Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a propus, la finalul lunii februarie, modificarea regulamentului Fondului de Compensare a Investitorilor, cel mai probabil, ca urmare a scandalului Harinvest, de la finalul lui 2013.
Propunerile au stârnit opinii adverse din partea brokerilor şi a investitorilor.
Mărul discordiei reprezintă posibilitatea ca investitorii afectaţi de fraude să fie compensaţi prin Fondul de Compensare.
Pe de o parte, Asociaţia Brokerilor a transmis că noile reguli privind compensarea investitorilor, propuse de ASF, reduc capacitatea de compensare a Fondului şi induc riscuri de fraudă la nivelul intermediarilor/SAI, în timp ce Asociaţia Investitorilor pe Piaţa de Capital este total de acord cu proiectul ASF.
• Asociaţia Brokerilor: "Practicile frauduloase ale angajaţilor intermediarilor/ SAI-urilor sunt de competenţa organelor penale, iar titlul de creanţă al părţii vătămate se stabileşte prin hotărâre judecătorească executorie"
Asociaţia Brokerilor atenţionează că modificările aduse procedurii de compensare a investitorilor - prin Proiectul de Regulament pentru modificarea şi completarea Regulamentului nr. 3/2006 privind autorizarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de Compensare a Investitorilor, publicat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pe website-ul propriu, la data de 25 februarie - pot conduce la funcţionarea neadecvată a schemei de compensare, prin diminuarea în mod nejustificat a fondurilor, datorată compensării în situaţii insuficient documentate sau în situaţii care sunt de competenţa organelor penale.
Brokerii au transmis că, prin eliminarea menţiunii exprese ca investitorul compensabil să fie client al membrului Fondului de compensare (intermediar sau SAI), în baza unui contract de prestare de servicii şi activităţi de investiţii, corelată cu posibilitatea ca, în cazul în care contractul în cauză a fost pierdut, distrus sau deteriorat, acesta să poată fi înlocuit cu orice alte documente care atestă relaţia dintre persoana respectivă şi intermediar/SAI, fără ca proba să se facă în condiţiile Codului Civil şi al Codului de Procedură Civilă, se induce riscul de abuzuri din partea unor investitori rău intenţionaţi.
Asociaţia Brokerilor a adăugat: "De asemenea, proiectul include în operaţiunile de «încredinţare de fonduri băneşti şi/sau instrumente financiare» care fac obiectul compensaţiei şi operaţiunile frauduloase prin care un membru al Fondului îşi însuşeşte fonduri băneşti şi/sau instrumente financiare necuvenite, fără să ţină cont că «încredinţarea» exprimă manifestarea de voinţă a părţilor, care are drept scop prestarea de servicii şi activităţi de investiţii. În plus, noile prevederi consideră că simpla sesizare a organelor competente în acest caz reprezintă titlu de creanţă. Fondul, constituit prin contribuţia membrilor săi, nu poate compensa decât creanţe născute din contractele de prestări de servicii şi activităţi de investiţii financiare pe care aceştia le-au încheiat cu investitorii. Practicile frauduloase ale angajaţilor intermediarilor/SAI-urilor, cu sau fără complicitatea titularilor fondurilor/instrumentelor, sunt de competenţa organelor penale, iar titlul de creanţă al părţii vătămate se stabileşte prin hotărâre judecătorească executorie. Pentru prevenţie, intermediarii şi personalul acestora sunt supuşi regulilor de conduită incluse în reglementările specifice. Prin procedura de compensare în cazul acţiunilor frauduloase, cuprinsă în proiect, se deschide calea unor fraude prin complicitate între angajaţi ai intermediarilor /SAI -urilor şi investitori, beneficiind de compensare din partea Fondului, care ulterior se vor răsfrânge negativ asupra tuturor membrilor Fondului.
Mai mult, Fondul este obligat să facă plăţi compensatorii, în baza unor liste succesive, şi pentru creanţele înscrise de judecătorul-sindic în mod provizoriu în tabelul definitiv al tuturor creditorilor, urmând ca recuperarea sumelor plătite cu titlu provizoriu, în cazul în care se constată că investitorii respectivi nu erau compensabili sau nu erau îndreptăţiţi la plata integrală a sumei în cauză, să se facă de către organul competent, care le va transfera Fondului, respectiv de către Fond, dacă acesta este desemnat organ competent".
