Un avion F-35 a fost vedeta expoziţiei internaţionale Black Sea Defense and Aerospace din acest an (BSDA 2024). Organizatorii au avut sigur grijă să îl ţină departe de ploaie pentru a nu-i fi afectată capacitatea de acţiune "multirol" pe orice vreme.
În timp ce "excitaţia" de la Bucureşti este la cote maxime, dincolo de Ocean tocmai a fost publicat un nou raport al Biroului Responsabilităţii Guvernamentale din Statele Unite (Government Accountability Office, GAO), sub titlul "F-35 Joint Strike Fighter: Program Continues to Encounter Production Issues and Modernization Delays". Documentul arată că problemele de producţie şi modernizare ale avioanelor F-35 au determinat Pentagonul să refuze livrarea aparatelor, iar numărul lor a ajuns aşa de mare încât producătorul, Lockheed Martin, nu mai găseşte locuri de parcare. Raportul este disponibil la adresa www.gao.gov/assets/gao-24-106909.pdf şi reprezintă document obligatoriu de studiu pentru cei care ne îndatorează fără niciun temei pe zeci de ani, pentru achiziţia unor aparate care nu s-ar vinde nici cu programul "Rabla" în absenţa presiunilor venite de la "marele licurici".
Raportul subliniază că programul F-35 a ajuns în stadiul producţiei la capacitate maximă în martie 2024. Producţia la capacitate maximă este momentul în care un program a demonstrat un nivel acceptabil de performanţă şi fiabilitate, conform definiţiei din raport. Cu toate acestea, "contractorii programului F-35 continuă să livreze cu întârziere motoarele şi avioanele, o tendinţă care s-a înrăutăţit în ultimii ani".
Furnizorul de motoare, compania Pratt & Whitney, nu a livrat la timp niciun motor în 2023. Întârzierile au avut o durată medie de circa 2 luni, în creştere de la o lună în anul precedent. Mai mult, "Pratt & Whitney a continuat practica opririi livrărilor pe măsura descoperirii noilor probleme de calitate la nivelul componentelor", după cum se mai arată în raportul de la GAO.
Dincolo de o pauză a livrărilor pe durata anchetei pentru stabilirea cauzelor prăbuşirii unui aparat F-35B în decembrie 2022, 91% dintre aparatele F-35 au fost livrate de Lockheed Martin cu întârziere în 2023.
Deficitul de piese şi componente, problemele din procesul de producţie, precum şi întârzierea livrării componentelor software şi hardware pentru TR-3 au fost motivele pricipale ale întârzierii livrărilor către Pentagon.
Conform documentului, Departamentul Apărării se află în cel de-al şaselea an al unui program de modernizare hardware şi software pentru F-35 cunoscut sub numele Block 4, în cadrul căruia ar trebui să se cheltuiască circa 2 trilioane de dolari pentru întreţinerea şi operarea unei flote de 2.470 de aparate până în 2088. TR-3 (Technology Refresh 3) este programul de actualizări hardware şi software şi reprezintă o componentă critică a proiectului Block 4, cu o valoare de circa 1,8 miliarde de dolari.
Planul iniţial prevedea livrarea primelor aparate F-35 cu actualizările TR-3 în iulie 2023, dar acestea au fost amânate până în iunie 2024 şi include mai puţine modificări decât cele din planul iniţial.
Lockheed Martin susţine că unul dintre motivele principale ale întârzierilor îl reprezintă contractorul care produce procesorul de bază al avionului, procesor care mai prezintă şi probleme de calitate. Astfel, "reprezentanţii contractorului au declarat că, în timpul testelor iniţiale, procesorul de bază integrat a avut o defecţiune la pornire în anumite condiţii".
Finalizarea TR-3 a fost amânată şi ca urmare a problemelor software, după cum se mai arată în raportul de la GAO, unde se subliniază că "problemele legate de software-ul aeronavei care susţine sistemele radar şi de război electronic au fost deosebit de frecvente, unii piloţi de testare raportând că au fost nevoiţi să repornească întregul sistem radar şi de război electronic în timpul zborului pentru a le repune în funcţiune".
Chiar şi după întârzierea de aproape un an, software-ul TR-3 continuă să fie instabil. Cu toate acestea, autorităţile militare americane se aşteaptă la livrarea variantelor F-35 complet modernizate până la sfârşitul anului viitor, după o întârziere de doi ani.
Raportul GAO subliniază că întârzierile programului TR-3 au creat numeroase probleme, deoarece "avioanele F-35 nu vor fi acceptate de autorităţile militare până când componentele hardware şi software vor fi stabile".
