• Numărul investitorilor a scăzut cu 12% în 2014, iar valoarea zilnică a tranzacţiilor a ajuns la cote alarmante, în acest an
Piaţa noastră de capital pare că se află într-un blocaj: vrea să treacă la statutul de piaţă emergentă ca să crească lichiditatea, dar nu se califică pentru promovare fără să sporească tranzacţiile.
La cât "tam-tam" a făcut Bursa de Valori Bucureşti pe tema eliminării a opt bariere sistemice în calea dezvoltării pieţei de capital, proiect lansat în februarie 2014, ai fi zis că intră pe pistă şi se pregăteşte de decolare.
Când colo, cifrele arată o realitate crudă, diferită de tablourile pictate în declaraţiile oficialilor: numărul investitorilor a scăzut consistent pe parcursul anului trecut (vezi grafic), iar valoarea zilnică a tranzacţiilor a ajuns la cote alarmante, în acest an, la o medie de 7,4 milioane de euro zilnic, după o creştere de 15% a mediei din 2014 faţă de 2013.
Este adevărat, se vorbeşte mai mult despre piaţa de capital, în ultima vreme, şi pe fondul scăderii dobânzilor şi finanţărilor bancare, însă vorbele nu se traduc, din păcate, şi în dezvoltarea bursei, cel puţin deocamdată. Din contră, performanţele sunt în scădere.
Ludwik Sobolewski, directorul general al BVB, nu a avut un discurs prea optimist cu ocazia lansării proiectului "8 bariere". "Sunt necesare măsuri care să ducă la crearea lichidităţii pe Bursă, având în vedere că piaţa de capital se usucă, aproape că moare, pentru că nu este un loc atractiv şi marii jucători din economie preferă să se finanţeze din afara pieţei", a spus domnia sa, în februarie 2014.
La mai bine de un an de atunci, participanţii la grupul de lucru care au identificat barierele spun că rezultatele în ce priveşte lichiditatea nu sunt satisfăcătoare, dar văd un plus de imagine al pieţei de capital.
Unii dintre aceştia apreciază că este nevoie de mai mult timp pentru a vedea rezultate concrete, în timp ce alţii admit că nu au mai fost consultaţi pe tema "8 bariere", de mai bine de un an de zile. Unele voci spun că asociaţiile implicate în proiect nu au primit informări oficiale despre stadiul implementării măsurilor propuse.
• Florin Pogonaru: "Avem nevoie de gesturi ceva mai curajoase, cum ar fi listarea CEC Bank"
Evoluţia lichidităţii şi a numărului de investitori nu este satisfăcătoare, apreciază Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri Români şi actualmente preşedintele Coaliţiei pentru Dezvoltarea României.
Domnia sa remarcă însă că piaţa românească de capital a progresat mult, cel puţin că imagine.
"Acest lucru se poate vedea din faptul că în BVB avem ca acţionar BERD şi că agenţiile de rating au început să discute serios condiţiile pe care ar trebui să le îndeplinim pentru a trece de la statutul de piaţă de frontieră la cel de piaţă emergentă", ne-a spus domnul Pogonaru, adăugând: "În acest sens, cele 8 bariere au fost o condiţie absolut necesară, dar nu suficientă. Problemele pe care le avem şi pe care le-a menţionat şi FTSE sunt lipsa de lichiditate şi existenţa pragurilor de deţinere. Priorităţile pentru perioada următoare trebuie să vizeze listările companiilor de stat, inclusiv gesturi ceva mai curajoase în listare, cum ar fi cotarea CEC Bank şi aducerea la normalitate a guvernării corporative a SIF-urilor, inclusiv prin eliminarea pragului şi prin utilizarea votului cumulativ".
Eliminarea celor 8 bariere va produce, în mod sigur, efecte pozitive asupra lichidităţii Bursei, însă pe termen mediu, nu pe termen scurt, apreciază Raluca Ţintoiu, preşedintele Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România.
În opinia sa, paşii următori pentru creşterea lichidităţii, pe lângă continuarea efortului pentru finalizarea acestui proiect (eliminarea barierelor), ar trebui să fie promovarea la statutul de piaţă emergentă şi dezvoltarea unei pieţe eficiente de produse derivate.
