Aproape jumătate (44%) dintre utilizatorii de Internet recunosc că au dezvăluit parolele cuiva sau le-au lăsat la vedere, conform rezultatelor unor sondaje recente Kaspersky Lab.
"Acest lucru arată o lipsă de experienţă în lumea virtuală care ar putea fi cu uşurinţă exploatată de infractorii cibernetici pentru a obţine acces la informaţii despre viaţa online a utilizatorilor", potrivit unui comunicat de presă Karspersky Lab remis redacţiei.
Atunci când au fost întrebaţi despre importanţa parolelor, respondenţii au fost tentaţi să spună că parolele complexe sunt necesare în cazul serviciilor online care sunt cele mai valoroase pentru ei. Sondajele au arătat că, potrivit utilizatorilor, site-urile unde e cea mai mare nevoie de parole complexe sunt conturile de online banking (54%), de e-mail (44%) şi pe site-urile de social media (24%). Lista celor mai importante trei aplicaţii este aproape identică: 53% - online banking, 43% - e-mail, 21% - site-uri de social media, se arată în comunicatul Karspersky Lab.
De asemenea, utilizatorii consideră că shopping-ul online şi aplicaţiile de plată necesită parole complexe, dar nu sunt la fel de atenţi pe aceste site-uri. Doar 29% văd cumpărăturile online ca un serviciu important pentru ei, deşi peste o treime dintre respondenţi (38%) cred că ar fi nevoie de o parolă complexă. În plus, 29% au fost de acord că şi sistemele de plată online necesită o parolă complexă, scrie sursa citată.
"Mai îngrijorător este faptul că, deşi utilizatorii consideră că tranzacţiile financiare necesită o parolă complexă, peste un sfert dintre ei (29%) sunt de părere că nu este nevoie de o protecţie suplimentară pentru datele lor personale atunci când folosesc aceste servicii. Ei se aşteaptă ca brand-urile de la care cumpără să le ofere toată protecţia de care au nevoie", se mai arată în comunicatul Karspersky Lab.
"O treime dintre utilizatorii de Internet (33%) îşi expun datele personale la un risc şi mai mare, admiţând că îşi dezvăluie de bună voie parolele în faţa membrilor familiei. 44% şi-au dezvăluit parolele şi le-au lăsat, de asemenea, la vederea altora. Un respondent din 10 (11%) îşi dezvăluie parolele în faţa prietenilor, iar 6%, în mod surprinzător, a colegilor. Având în vedere că peste o treime dintre utilizatori (38%) folosesc doar o adresă de e-mail, dezvăluirea parolei îi poate costa mult. Dacă ajunge la persoane rău intenţionate, parola poate da acces la toate informaţiile stocate în acea adresă de e-mail", precizează documentul citat.
"Utilizatorii trebuie să fie mai atenţi cu parolele lor", spune David Emm, Principal Security Researcher la Kaspersky Lab.
Acesta precizează: "Odată dezvăluită, este foarte greu să mai ştii exact unde va ajunge parola ta. Sondajul nostru arată că este o mare discrepanţă între înţelegerea faptului că avem nevoie de parole complexe şi măsurile pe care oamenii le iau efectiv pentru a fi în siguranţă. Nimeni nu s-ar aştepta ca un prieten sau un membru al familiei să dezvăluie intenţionat o parolă, dar făcându-le cunoscute, utilizatorii măresc riscul ca ele să ajungă la persoane rău intenţionate. Acest lucru le-ar putea da infractorilor cibernetici acces facil la informaţii personale şi financiare, iar conturile compromise pot fi folosite pentru a trimite link-uri şi fişiere malware, afectând şi alte personae. Chiar şi cea mai complexă parolă este slabă dacă este vizibilă pentru alţii în afară de posesor, aşa că fiecare trebuie să şi-o păstreze pentru sine."
Pentru a-i ajuta pe utilizatori să-şi menţină integritatea parolelor, Kaspersky Password Manager oferă un nivel suplimentar de protecţie. Produsul reţine şi generează parole complexe şi are funcţii de auto-logare pentru un acces mai sigur la aplicaţii, conturi şi site-uri importante, se mai arată în comunicat.