Antreprenorii din România devin tot mai conştienţi de importanţa imaginii personale - a hainelor alese şi a întregului lor impact vizual - în succesul în afaceri. Astfel, cererea pentru consultanţă de imagine a crescut cu 30% în acest an faţă de anul trecut şi s-a dublat în ultimii doi ani faţă de 2022, arată datele furnizate de consultantul de imagine Irina Ricciardi cu activitate în Italia şi România.
Totodată, piaţa de servicii de consultanţă de imagine din România, deşi aflată la nivelul celei din Italia în urmă cu 10 ani, a început să se contureze şi acest tip de servicii va deveni o normalitate în următorii ani.
Numărul antreprenorilor români din ţară şi străinătate care apelează la un consultant de imagine profesionist este în creştere, învăţând despre îmbunătăţirea imaginii personale şi participând la sesiuni de shopping în Milano, Bucureşti sau online pentru construirea unei garderobe potrivite în funcţie de business. Conform Irinei Ricciardi, consultant de imagine cu o vastă experienţă internaţională în domeniu în Italia şi România, tot mai mulţi antreprenori şi manageri încep să înţeleagă că imaginea este o investiţie cu efecte benefice pe termen lung, aducând mai multă credibilitate în parteneriate de business şi influenţând pozitiv vânzările.
"Propria imagine şi percepţia generată de aceasta sunt acum o parte integrantă a strategiei de branding personal şi corporate. Investiţiile în imagine nu mai sunt privite ca un lux, ci ca o necesitate pentru a avea succes într-un mediu de afaceri competitiv. Antreprenorii înţeleg din ce în ce mai bine că imaginea contează în orice context şi că o apariţie îngrijită şi profesională, construită strategic şi personalizat, poate influenţa direct rezultatele financiare. Imaginea devine un instrument esenţial pentru a construi încredere şi a genera succes în afaceri. O imagine bine conturată transmite profesionalism şi poate fi diferenţa dintre închiderea sau pierderea unei oportunităţi. De aceea, interesul antreprenorilor români pentru a învăţa "limba hainelor strategice' este în creştere şi va avea loc o creştere şi mai mare - piaţa de consultanţă de imagine în Romania se află aproape la nivelul la care era Italia în urmă cu 10 ani şi arată acelaşi grafic crescător. Este încă nevoie de educarea pieţei, la care particip în mod activ împreună cu colaboratorii mei; serviciul de consultanţă de imagine este încă o noutate pe piaţa din România, dar acesta va deveni o normalitate în câţiva ani", explică Irina Ricciardi, consultant de imagine, cu experienţă în Italia şi în România.
Profilul antreprenorilor care apelează la consultanţă de imagine
Antreprenorii români care solicită consultanţă de imagine au, în general, între 35 şi 50 de ani, activând în numeroase domenii, printre care coaching, psihologie, consultanţă pe diverse domenii, financiar, avocatură şi multe altele. În cele mai multe cazuri, 90%, persoanele care apelează la consultanţă de imagine sunt femei, iar restul bărbaţi, arată datele furnizate de consultantul de imagine Irina Ricciardi. Din totalul de participanţi al programelor consultanţă de imagine, 60% sunt antreprenori cu afaceri în România, 30% sunt români cu afaceri în străinătate, iar 10% sunt manageri cu funcţii de conducere importante în firme româneşti sau multinaţionale.
Antreprenorii români sunt atraşi de unicitatea programului de consultanţă de imagine complet, dezvoltat de Irina Ricciardi, deoarece este bazat neuroştiinţă şi pe conceptul de stil inside-out style - care presupune adaptarea garderobei la personalitatea antreprenorului. Acesta cuprinde 5 capitole (culori, forme, stil, garderobă, shopping), cu una-două întâlniri online sau fizic şi are loc pe o perioadă de două luni. Sesiunea de shopping poate fi la Bucureşti, Milano sau online, iar în ultimul an cei mai mulţi participanţi, peste 80%, preferă ca sesiunea de alegerea a hainelor să fie în Milano, considerat una dintre cele mai bune destinaţii pentru cumpărături. Sesiunea de shopping, indiferent unde are loc, este adaptată bugetului clientului.