• Alexandra Smedoiu, PwC România: "Facilităţi fiscale pentru investiţiile pe piaţa de capital"
Proiectul "8 bariere" trebuie văzut ca un continuum - o parte din probleme identificate de participanţii la piaţă au fost rezolvate, o altă parte îşi aşteaptă soluţiile sau sunt în diverse stadii de analiză, ne-a spus Alexandra Smedoiu, Senior Manager, PwC România.
"Acest proiect face parte dintr-un proiect mult mai amplu, acela de promovare a pieţei de capital din România la statutul de piaţă emergentă", ne-a declarat domnia sa.
Alexandra Smedoiu este de părere că se poate observa deja un interes crescut al investitorilor pentru bursa de la Bucureşti, un număr tot mai mare de investitori deschizând conturi de tranzacţionare. "Acest lucru este un rezultat şi al Proiectului 8 Bariere", a mai spus domnia sa.
Reprezentantul PwC consideră că, pentru viitor, ar trebui avute în vedere introducerea unor facilităţi fiscale pentru investiţiile pe piaţa de capital, după modelul altor state europene, atât pentru societăţile care se finanţează prin intermediul bursei, cât şi pentru investitorii individuali: "O serie de propuneri au fost făcute deja de grupul de lucru şi sperăm că se vor concretiza în cursul anului viitor".
• Valentin Ionescu, ASF: "Ridicarea celor opt bariere a facilitat accesul nonrezidenţilor instituţionali"
Cele 8 bariere erau menite să fie ridicate din calea investitorilor instituţionali nonrezidenţi, precizează Valentin Ionescu, Director Direcţia de Strategie şi Stabilitate Financiară, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care afirmă: "Nu putem spune în mod cert, în acest sens, faptul că ar fi dus la creşterea numărului de investitori locali, de retail sau instituţionali. Este, însă, clar faptul că ridicarea celor opt bariere a facilitat accesul nonrezidenţilor instituţionali. Din păcate, acest lucru nu s-a văzut în volumele tranzacţionate în ultimul an la BVB".
În opinia sa, acţiunile listate la BVB au o piaţă cu lichiditate redusă şi trebuie adoptate măsuri ample şi bine structurate pentru a putea înregistra o creştere a lichidităţii acestora. "Măsurile punctuale, chiar dacă au fost bune, s-a dovedit că nu sunt suficiente", a adăugat domnul Ionescu.
Acesta ne-a mai spus că, deşi Autoritatea de Supraveghere nu are un rol activ în privinţa lichidităţii pieţei de capital, poate să o influenţeze prin supleţea reglementărilor emise, prin eficacitatea activităţilor de supraveghere, prin asigurarea stabilităţii, competitivităţii şi bunei funcţionări a pieţelor de instrumente financiare, promovarea încrederii în aceste pieţe şi în investiţiile în instrumente financiare, precum şi prin asigurarea protecţiei operatorilor şi investitorilor împotriva practicilor neloiale, abuzive şi frauduloase.
"Pentru perioada imediat următoare, Autoritatea de Supraveghere Financiară şi-a asumat demersuri cu efect asupra creşterii lichidităţii pieţei de capital pe următoarele linii generale: -Proiectul STEAM - Statutul de piaţă emergentă; Alinierea infrastructurii pieţei la standardele europene; Reglementarea regimului fondurilor închise de investiţii; -Revizuirea şi relansarea pieţei de obligaţiuni corporatiste şi municipale", ne-a transmis Valentin Ionescu.
• Ana Bobircă, CEFS: "Soluţia este creşterea ofertei de instrumente financiare"
Proiectul "8 bariere" a avut ca scop eliminarea rapidă a unor obstacole tehnico-administrative, în scopul îmbunătăţirii accesului la piaţa de capital românească, apreciază Ana Bobircă, Chief Investment Oficer la Central European Financial Services.
În opinia sa, o metodă obiectivă de cuantificare a impactului acestuia este scorul semnificativ mai bun înregistrat de România în ultimele analize întreprinse de diversele agenţii de rating (i.e. FTSE), în ce priveşte calitatea accesului pe piaţă.
