JTI aniversează 30 de ani în România, fiind una dintre primele multinaţionale stabilite în ţară, în 1993, sub numele de R.J. Reynolds. În 1999, RJR a devenit JTI, fiind cea mai mare companie japoneză prezentă pe plan local, cu investiţii de peste 300 de milioane de euro, potrivit unui comunicat al companiei, remis astăzi redacţiei.
"Am iniţiat afacerea aici în 1993, iar în 1994 am început să producem în fosta fabrică de cinescoape din Pipera. În 2002, am fost prima companie de tutun care şi-a lansat propriul sistem de distribuţie directă. În momentul de faţă, circa 75% din producţia fabricii din Bucureşti este exportată în peste 65 de ţări. În privinţa cotei de piaţă suntem pe locul al doilea şi creştem organic cu mărci ca Sobranie, Winston, Camel, LD, B&H şi Winchester. Pentru al zecelea an consecutiv am fost certificaţi Top Employer. Vom continua să investim în România, să fim un angajator apreciat de cei peste 1.300 de oameni care lucrează la JTI şi un contribuabil important la buget. În 2021 şi 2022 am virat către statul român aproximativ 5,5 miliarde de lei anual, ceea ce reprezintă circa 80% din cifra de afaceri (inclusiv acciza). Suntem aici ca să rămânem pe termen lung şi ca să creştem", a declarat Alexander Pitchka, General Manager JTI Romania, Moldova şi Bulgaria.
Pentru ca programele de investiţii să continue conform planurilor, compania are însă nevoie de predictibilitate fiscală şi stabilitate legislativă. De aproape o lună sunt vehiculate în spaţiul public intenţiile Guvernului de a majora accizele pentru produsele din tutun în afara calendarului existent, iar în ciuda deschiderii spre dialog a autorităţilor incertitudinea continuă, pentru că nu există propuneri concrete asumate oficial şi nu s-a conturat o concluzie.
JTI este nu doar un mare contribuabil, ci şi un partener de dialog, colaborând deschis şi constructiv cu autorităţile de reglementare şi cele de apărare a legii. JTI a fost prima companie de tutun care a semnat un Protocol pentru combaterea contrabandei în 2005, cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, iar apoi cu Autoritatea Naţională a Vămilor. Peste 60 de câini special instruiţi pentru depistarea drogurilor, produselor din tutun şi a numerarului au fost donaţi de JTI în ultimii doisprezece ani autorităţii vamale. De asemenea, din 2010, autorităţile de aplicare a legii sunt partenere ale campaniilor anti-contrabandă iniţiate de JTI.
JTI este, de asemenea, membru al principalelor asociaţii de business din România: Consiliul Investitorilor Străini, Camera de Comerţ Româno -Americană, Camera de Comerţ Britanică-Română, Camera de Comerţ Elveţia -România.
JTI şi-a construit de-a lungul anilor o reputaţie solidă, împărtăşind succesul cu comunitatea prin investiţii în proiecte sociale şi sprijin acordat excelenţei în cultură. Ca să menţionăm doar câteva, în 2000 compania a fost recunoscută ca Good Corporate Citizen în prezenţa Preşedintelui României, iar în 2021 a fost premiată de Ministerul Afacerilor Externe din Japonia. Motegi Toshimitsu, Ministrul Afacerilor Externe, a acordat JTI distincţia "cu profund respect, pentru contribuţia extraordinară la prietenia şi bunele relaţii între Japonia şi alte ţări, prin eforturile de promovare a culturii japoneze în România".
Excelenţa Sa dl. Hiroshi Ueda, Ambasadorul Japoniei la Bucureşti a declarat: "Cei 30 de ani ai JTI în România înseamnă pentru Ambasada Japoniei un parteneriat pe termen lung, care a contribuit şi continuă să contribuie semnificativ la consolidarea relaţiilor dintre cele două ţări, consfinţite recent prin Acordul de parteneriat strategic semnat la Tokyo, la cel mai înalt nivel. Proiecte realizate împreună cu Ambasada, cum sunt Centrul de Studii Româno-Japoneze, amenajarea căsuţei de ceai din Muzeul Naţional de Artă al României, renovarea Grădinii Japoneze din Parcul Herăstrău, sprijinul acordat trupelor de teatru din Japonia, care au fost prezente în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, susţinerea Clubului de Kendo şi Iaido Sam-Sho din Timişoara, fac din JTI o prezenţă indispensabilă pentru evenimentele legate de cultura japoneză, organizate în România. Urez JTI la mulţi ani şi la mulţi ani de colaborare cu Ambasada Japoniei".
Un partener important pentru promovarea culturii japoneze în România şi nu numai este Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS), cu care JTI a început să colaboreze în 2008, cu prilejul spectacolelor lui Nakamura Kanzaburo XVIII, artist tezaur al patrimoniului cultural nipon. "Cu JTI avem un parteneriat pe picior de egalitate. Este acel tip de relaţie care aduce o dimensiune esenţială, contribuind la ceea ce numim Miracol cu adevărat: "Wonder", tema pe care Festivalul a îmbrăţişat-o anul acesta, la aniversarea de 30 de ani. JTI aniversează 30 de ani, ca şi Festivalul, căruia îi este partener strategic de multă vreme. Este, probabil, cea mai fierbinte legătură pe care am dezvoltat-o de-a lungul timpului cu o structură privată, care ajută Festivalul şi care în acelaşi timp se implică vizionar şi la modul major în ceea ce înseamnă dezvoltarea frumosului. Când spui JTI, spui în primul rând calitate în zona dansului, zona proiectelor unice. Întâlniri cu totul şi cu totul remarcabile. Dar am făcut atât de multe lucruri împreună, s-au născut proiecte atât de importante, de la filme în Virtual Reality la "Statuile vivante", Moştenirea, sau spectacole de Poezie... Haideţi să ne adunăm vocile, simţirea, gândul bun şi să spunem prietenilor din JTI şi tuturor celor care sunt împreună cu noi, din toată inima, la mulţi ani, să fim sănătoşi şi să putem face miracole în continuare", a declarat Constantin Chiriac, Preşedintele FITS.