Piaţa leasingului a scăzut cu 30% în primele şase luni ale anului, la 543,72 milioane de euro, a anunţat, ieri, Bas Hoekstra, preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare-ALB România.
Membrii asociaţiei au finanţat active în valoare de 497,38 milioane euro (91%), iar companiile neafiliate, în valoare de 46,34 milioane euro (9%).
Sectorul transporturilor deţine cea mai mare pondere în totalul finanţărilor, de 62% (338,99 milioane de euro), fiind urmat de finanţarea echipamentelor, cu un procent de 20% (109,32 milioane de euro) şi sectorul imobiliar, cu 18% (95,41 milioane de euro).
În domeniul transporturilor, autoturismele deţin o cotă de 57%, vehiculele comerciale grele 25%, vehiculele comerciale uşoare 16%, iar alte tipuri de vehicule 2% din total.
În categoria echipamentelor, cele destinate construcţiilor deţin o cotă de 14%, cele medicale 8% şi tot 8% este reprezentat de echipamentele IT şi software.
O pondere de 13% din totalul echipamentelor finanţate este reprezentată de utilajele agicole, 4% de industria alimentară, 2% de echipamentele de prelucrare a lemnului, 2% de echipamentele petroliere, 5% de echipamente destinate industriei metalurgice, 3% de echipamentele pentru industria chimică şi 41% este ponderea echipamentelor pentru alte sectoare.
Finanţarea sectorului imobiliar este dominată de categoria spaţiilor de birouri clasa A, B şi C, cu 39% din total , şi de clădirile retail outlets, cu 31%.
Categoria clădirilor indus-triale şi comerciale însumeză un total de 18%. Finanţarea terenurilor reprezintă 7%, în timp ce restul de 5% este reprezentat de segmentul rezidenţial şi cel al blocurilor de locuinţe.
Clienţii corporate au atras cea mai mare parte din totalul finanţărilor (91%), aceştia fiind urmaţi de componenta de retail (7%) şi de sectorul public (2%).
• Creditul de consum de tip IFN la şase luni: 178, 57 milioane de euro
Membrii ALB au acordat credite de consum în valoare de 178,57 milioane euro în prima jumătate a anului, din care 174,21 milioane euro (98%) sunt credite destinate consumului personal, iar 4,36 milioane euro (2%) , credite auto.
În categoria creditelor destinate consumului personal, împrumuturile pentru nevoi personale detin o cota de 51% (88,12 milioane euro), creditele de tip revolving, de 26% (44,79 milioane euro), iar creditele POS, de 23% (40,37 milioane euro).
Din totalul finanţărilor pentru autoturisme, 99% (4,33 milioane euro) au avut ca destinaţie achiziţia de vehicule noi şi doar 1% (28 mii euro), pe cea de vehicule second-hamd.
Potrivit statisticilor ALB si BNR, asociaţia reprezintă 91% din piaţa de leasing financiar şi 63% din totalul pieţei creditului de consum IFN din ţara noastră.
• Firmele de leasing aşteaptă să execute silit bunuri de 120-150 de milioane euro
Jucătorii de leasing sunt afectaţi de tergiversarea executării silite a 9.000 de bunuri în valoare de 120-150 de milioane de euro, în contextul în care, din aprilie 2009, cererea de executare silită trebuie să ajungă la instanţa de judecată, în vederea încuviinţării legale a acestei proceduri, a declarat, ieri, Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociaţiei Societăţilor Financiare-ALB România.
Aceasta este situaţia semnalată de firmele de leasing la data de 31 decembrie 2009.
Dar procedurile sunt anevoioase şi pot dura de la 3 la 9 luni, a afirmat Mădălina Hagima Hristescu, avocatul asocaţiei.
În acest timp, "clientul este absent total şi nu îşi mai asumă nicio obligaţie asupra acestor bunuri", de care se poate folosi, în continuare, după bunul plac, fără să-şi mai achite ratele, spune Adriana Ahciarliu.
Dosarele neperformante, care semnalează întârzieri la plată începând de la 30 de zile, au ajuns la aproape 30% în piaţa de leasing. Doar o parte dintre acestea intră sub incidenţa executării silite.
Reprezentanţii ALB cer simplificarea procedurilor judiciare: "Ar trebui să existe o procedurtă de urgenţă, în care un judecător să se pronunţe în maximum 3-5 zile, aşa cum se întâmplă în statele membre UE. Am făcut demersuri consistente pe plan local în acest sens. Nu vrem să ne oprim aici, vom merge probabil şi mai sus, la Uniunea Europeană. Suntem de acord cu această procedură legală a încuviinţării, dar trebuie circumstanţiată în funcţie de contractele la care se aplică", a menţionat Mădălina Hagima.
Adriana Ahciarliu este de părere această situaţie afectează şi interesele statului: "Cu cât sunt executate mai repede bunurile ce trebuie reposedate, cu atât statul are parte de taxele aferente. Vă invit să socotiţi valoarea TVA aferentă a acestor bunuri şi, eventual, alte taxe care stau blocate în aşteptarea unei decizii judecătoreşti".