"Pe termen scurt, este natural ca efortul să fie continuat prin eliminarea barierelor remanente şi anacronice, impuse arbitrar şi care distorsionează mecanismele pieţei, cum ar fi, de pildă, pragurile de deţinere la SIF- uri", apreciază reprezentantul CEFS, care continuă: "Toate aceste iniţiative dau răspunsul la întrebarea «cum?!» (al 3-lea criteriu MSCI - «market accessibility»).
Trebuie găsit şi răspunsul la întrebarea «pentru ce?!» sau «în ce scop?!» (al 2-lea criteriu MSCI - «size and liquidity»); soluţia este creşterea (şi, eventual, diversificarea) ofertei de instrumente financiare, inclusiv prin stabilirea unui calendar ambiţios de listare a participaţiilor statului, care să îmbunătăţească semnificativ lichiditatea pieţei şi să propage efectele benefice ale proiectului «8 bariere», cu scopul atingerii obiectivului propus - obţinerea statutului de «piaţă emergentă»!"
Pe termen mediu, este oportună concentrarea atenţiei pe îmbunătăţirea guvernanţei corporative, mai ales prin alinierea legislaţiei societăţilor comerciale la cerinţele şi evoluţiile mediului economic actual, a mai spus doamna Bobircă.
• Lazea, BNR: "De circa şapte-opt luni nu am mai fost consultat/contactat pe această problematică"
Proiectul celor "8 bariere" a fost promovat drept rezultatul muncii unui grup de specialişti, însă se pare că nu toţi participanţii au fost ţinuţi la curent cu evoluţiile planului.
Surprinzător este că Banca Naţională a României a fost lăsată pe dinafară.
Rugat să evalueze proiectul "8 bariere", economistul - şef al BNR, ne-a spus: "Este adevărat că am făcut parte din Grupul de lucru, dar de circa şapte-opt luni nu am mai fost consultat/contactat pe această problematică. La ora aceea, o bună parte din bariere nu fuseseră încă eliminate şi aveau şanse mici să fie eliminate în scurt timp.
Ca atare, nu sunt în măsură să răspund întrebărilor dumneavoastră". O poziţie similară ne-a transmis şi Ioana Apa, Deputy Head SFS Citibank Europe plc.
Domnia sa ne-a transmis: "Doresc să precizez că ultima întâlnire la care am participat în cadrul proiectului referitor la «Opt bariere» a avut loc la sfârşitul lunii martie 2014".
• Cristina Reichmann, CMS Cameron McKenna: "Eliminarea barierelor - un pas indispensabil pentru modernizarea piaţei de capital"
Eliminarea barierelor identificate ca impedimente de sistem reprezintă un pas indispensabil pentru modernizarea piaţei de capital din România, este de părere Cristina Reichmann, Coordonator al practicii de Pieţe de Capital, Instrumente şi Servicii Financiare şi Finantari Structurate, CMS Cameron McKenna SCA.
"Modificările legislative legate de acest proiect au fost necesare pentru fluidizarea unor operaţiuni de piaţă şi ajustarea infrastructurii la standardele unei pieţe mature", ne-a spus domnia sa, adăugând: "Evident că vorbim despre un proces. Mai sunt multe de făcut iar în multe cazuri modificările sunt rezultatul unui compromis în procesul de legiferare.
Beneficiile nu se pot cuantifica printr-o cauzalitate lineară de tipul: am modificat procedura x, a crescut lichiditatea. Cum poate fi cuantificat numărul de investitori care operează pe conturi globale?"
În opinia doamnei Reichmann, proiectul trebuie să continue activitatea de modernizare a legislaţiei şi a procedurilor pieţei precum şi colaborea cu ASF şi celelalte autorităţi şi entităţi relevante: "E nevoie de modernizarea legislaţiei privind obligaţiunile de toate tipurile,
de la cele corporative, la cele convertibile în actiuni, la o nouă lege a obligaţiunilor ipotecare şi o fundamentală regândire a cadrului obligaţiunilor municipale. E timpul unor strategii pe termen lung pentru diversificarea instrumentelor şi a unor măsuri fiscale adecvate care să le facă atractive pentru investitori".
Printre impedimentele identificate de grupul de lucru în calea dezvoltării pieţei de capital s-au numărat procesul greoi pentru deschiderea unui cont de tranzacţionare, procedurile lungi, complicate şi costisitoare de conformitate fiscală, procedura de participare şi vot în adunările generale, modalitatea de plată a dividendelor.