În aceste condiţii, aparatele produse de Lockheed Martin sunt parcate, iar compania este responsabilă pentru securitatea şi întreţinerea aeronavelor până la livrare. "În cazul în care software-ul TR-3 este amânat după aprilie 2024, se preconizează că Lockheed Martin va depăşi capacitatea maximă de parcare şi va trebui să elaboreze un plan pentru a găzdui mai multe avioane", se mai arată în document.
Un motiv suplimentar de îngrijorare îl reprezintă şi faptul că în procesul de fabricare a aparatului sunt utilizate tehnologii cu un grad insuficient de maturitate, inclusiv în ceea ce priveşte rezolvarea problemelor actuale de la nivelul sistemului de răcire al motoarelor.
"Oficialii programului recunosc faptul că menţinerea sincronizării eforturilor de dezvoltare a motorului şi a sistemelor de management termic reprezintă un risc semnificativ al programului", conform raportului GAO.
Toate deficienţele programului F-35 constatate de GAO în ultimii ani, care sunt soluţionate într-un ritm extrem de redus, ridică mari semne de întrebare referitoare la capacitatea de luptă a aparatului într-un conflict de mare intensitate cu o ţară a cărei putere militară este comparabilă cu aceea a Statelor Unite, mai ales pe fondul unor costuri extraordinar de ridicate, care nu par să fie deloc justificate de eficienţa avionului.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2024, 12:52)
Romania nu pune niciodata toate oualele in acelasi cos .Romania va acizitiona doar sistemele militare dovedite performate ca si proiectie finala a acizitiilor sale .Exemplul cel mai concludent este achizitia de sisteme Patriot si avioane F16 ce vor parcurge calea catre Ucraina .In locul lor vor veni sistemele de aparare Franco -Germane care in marea lor majoritate au si o componenta britanica .Asa cum Romania a stiut sa nu isi epuiezeze stocurile si resursele de energie si a avut grija sa aiba un MIX energetic extrem de dversificat tot asa procedeaza si cu echipamentele militare .Rep .Moldova ,Ucraina si Romania devin un întreg militar .
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. )
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2024, 13:20)
nu te supra dar esti habarnist .
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2024, 15:09)
vezi ca deja scrii in somn asa de tare visezi cai verzi pe pereti. cand faci un intreg cu realitatea, singur ti-ai da peste mainile cu care scrii.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2024, 16:01)
Te oftici asa-i? Ce conteaza banii? Oricum daca putler castiga pierdem tot, asa ca mai bine platim ca sa nu castige!
1.4. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 24.05.2024, 16:38)
...
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2024, 19:35)
Cate "vitamine" ai luat ca sa debitezi ineptia cu "...un întreg militar"?
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2024, 15:13)
asa de proaste sunt avioanele astea f 35 ca toti marii prosti ai lumii, sua, turcia etc., toti cei care investesc serios in modernizarea armatei nici nu concep sa nu aiba acest avion in arsenal. dar nenea asta de zgarie pe aici texte, cauta nodul din papura si descrie o realitate inversata, nu doar acum scrie tampenii, scrie ca sa atraga si el atentia cu pocnitorile astea de materiale.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Ionut în data de 24.05.2024, 15:44)
Sunt o gramada de articole de presa despre problemele acestui avion.sunt probleme tehnice,de mentenanta,dar si comerciale.de exemplu cine cumpara astfel de avione,nu devine si proprietarul softurilor.ele sunt exclusiv proprietatea lockheed.oricum,daca ar fi ok avioanele livrate catre sua,de ce beneficiarul refuza sa faca receptia???
Poate ca totusi sunt minunate aceste avioane,dar cu siguranta felul cum romanii au facut aceasta achizitie lasa mult de dorit: fara transparenta,fara alte variante luate in discutie,fara offset,cu banii in avans si livrare la calendrele grecesti.parerea mea e ca s-a platit tributul prin aceasta achizitie extrem de costisitoare.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2024, 16:43)
Pacat ca nu intelegi subiectul despre care vorbesti.
F-35 nu este un avion prost, ci este unul inadecvat scopurilor pe care propaganda ti le baga pe gat.
Hai sa spun la ce este bun F-35. Este un avion multi-rol, cu niste capabilitati de a executa operatiuni diverse, inclusiv aterizare pe port-avion. La ce este bun avionul? Pai este bun atunci cand este folosit contra unui inamic egal sau mai slab ca tine. Care poate are o anti-aeriana relativ modesta dar care poate dobori un F-16. Asa ca un F-35 este tocmai nimerit sa dai lovituri unora ca Siria, Bulgaria, Serbia...... tari din categoria asta. Poate chiar Iranului.
