, fiind activ pe segmentele comercial, clădiri de birouri şi rezidenţial. Portofoliul companiei include centrele comerciale Bucureşti Mall şi Plaza România, inaugurate acum 14, respectiv 9 ani, clădirea de birouri Anchor Plaza şi complexul imobiliar InCity Residences, toate în Bucureşti.