Valentin Ionescu a menţionat principalele proiecte ale ASF cu impact pozitiv asupra creşterii lichidităţii pieţei de capital:
"Elaborarea de analize pentru fundamentarea unor decizii privind îmbunătăţirea calitativă şi cantitativă a pieţei de capital, cel puţîn pentru următoarele aspecte:
- listarea de noi companii;
- pieţele de obligaţiuni;
- infrastructura pieţei de capital;
- politica de investiţii a fondurilor de pensii private;
- oportunitatea scăderii costurilor pentru operaţiuni din piaţa de capital.
Demersuri concrete pentru creşterea gradului de accesibilitate şi atractivitate a pieţei de capital româneşti prin:
- asigurarea unui "equal playing fielda" pentru toţi investitorii străini;
- separarea conturilor de tranzacţionare de conturile de custodie şi decontare;
- eliminarea restricţiilor în ceea ce priveşte decontările OTC;
- simplificarea procedurilor privind deschiderea unui cont pentru investitorii străini şi înregistrarea acestora şi a măsurilor de cunoaştere a clientelei;
- simplificarea cerinţelor de conformitate pentru evenimentele corporative şi votul prin procură;
- introducerea unui sistem centralizat de plată a dividendelor în vederea simplificării procedurii de încasare şi reducerii perioadei în care se vor acordă dividendele;
- îmbunătăţirea activităţîi de registru a Depozitarului Central.
- eficientizarea şi fluidizarea operaţiunilor de împrumut de instrumente financiare şi a constituirii garanţiilor pentru aceste operaţiuni.
Adoptarea de măsuri cu impact direct asupra creşterii lichidităţii pieţei şi atragerii de noi investitori pe piaţa de capital prin:
- dezvoltarea şi eficientizarea activităţîi market-makerilor;
- crearea unui program educaţional în domeniul pieţei de capital;
- diversificarea tipurilor de organisme de plasament colectiv (OPC) reglementate de ASF (în special cele care investesc în fazele de iniţiere şi dezvoltare a unei afaceri);
- reducerea nivelului cotelor/ tarifelor percepute de ASF;
- atragerea unor categorii specifice de emitenţi pe piaţa de capital.
Creşterea vizibilităţîi companiilor româneşţi listate pe piaţa de capital prin posibilitatea listării indirecte a acestora şi pe alte pieţe de capital.
Clarificarea statutului pieţei RASDAQ şi a regimului aplicabil societăţilor tranzacţionate pe această piaţă.
- Creşterea gradului de implementare a principiilor guvernanţei corporative la nivelul entităţilor din piaţa de capital (emitenţi, intermediari, operatori piaţă, depozitari centrali etc).
Îmbunătăţirea cadrului legal aplicabil pieţei de capital româneşti".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2015, 00:07)
Barierele pietei de capital sunt infractorii din ASF din SIFoane din societati de brokeraj, cu BRK in frunte. alte bariere nu sunt.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2015, 01:00)
Adica Sobolewski nu-i bariera?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2015, 08:19)
Like!:))
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2015, 09:29)
Piata de capital se face si cu actionari minoritari, nu doar cu actionari majoritari. Atunci de ce restrangem sau neglijam in continuare drepturile actionarilor minoritari? Asta este una dintre cele mai mari bariere. Cand aveti de gand sa eliminati aceasta bariera, domnilor care reglementati piata de capital din Romania? Exemplu: modul de desfiintare a segmentului RASDAQ, transferarea aproape fara conditii a societatilor pe AERO, unde actionarii minoritari raman cu si mai putine drepturi!
2. DC = incompetenti, lenesi si hrapareti
(mesaj trimis de Taxe, comisioane, speze, cheltuieli în data de 18.05.2015, 01:55)
Nesimtitii comunistoizi de la Depozitarul Central sunt bariera nr. 1.
3. bursa se face in primul rand cu capital local !!!
(mesaj trimis de investitor în data de 18.05.2015, 02:01)
Infractorii si incompetentii din piata de capital sunt principalele bariere.
Ei favorizeaza nerespectarea drepturilor actionarilor minoritari, tranzactionarea pe baza de informatii confidentiale si lipsa de transparenta, ingropand astfel si firava piata de capital care s-a putut dezvolta, ignorata total de guvern.
