Lansată în martie 2021, în plină pandemie, Junior Motorsport, prima Academie de motorsport din România care oferă servicii all inclusive pentru copii, aduce astăzi în prim plan o activitate sportivă la care tânăra generaţie poate să aibă acces în condiţii optime, atât la nivel de instructaj, cât şi la nivel financiar, conform unui comunicat de presă al companiei.
Academia funcţionează ca un ONG şi este dezvoltată de antreprenorul de origine greacă George Ladopoulos. Proiectul a pornit din pasiunea sa pentru acest sport şi din dorinţa de a o transmite mai departe noii generaţii, iar primii elevi i-au fost fiul său şi fiul unui prieten. Investiţia iniţială s-a ridicat la 10.000 de euro pentru materialul de concurs, însă odată ce numărul celor care s-au înscris a crescut, au mai fost necesari încă aproximativ 30.000 de euro.
"În termeni de buget, avem o dublare a cifrei în 2022 faţă de 2021, iar pentru 2023 tendinţa a fost, la fel, de creştere, fiind estimat un buget de 300.000 de euro. Referitor la 2024, obiectivul este ca bugetul nostru să depăşească 500.000 euro. Cred că acest proiect a avut succes şi pentru că l-am început în pandemie. Antrenamentele şi toate activităţile aferente se ţin în aer liber, iar noi am oferit copiilor ocazia să iasă din izolare. De la un an la altul, s-a dublat şi numărul cursanţilor", spune George Ladopoulos, fondatorul Junior Motorsport.
Misiunea proiectului Junior Motorsport este una complexă. Pe partea de performanţă în sport, această activitate devine mult mai accesibilă pentru copiii şi adolescenţi cu vârste între 8 şi 18 ani, aplicând un model care popularizează o ramură sportivă considerată scumpă şi de elită. Referitor la partea de responsabilitate socială, copiii se pot familiariza astfel cu pilotajul de la vârste mici, asimilând tehnici de condus avansate şi conştientizând riscurile vitezei, în paralel cu dezvoltarea unei gândiri strategice, cu spirit de echipă, asemenea învingătorilor. În acest fel, este pregătită o generaţie care, atunci când va ajunge să conducă autovehicule pe şosele, o va face într-un mod foarte responsabil.
Printre principalele avantaje oferite în acest domeniu de Junior Motorsport este şi faptul că toţi cursanţii au acces la servicii all inclusive. "Noi am creat o piaţă în România, pentru că acest model nu a mai existat până acum. Modelul clasic este unul în care părinţii copiilor achiziţionează o maşină de competiţii, caută o echipă pentru întreţinere şi asistenţă, angajează un antrenor şi se ocupă, mai mult sau mai puţin, de logistica evenimentelor, de la transporturi până la catering, având totodată riscul reparaţiilor după un accident. De asemenea, pe măsura ce copilul creşte şi dobândeşte experienţă, materialul de concurs trebuie adaptat sau chiar schimbat, ceea ce implică noi costuri. Aşadar, timpul şi complexitatea operaţiunilor este ceva care-i depăşeşte, majoritatea nefiind din domeniu", explică George Ladopoulos.
În acest context, Junior Motorsport a mers în direcţia aplicării unui model all inclusive, ceea ce înseamnă că părinţii nu au nicio investiţie iniţială, ci plătesc doar o taxă punctuală per eveniment, fiind furnizate toate serviciile necesare participării copiilor la competiţiile automobilistice şi, totodată, fiind preluate toate riscurile care pot apărea. Mai mult, Junior Motorsport are o flotă variată de maşini, începând de la nivelul de instruire, până la cel avansat, de circuit.
"Clienţii noştri provin din toate straturile sociale şi financiare, tocmai prin prisma faptului că acest model este unul foarte accesibil şi cu costuri predictibile pe termen mediu şi lung. Practic, modelul nostru permite, cel puţin în primii ani, să păstrăm costuri extrem de mici, similare celor solicitate şi în alte ramuri sportive, cum este tenisul, de exemplu. Din punct de vedere al performanţelor noastre în competiţii, am avut deja mai mult de zece sportivi pe podiumurile campionatelor naţionale", detaliază George Ladopoulos. Potrivit spuselor sale, la nivel de investiţii, suma a depăşit 80.000 euro în 2023, iar pentru 2024 sunt bugetate investiţii de peste 150.000 euro în infrastructură şi materialul de concurs, în acest proiect fiind implicate permanent şase persoane şi, în funcţie de necesităţi şi evenimentele organizate, încă patru sau şase colaboratori.
La modul general, George Ladopoulos spune că, deşi în ultimii doi-trei ani s-a observat o creştere a acestui domeniu, datorată mai mult eforturilor individuale ale unor cluburi si nu unui plan sau a unei strategii pe termen mediu şi lung a instituţiilor, totuşi nu se poate spune că în România motorsportul este la fel de dezvoltat precum în ţările avansate, aşa cum sunt Anglia, Italia, Franţa sau Statele Unite ale Americii. În Anglia de exemplu, motorsportul este unul din principalii aducători de valută în ţară, contribuind astfel foarte mult la economia naţională. Din datele Junior Motorsport mai reiese că, anul trecut, piaţa globală de motorsport a fost estimată la 5.800 miliarde de dolari, iar până în 2030 ar putea ajunge la 9.500 miliarde de dolari, cu o rată de creştere anuală de 7,9%.
"În România, în momentul actual, estimăm o creştere de peste 20%, însă cifra absolută este încă departe de mediile europene. Pe plan mondial, în motorport activează deja fonduri de investiţii precum cei care au preluat F1 şi Williams Racing, iar din ce în ce mai des apar ştiri despre fuzionarea sau preluarea companiilor din domeniu", adaugă George Ladopoulos.
Profil de antreprenor
Originar din Grecia, George Ladopoulos a ajuns în România în anii '80 ca să studieze la facultate şi nu a mai plecat. Pasionat de motorsport, antreprenorul deţine şi o colecţie de maşini clasice, iar ori de câte ori a avut ocazia, a participat cu ele la diferite raliuri, cum ar fi Monte Carlo, Acropolis sau Spa.
Ideea de a înfiinţa Junior Motorsport a apărut dintr-o întâmplare, dorindu-şi să dezvolte un model viabil pe termen lung pentru piaţa românească. "Mă apropiam de vârsta de 60 de ani şi, având o experienţă acumulată de-a lungul anilor în diferite afaceri, am reuşit sa construiesc ceva inovator în domeniul motorsportului. Faptul că nu exista un precedent a fost cea mai grea provocare. Trebuia să găsesc soluţii, de la alegerea modelelor de maşini de competiţii, până la modulele de instruire pentru nişte copii de 8-18 ani. A fost o muncă grea, atât fizic, cât şi intelectual, care continuă şi astăzi pentru că nu mi-am atins încă scopul", povesteşte George Ladopoulos.
Deşi nu a avut un mentor în acest domeniu, spune că s-a inspirat de la nume precum Frank Williams, Ron Dennis sau Colin Chapman, oameni celebri pentru inovaţiile lor.