Asociaţia Brokerilor consideră că aspectele menţionate se vor reflecta în plăţi efectuate de Fond către persoane nedreptăţite, care vor conduce la diminuarea capacităţii Fondului de a onora cererile justificate şi la creşterea, la niveluri nesustenabile, a contribuţiei intermediarilor şi SAI-urilor, chiar dacă aceştia îşi desfăşoară activitatea în condiţii de legalitate şi conduită profesională, având ca rezultat imposibilitatea Fondului de a-şi realiza scopul definit prin lege.
• AIPC: "Atitudinea Asociaţiei Brokerilor este lipsită de realism"
În schimb, Asociaţia Investitorilor pe Piaţa de Capital (AIPC) consideră că ultima variantă a proiectului de regulament este de natură a asigura o protecţie corespunzătoare tuturor persoanelor afectate de activităţi nelegale, ale unor societăţi de servicii de investiţii financiare intrate în procedura insolvenţei.
"Proiectul de regulament adresează astfel situaţiile apărute în practică, în care investitori de bună-credinţă au pierdut instrumentele financiare sau sumele de bani pe care le deţineau în urma activităţilor frauduloase ale unor persoane din cadrul unor societăţi de servicii de investiţii financiare", arată AIPC, care se arată surprinsă faţă de comunicatul Asociaţiei Brokerilor.
AIPC mai precizează: "Asociaţia noastră doreşte să sublinieze că experienţa practică recentă a pieţei de capital arată, din nefericire, că există încă situaţii în care deţinătorii de instrumente financiare pierd, îşi văd aceste bunuri însuşite fraudulos de societăţi de servicii de investiţii financiare sau de angajaţi ai acestora, fără a avea acces la modalităţi corespunzătoare de compensare.
În acelaşi timp, însă, din cunoştinţa AIPC nu există investitori care să fi încercat să abuzeze mecanismele de compensare prevăzute de lege. Întotdeauna, investitorii sunt cei care suferă abuzurile, nu cei care le comit".
AIPC consideră că atitudinea Asociaţiei Brokerilor este atât lipsită de realism, cât şi de natură a conduce la perpetuarea unei situaţii nefericite.
AIPC mai precizează: "Nu se poate sacrifica necesitatea de a se compensa prejudiciile decurgând din situaţii reale, care încă se întâmplă ("furtul" de instrumente financiare), pentru simple ipoteze, neapărute încă şi oricum greu de imaginat în practică (abuzarea mecanismelor de compensare)".
Obiectivul Fondului de Compensare a Investitorilor este colectarea contribuţiilor membrilor şi compensarea creanţelor investitorilor în cazul în care un membru este în incapacitatea de a restitui fondurile băneşti şi instrumentele financiare ce aparţin investitorilor.
Membrii Fondului sunt societăţile de servicii de investiţii financiare (SSIF), societăţile de administrare a investiţiilor (SAI) - care administrează portofolii individuale, instituţiile de credit - în calitate de intermediari. Plafonul de compensare este de 20.000 de euro.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.03.2015, 11:40)
INVESTITOR PAGUBIT CARE A INCREDINTAT ACTIUNILE FP unor brokeri cinstiti!!!!!!!!!!!
Daca nu se schimba Regulamentul de compensare, UNII BROKERi vor fura cu nerusinare actiunile clientilor asa um au facu cei de la Harinvest, iar clientii de buna credinta vor fi cei afectati fiindca nu au de unde recupera nici un leu din prejudiciul suferit.Dvs. credeti ca FONDUL de COMPENSARE ii va despagubi in limita celor 20.000 EUR cu OCHII INCHISI pe cei indreptatiti la compensare?Credeti ca nu verifica?
Furati in continuare stimati ,,BROKERI CINSTITI" gen HARINVEST RM.VALCEA ca tot nu au ce sa recupereze dupa domniile voastre investitorii de buna credinta care au ajuns pe mana unor alde Maria Voinea sau Florica Boghitoi.
Ce vina avem noi investitorii ca STATUL ROMAN ne-a dat pe mana voastra pentru a ne putea recupera REPARATIILE COMUNISTE- mai precis actiuni FONDUL PROPRIETATEA? De pe urma noastra ati incasat super comisioane.
Cine oare a avut de pierdut si cine de castigat?