Apoi ar mai fi si costurile ridicate de tranzactionare, care nu ar trebui sa depaseasca 0,1-0,2 % pentru o operatiune de cumparare si apoi vanzare.
Daca ati fi rezolvat intai aceste probleme, ca sa capete incredere si investitorii locali, puteati sa va ocupati si de institutionalii straini. Acestia nu vin sa tranzactioneze intre ei, se uita intai care este baza locala, investitorii stabili care sa le asigure contraparte, macar partial.
ASF face figuratie, nu cred ca au in toata organigrama un om capabil care sa inteleaga piata.
Legile sunt proaste, facute asa intentionat de politicieni incompetenti, sfatuiti bine de diverse grupuri de interese in folosul propriu.
In rest noi sa fim sanatosi, ca trantorii incompetenti din piata inca o duc bine.
3.1. brambureala.. (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de rasdq în data de 18.05.2015, 05:39)
se schimba modificarea..daca trimiti un mail catre BVB nu-ti raspunde nimeni ,la DC telefoanele suna in gol, la ASF ..fara cuvinte.Delistarile tin tot de bvb-asf ,pleaca si societati f.b.[AER] exact de dragul colaborarii cu instit. pietei de capital.Daca ati vrut actiuni pe Rasdaq,asa va trebuie ..acumi treceti pa AERO [o luam de la capat]
3.2. bariere (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de rasdaq în data de 18.05.2015, 05:57)
multa vorbaraie,institutii care isi genereaza obiectul de activitate[deja sunt emitenti care in urma noilor norme nu mai distribuie divid.,asteapa sa le spuna ASFce si cum;daca primesti divid.prin SSIF[acum obligatoriu]SI ESTI SINGURUL CLIENT PE UN EMITENT ,TE COSTA 50 LEI taxa la DC,desi divid.poate fi 10 lei sau unleu;daca ai acelasi simbol la doua ssif-uri se esti singurul care detine actiuni pe acestsimbol ,platesti 2x50 lei..asta da eliminare de bariere..
3.3. Eliminare bariere?! (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2015, 08:58)
Asta da realizare, pe RASDAQ au arestat-o pentru ca cineva din exterior le-a atras atentia ca se intampla lucruri cam necurate pe acolo. Ce au zis reglementatorii nostri: nu-i nimic o arestam pe dna. RASDAQ, daca insistati, dar cand o sa-l cunosteti pe dl. AERO, o sa o regretati indelung pe dna RASDAQ.
4. Cauzele blocarii bvb
(mesaj trimis de Alion în data de 18.05.2015, 06:53)
Pragurile de la sifuri au anulat spiritul bursei, i-a transformat pe presedinti in dictatori si a orchestrat reducerea dividendelor si atractivitarii investitiilor pe bursa. Prea mult s-au ilicat deputatii in sifuri.
Educatia pentru piata de capital este aproape de 0 ( zero). Chiar si economistii nu inteleg despre ce este vorba! De cele mai multe ori este asi ilata cu jocurile de notoc sau cu o carnatatorie!
4.1. vezi si evaluari (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de rasdaq în data de 18.05.2015, 07:34)
vezi evaluare MICR[investitiide 17 mil.euro in 2014],pret 5.4lei ,plateste 2.5 lei , ca se poate si asa..
5. OBSESIA LISTARILOR
(mesaj trimis de nelu din poplaca în data de 18.05.2015, 08:58)
Nu stiu ce cred aia care tot propun sa listam sa listam...CEC Tarom Gara de Nord Casa Scanteii Herastrau Metrou...Chiar nu vede nimeni ca nu asta e problema? Avem companii mari germane si americane si? Daca nici alea nu sunt atractive cu market makeri atunci cine? Problema e cu impozitarea bulversabila an de an ca fiecare simte nevoia sa-si aduca schema lui proprie cat mai complexa si in al doilea rand cultura oamenilor. Iar companiile listate trebuie sa vina si ele cu ceva pentru actionari ca numai asa le starnesti interesul. Shoby ce sa faca? A facut treijde indici si a marit programul de tranzactionare de ii prindem pe toti de parca asta lipsea. Inainte faceam 4 mil de euro in 4 ore acum o sa facem 4 mil euro in 10 ore. Oameni seriosi care habar n-au ce fac acolo.
