Planul de zonare a Canalului Istanbul a fost aprobat, ceea ce deschide calea pentru construcţia acestei căi navigabile, potrivit anunţului făcut luna trecută de ministrul turc al Transporturilor şi Infrastructurii, Cahit Turhan, citat de hurriyetdailynews.com.
Canalul Istanbul este un proiect pentru căile navigabile artificiale la nivel de mare, planificat de pe latura europeană a Turciei, conectând Marea Neagră la Marea Marmara, şi astfel la Marea Egee şi Marea Mediterană. Proiectul urmăreşte recucerea traficului de tancuri petroliere prin Strâmtoarea Bosfor, precum şi construcţia unei noi zone rezidenţiale rezistente la cutremure de-a lungul canalului.
"Am ajuns la etapa de desfăşurare a unei licitaţii pentru Canal. Vom lansa licitaţia pentru proiect, iar lucrările de construcţie vor începe anul acesta", a declarat Turhan.
Canalul de 45 de kilometri, care este planificat să fie construit la vest de centrul oraşului, pe partea europeană a provinciei Istanbul, este prevăzut să aibă o capacitate de tranzit de 160 de nave pe zi.
"Mai multe companii internaţionale şi agenţii de credit şi-au exprimat interesul faţă de Canalul Istanbul, fie trimiţând scrisori oficiale, fie verbal. Companii din Rusia, China, Olanda şi Belgia sunt interesate de proiect", a subliniat Turhan, menţionând: "Vom proteja Strâmtoarea Istanbul de accidente şi transporturi periculoase. Vom ţine Strâmtoarea Istanbulului deschisă traficului maritim, dar vom oferi o alternativă la acesta".
Un total de 41.112 de nave au trecut prin Strâmtoarea Istanbul - cunoscută drept Strâmtoarea Bosfor - în 2019, conform datelor recente ale Ministerului Transporturilor din Turcia.
Anul acesta autorităţile turce au planificat o licitaţie pentru un al treilea tunel subacvatic sub Strâmtoarea Bosfor, care va combina atât pasaje rutiere, cât şi feroviare, potrivit ministrului Turhan.
Contractul pentru The Grand Istanbul Tunnel va avea modelul BOT (build-operate-transfer), conform ministrului, care a menţionat că megaproiectul se va integra cu linia de metrou Yenikapi-Sefaköy. După finalizare, tunelul va fi folosit de aproximativ 6,5 milioane de persoane anual pentru călătorii între partea asiatică şi cea europeană a Istanbulului.
Ministrul a precizat că investiţiile în parteneriate public-private din Turcia însumează, acum, 776,6 miliarde de lire turceşti (313,14 miliarde de dolari), din care mare parte au ca destinaţie autostrăzile.