Românii, printre cei mai conservatori europeni când vine vorba de iniţierea unei afaceri, fie că nu sunt stimulaţi de mediul de afaceri, fie că nu au curaj, idei sau finanţare, au fost sfătuiţi de antreprenorii cunoscuţi din ţara noastră, prezenţi la sfârşitul săptămânii trecute la conferinţa Succes pentru România, organizată de Young Professionals Club, să se orienteze către domenii pe care le cunosc, în care ar putea veni cu un plus valoarea, în care ar putea munci cu plăcere şi în care să-şi dorească să fie cei mai buni.
Fascinaţia ideilor unice şi geniale trebuie depăşită într-un timp cât mai scurt, pentru că, de cele mai multe ori ele nu răspund unor nevoi reale şi nu au o piaţă, este de părere Marius Ghenea, cunoscut antreprenor şi business angel, domnia sa sugerându-le celor care îşi doresc să înceapă o afacere să se orienteze către idei care vin pe o piaţă existentă şi inovează, oferind o alternativă în rezolvarea problemelor consumatorilor. Pe acest model s-au dezvoltat şi unele dintre cele mai cunoscute companii din lume, printre care Apple sau Facebook.
La rândul său, Rucsandra Hurezeanu, fondatoarea primei companii de dermatocomsmetice din ţara noastră, Ivatherm, consideră pasiunea un ingredient absolut necesar pentru reuşita în afaceri şi propune folosirea modelului pe care îl foloseşte pentru produsele Ivatherm şi pentru alte produse: îmbinarea industriei şi tehnologiei din ţările avansate cu resursele naturale ale României. "Nu cred în afacerile făcute pentru bani, trebuie să îţi doreşti să fii cel mai bun în ceea ce faci, să promovezi o cultură antreprenorială modernă şi să fii un adevărat lider pentru cei pe care îi conduci, să îi inspiri", a subliniat Rucsandra Hurezeanu, în cadrul aceluiaşi eveniment.
Deşi România nu este un mediu competitiv în privinţa birocraţiei, numărul impozitelor şi taxelor şi modul în care seplătesc fiind un factor de descurajare, Peter Barta, preşedinte al Fundaţiei Post-Privatizare, apreciază că putem acţiona cu toţii mai responsabil faţă de stat cerând socoteală asupra felului în care aceşti bani au fost cheltuiţi, însă nu înainte de a ne achita de toate responsabilităţile fiscale şi a ne asuma responsabilitatea atunci când nu o facem. În plus, domnia sa a desfinţata şi miturile privind timpul liber pe care îl vrea un antreprenor odată ce a început afacerea, acesta fiind mai puţin decât cel din poziţia de angajat, şi privind câştigurile imediate, veniturile substanţiale venind, chiar în cazuri de succes, abia după 3-5 ani de activitate.
Potrivit studiului Promovarea Antreprenoriatului ca factor cheie pentru dezvoltarea economică al Fundaţiei Post-Privatizare, principalele dificultăţi cu care se confruntă antreprenorii români sunt lipsa de finanţare şi de resurse ale potenţialilor clienţi, dar aceştia sunt afectaţi şi de barierele ridicate de creşterea competiţiei pe piaţă, dificultăţile legate de gradul redus de informare asupra pieţei şi de lipsa de abilităţi de marketing a întreprinzătorilor.