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2015, 09:43)
Pentru cineva care nu stie ce sa faca, Shoby este foarte scump, lipsit de caracter si corupt.
5.2. Hidro (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Radu în data de 18.05.2015, 11:41)
Cu CEC, Tarom etc. Nu se intampla nimic. Alta ar fi situatia daca Hidro ar iesi din insolventa si ar fi listata saumacar daca ar ajunge la cunostinta investitorilor informatiii noi, mai consistente si semnificative despre stadiul proceselor
5.3. nu-i nici o obsesie, nu intelegi nimic (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2015, 14:58)
Nu ma intereseaza companii straine listate la bvb, daca vreau sa cumpar companii straine imi fac cont la un broker strain si tranzactionez acolo.
Investitorii straini nu vin la bvb sa-si tranzactioneze companiile listate acasa la ei!
Daca tranzactionez companii straine am o sansa mai mica sa inteleg compania, decat investitorii din tara de origine. Sau ai impresia ca toti sunt doar jucatori de Ping-Pong pe baza de AT, adica fraieri care freaca banii, fac rulaje pentru profitul intermediarilor/brokerilor? O fi buna si AT dar nu tranzactionezi doar pe baza ei companii straine listate la BVB, cu comisioane de 1,5-2% !
Daca ai asemenea asteptari, inseamna ca ori iei romanii de fraieri, ori nu intelegi nimic din bvursa.
6. vointa da, putinta ba...
(mesaj trimis de Dan Coe în data de 18.05.2015, 09:05)
Nu putem spune ca BVB nu vrea si nu incearca sa revitalizeze piata; e drept ca rezultate nu se prea vad, poate mai e nevoie de timp...
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2015, 09:36)
Principala problema a pietei de capital este ca nu se poate autocurata de cei care o capuseaza. Acum piata nu functioneaza fiindca nu mai este nimic de furat sau de supt...iar ce mai este au deja capusele lor. SIF-urile merg cu pasi repezi spre lichidare fiind preluate de o mana de "capitalisti de carton"...campioni la falimente si investitii proaste si care se cred fff inteligeni in operatiunile lor de deturnare a banilor catre propriile buzunare.
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2015, 10:00)
Romanii si-au bagat economiile si banii din credite in Sif-uri si terenuri in special, prin 2007 cand capitalul strain speculativ si smecherii romani se retrageau de pe BVB. O mare parte au vandut in criza cu pierderi substantiale, restul sunt captivi pe acest nou Caritas numit BVB. Sa vina si copiii nostri sa joace la BVB!
7.2. Pripeala (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de Ianos în data de 18.05.2015, 13:17)
De ce s-au grabit dintr-o data romaniii sa-si bage toti baniii la sifuri? Cei care au avut rabdare si au investit dupa criza nu se pot plange! Ceeea ce descurajeaza sunt dividendele mici de la sifuri in raport cu resursele pe care le controleaza. La fel si la snp.
7.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2015, 15:01)
dividendele sunt mici deoarece este putina valoare adaugata realizata de emitenti si atunci cand este, o parte din profiuturi se sifoneaza ...
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2015, 12:08)
pragurile la sifuri sunt problema?golesc aia conturile de la sif...dividende sau altceva penale ca la balteanu...apoi cui ii mai trebuie siful...de 2000 de ani...pragul la sifuri si privatizarile de la guvern...in plus facem program pana la 18.30 doar doar mai intra vreun cuponar....e o paiata de piata...curat pescuit sportiv :)
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de adi în data de 18.05.2015, 15:18)
Prima bariera neridicata este cea a increderii urmatoarea cea a ataractivitatii, acolo unde un grup sifoneaza in vazul lumii banii actionarilor fara sa le plateasca dividende sau cu dividende f.f. mici pt. o piata neatractiva ca a noastra e crima. Asta se intampla. Micul actionar trebuie invitat si momit sa intre pe aceasta piata.Statistic sunt 25% din romani cu balanta pe plus ei pot sa arunce pe piata fiecare cateva mii de E/an fara probleme, Dar daca ii lasi sa "investeasca" in depozite bancare sau daca fondurile de investitii ajung sa aiba randament mai mare decat dividendele atunci asta e ...seceta si desert!
8.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2015, 18:13)
corect