Acest avion este zero barat in fata Rusiei, probabil si a Chinei. Nivelul lor tehnic de radar si procesare de semnal si apoi de interceptare cu rachete este chiar superior varfurilor din NATO.
Deci da, turcii isi doresc un F35 cu care sa poata calari pe kurzi sau chiar pe ciprioti sau greci in disputele din Mediterana. Dar stiu sigur ca nu va fi suficient in fata rusilor.
Asa ca pentru cine este de fapt F-35 in cazul Romaniei? Cu cine ne batem? Cu delfinii din Marea Neagra? Cu turcii?
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de Roni în data de 24.05.2024, 18:48)
Nici o problema. Vom lua noi cateva zeci de 7.5 miliarde $. Suntem suficient de slugarnici si prosti sa nu o facem.
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2024, 19:50)
la tine nu merge propaganda ca stii va esti cel mai destept. si nu iti schimbi parerea ca astia ca tine sunt consecventi. se vede cat cunosti despre f35. mai bine da tu f5 la tastatura cand mai citesti pe internet despre avionul asta ca bati campii la greu. asta e considerat ca prim avion de lupta in UK, e cumparat de Norvegia, japonia, olanda, italia. sirieni, kurzi si gargauni alearga prin capul tau ferit de propaganda, dar si de soare si de informatii reale. ca are pb tehnice e de notorietate, dar capabilitatea lui e alt subiect.
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de Roni în data de 24.05.2024, 20:12)
Stimate domn, cred ca faci parte din multii analfabeti functionali de care colcaie plaiul mioritic. Mai pune mana pe carte si invata si sa scrii.Nu incerca sa-mi jignesti inteligenta. Sa nu regreti nu de alta. Eu te tratez civilizat.
2.6. Ba ZERO barat esti chiar tu! (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de Ciolacu mare Moldovean în data de 24.05.2024, 20:42)
F-35 este prea scump...doar atat!
Cand aud de F-35 alde Putin se scapa pe el de frica...iar de chinezi nu mai zic!
In afara de a fura tehnologia din vest, altcea nu au stiut decat sa acapareze resurse, dar inovatie si IQ cam lipsa.
De unde nu e nici macar D-zeu nu cere...dar la un moment dat le va da peste mana si peste bot.
2.7. frostane (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de wai în data de 24.05.2024, 22:36)
e un avion care la dogfight e 0 mai bun ca el e f22 chengdu suhoiurile il fac muci...e bun in tarile slabe
2.8. Nu e chiar asa... (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2024, 23:46)
Impotriva curzilor, Turcia ar avea eventual nevoie de aparate de lupta capabile sa indeplineasca roluri de contrainsurgenta (in termeni militari COIN). Dar se descurca si fara eforturi speciale si nu duc lipsa de armament. Gloriosul F35, cu sau fara sufixul decorativ "multirol", pur si simplu nu este facut pentru asemenea misiuni si ar fi o cheltuiala ridicol de disproportionata (financial suicide) chiar daca aparatul in cauza ar putea indeplini asemenea misiuni.
Intereseaza-te cat costa doar vopseaua "magica" absorbanta care rebuie aplicata dupa cateva zboruri, cat costa ora de zbor, cat costa intretinerea, consumabilele plus inca o suta de indicatori pe care n-am sa ii mai enumar, dar pe care daca ii vei cauta te vei minuna la ce sume enorme ajung.
E adevarat ca americanii au mai vandut "lamai" altor tari si n-ar fi prima data cand un fiasco este acoperit prin preturi enorme si specificatii false. Da realist privind treaba, daca e un aparat capabil sau o "teapa" nu prea avem cum sa stim, serios vorbind. Opinia noastra depinde care latura a propagandei algem sa o credem.
3. fără titlu
(mesaj trimis de Malek în data de 24.05.2024, 17:15)
Multi destepti!
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2024, 20:00)
Unde ați văzut dumneavoastră că avionul despre care vorbiți, a fost protejat de ploaie cât a fost expus la BSDA 2024?
Ar fi bine să vă documentați la fața locului, nu să scrieți lucruri neadevărate...
Verificati sursa înainte de a scrie un asemenea articol, unii poate chiar au vizitat expoziția...
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2024, 22:10)
toti posteaza si combat orice altceva dar nu raportul oficial al pentagonului :-)