Programul foloseşte şi o parte importantă de psihologie şi neuroştiinţă. Astfel, programul transformaţional de imagine, numit "Brains Beauty Business", începe cu o etapă de autocunoaştere pentru antreprenor, atât estetică, prin intermediul analizei cromatice şi a celei morfologice, cât şi psihologică şi de valori, astfel încât să poată ajunge la un stil autentic pentru antreprenor, numit inside-out style. Prin urmare, prin program se ajunge la cea mai bună versiune a clientei / clientului, care înseamnă nu numai o optimizare estetică, ci mai ales o comunicare eficientă şi strategică prin intermediul imaginii sale. Astfel, participanţii învaţă atât să se pună în valoare (personal şi ca brand) prin folosirea eficientă a puterii culorilor, cât şi să gestioneze în mod inteligent formele şi proporţiile, în ţinute şi ca simboluri arhetipale.
"Ca fiecare client să aibă un stil autentic, trebuie să îl cunoşti în profunzime şi, de cele mai multe ori, chiar şi să îl ajuţi în procesul de autocunoaştere. De aceea, procesul de stabilire a unui stil personal potrivit începe cu un test de personalitate şi unul de valori. De altfel, tot programul Brains Beauty Business se bazează pe referinţe neuroştiinţifice. Impactul vizual ajunge, în câteva secunde, să comunice direct cu subconştientul interlocutorului. Ceea ce trebuie să existe este armonie - armonie între ceea ce este în interiorul nostru (inside) şi ceea ce arată fizicul (outside), între toate elementele contextului din care antreprenorul face parte. Tot ce se percepe ca dezechilibru afectează credibilitatea, deci şi rezultatele, indiferent care este obiectivul, personal sau profesional", explică Irina Ricciardi, consultant de imagine în Italia şi România şi dezvoltatorul programului de consultanţă de imagine pentru mediul de afaceri "Brains Beauty Business".
În urma unui astfel de program de consultanţă de imagine, participanţii fac saltul de imagine necesar şi dorit, iar impactul lor vizual contribuie la comunicarea non-verbală, generând profit. De asemenea, învaţă cum să aibă o garderobă adecvată şi eficientă "pro-business"; economisesc timp - o garderobă eficientă fiind mai uşor de gestionat; economisesc bani - cunoaşterea de sine elimină erorile de stil şi achiziţiile nepotrivite şi devin sunt mai calmi şi încrezători, acesta fiind efectul terapeutic al unei imagini de succes.
Cum neglijarea imaginii personale ne afectează în business
Pe termen lung, în lipsa unei imagini coerente şi autentice, apare o serie de efecte negative, care afectează business-ul. Astfel, principalele riscuri sunt crearea unei percepţii eronate în întâlnirile de business, pierderea de contracte sau parteneriate, inferioritatea de imagine faţă de partenerul de negociere, dar şi diminuarea încrederii în sine (prin "enclothed cognition" - hainele îţi afectează prestaţia) şi neadaptarea la dress code-uri internaţionale. De altfel, toate femeile antreprenor care apelează la consultanţă de imagine declară că percepţia generată de haine şi imaginea lor în ansamblu le creşte încrederea în propria persoană şi implicit le ajută în contexte de business, în negociere sau vânzare.
"Imaginea afectează vânzările sau orice negociere şi, deci, un posibil parteneriat important pentru business. În subconştientul interlocutorului, fie client, fie partener de business, "atractiv' egal "credibil' şi "credibil' egal "vânzare'. Este un bias cognitiv, o "eroare' pe care o face subconştientul, care traduce "frumos' cu "bun', care nu poate fi corectată, dar poate fi întâmpinată şi contracarată cu o strategie de imagine. Majoritatea antreprenorilor apelează la consultanţă de imagine atunci când simt că imaginea "le-a rămas mică', atunci când simt că evoluţia lor personală şi profesională nu se mai regăseşte în garderoba lor. Mai exact, evoluţia profesională i-a adus în situaţia de a se expune mult mai mult şi nu ştiu cum să se îmbrace, în variile ocazii ale lifestyle-ului lor. Mulţi clienţi solicită consultanţă de imagine chiar înainte de a începe un business deoarece înţeleg importanţa imaginii şi vor să pornească cu dreptul în dezvoltarea brandului lor personal care le ajută business-ul. De aceea programul meu de imagine este mult legat de construirea brandului personal al clientului", conchide Irina Ricciardi, consultant de imagine în Italia şi România şi dezvoltatorul programului transformaţional de imagine pentru mediul de afaceri "Brains Beauty Business".
Pe termen lung, consultanţa de imagine influenţează rezultatele în business, prin mai multă credibilitate şi impunere, o percepţie favorabilă din partea celorlalţi, în parteneriate şi negocieri - ajută în câştigarea noilor parteneriate/contracte/clienţi, contribuie la creşterea veniturilor şi a profitului şi o propulsare a business-ului la nivelul următor.