New York Stock Exchange (NYSE - Bursa de Valori din New York) este pe cale să îşi ia înapoi "coroana" de la rivala sa Nasdaq, respectiv să redevină lider pe piaţa listărilor din SUA în acest an, în baza boom-ului ofertelor publice iniţiale lansate de SPAC-uri, conform Financial Times (FT).
Un SPAC (special purpose acquisition company) este o societate care nu are operaţiuni comerciale, fiind creată doar pentru atragerea de capital prin IPO (ofertă publică iniţială). Un SPAC foloseşte banii din listare pentru cumpărarea altei companii.
FT scrie, citând date ale companiei Dealogic, că societăţile au obţinut 66 de miliarde de dolari anul acesta, prin listarea la NYSE, comparativ cu 61 de miliarde de dolari, suma atrasă prin IPO-urile de la Nasdaq. Aceleaşi date arată că aproape două treimi din sumele obţinute prin listarea la NYSE provin din IPO-urile SPAC-urilor.
Sursa precizează că cele două pieţe americane au atras un număr similar de SPAC-uri în 2020, însă sumele obţinute de aceste societăţi la NYSE sunt de două ori mai mari decât cele strânse de SPAC-urile listate la Nasdaq. Cea mai mare ofertă lansată anul acesta de un SPAC la NYSE aparţine Pershing Square, în iulie: 4 miliarde de dolari.
SPAC-urile urmăresc să fuzioneze cu alte companii după IPO sau să le înapoieze investitorilor capitalul dacă nu reuşesc să găsească o ţintă într-o perioadă stabilită, de obicei doi ani.
Conform FT, SPAC-urile au atras aproximativ jumătate din banii strânşi pe bursele din SUA în 2020, în condiţiile în care, în anii precedenţi, reprezentau o cotă nesemnificativă.
"NYSE a făcut un efort concertat în zona SPAC", spune Paul Tropp, avocat la firma Ropes & Grey LLC, care a oferit consultanţă pentru unele dintre cele mai mari IPO-uri ale anului curent. Acesta adaugă: "IPO-urile SPAC-urilor au crescut în mod substanţial".
Potrivit FT, NYSE îşi reia "coroana" în acest an după ce, anul trecut, a fost depăşită de Nasdaq pentru prima dată din 2012 şi doar pentru a doua oară de la prăbuşirea dot-com.
Însă, Nasdaq şi-a depăşit rivalul anul acesta atunci când vine vorba de IPO-urile tradiţionale corporative. Dacă nu sunt luate în calcul SPAC-urile, companiile tradiţionale au strâns 40 de miliarde de dolari din listarea la Nasdaq, anul acesta, faţă de 25 de miliarde de dolari la NYSE.
Nasdaq a câştigat două dintre cele mai mari debuturi ale anului pe piaţă, IPO-ul Royalty Pharma, de 2,5 miliarde de dolari şi listarea Warner Music, de 2,2 miliarde de dolari. Urmează o a treia lansare majoră la Nasdaq: Airbnb, grupul de rezervări de cazare, care intenţionează să vândă acţiuni de aproximativ 3 miliarde de dolari în decembrie. Datele privind IPO-urile nu includ listările directe, în care companiile debutează pe piaţă, dar nu strâng capital. NYSE a atras anul acesta listările directe ale Palantir şi Asana.
De menţionat că, în 2017, NYSE şi-a modificat regulile ca să atragă SPAC-uri, permiţându-le acestor societăţi să achiziţioneze companii mai mici, şi a redus taxele de listare iniţiale pe care le percepea iniţial.
"De când NYSE a devenit o opţiune pentru sponsorii SPAC-urilor, această piaţă a fost luată în considerare serios şi aleasă pentru listare", spune John Tuttle, vicepreşedinte - director comercial al NYSE, adăugând: "Cu câţiva ani în urmă am făcut un efort educaţional cu băncile, avocaţii şi alte părţi ca să putem permite acest produs pe piaţă".
Nasdaq a fost lider pe piaţa listărilor SPAC în fiecare an înainte de 2020, cu excepţia lui 2008, iar în iulie 2020 a decis, la rândul său, să diminueze poverile financiare pentru sponsorii SPAC-urilor, permiţându-le să amâne taxele de listare timp de un an, potrivit FT.
"Concurăm la fiecare listare", spune Jay Heller, şef al diviziei de pieţe de capital şi executare a IPO-urilor din cadrul Nasdaq, menţionând: "Dacă nu câştigăm, ne vom continua angajamentele faţă de companii, sperând că acestea îşi vor transfera listările către Nasdaq".
• Mark Mobius: "Acţiunile vor avea probleme reale dacă Trump va pierde preşedinţia"
lnvestitorul Mark Mobius afirmă, citat de Bloomberg, că acţiunile din SUA, dar şi cele de la nivel global, ar putea avea de suferit dacă Donald Trump nu va câştiga alegerile prezidenţiale americane care se desfăşoară săptămâna aceasta.
Întrebat dacă piaţa din SUA este sustenabilă la nivelul actual ridicat, Mobius a declarat: "Cred că este, iar aceasta nu e o declaraţie politică. Afirm doar faptul că, dacă Trump iese preşedinte, atunci este un nivel sustenabil. Dacă nu, atunci avem probleme reale".
În opinia lui Mobius, investitorii din întreaga lume aşteaptă cu nerăbdare rezultatele alegerilor din SUA, deoarece "ştiu că o scădere a pieţei americane va afecta pe toată lumea".
Investitorul mai spune că majorările de impozite propuse de candidatul democrat în alegerile americane, Joe Biden, vor fi nefaste pentru pieţele SUA, dar şi pentru ţările care exportă bunuri către Statele Unite, precum China, Coreea de Sud şi Taiwan.
"Multe depind de ceea ce ar face Biden, dacă ar urma politica de creştere a impozitelor în multe zone din SUA, în special pentru clasa mijlocie, ceea ce ar fi rău pentru piaţa americană", subliniază Mobius, precizând: "Asta înseamnă că importurile SUA vor avea de suferit şi, desigur, situaţia va avea impact asupra acestor ţări asiatice care livrează masiv în Statele Unite".
Conform investitorului, o eventuală victorie a lui Joe Biden ar putea ajuta pieţele din Asia pe o perioadă mai lungă, dar nu dacă economia SUA încetineşte.
"O economie lentă în SUA nu poate fi bună pentru aceste ţări, aşa că este un lucru pe care trebuie să-l urmărim cu atenţie", avertizează Mobius, menţionând: "Desigur, piaţa globală creşte şi acest lucru va compensa o parte din slăbiciune, dar nimic nu poate depăşi dimensiunea pieţei SUA".