În prima jumătate a acestui an, aeroporturile europene mici şi cele regionale au atins niveluri de trafic de pasageri care au depăşit cifrele de dinainte de pandemie, transmite Bogdan Maioreanu, eToro România într-un comunicat. În acelaşi timp, marile aeroporturi europene din top 5 se află în medie încă sub nivelurile din 2019, dar traficul de vară este încă aglomerat, iar companiile aeriene înregistrează deja rezultate financiare bune.
Traficul de pasageri din întreaga reţea de aeroporturi europene a crescut cu aproape 29% în prima jumătate a acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2022, potrivit Airports Council International Europe. Volumul de pasageri este încă la -7,7% faţă de 2019, dar s-a îmbunătăţit de la -11% în ianuarie la -6% în iunie.
Nu toate aeroporturile şi-au revenit la fel. Mega-aeroporturile din Top 5 din Europa sunt încă în urma mediei europene, cu aproape -9% faţă de 2019. Londra Heathrow a rămas cel mai aglomerat hub, cu 37 de milioane de pasageri gestionaţi în prima jumătate a acestui an. Acesta este urmat de Istanbul, care a fost singurul mega-aeroport din Europa care a avut deja mai mulţi pasageri (+10,4%) decât înainte de pandemie, cu 35,6 milioane de călători. Acesta a fost urmat de Paris şi Amsterdam. În iunie, Frankfurt a detronat Madridul (28,5 milioane de pasageri în primul semestru) de pe locul cinci, transmite sursa citată.
Departe de aceste cifre, aeroportul Bucureşti Otopeni a ajuns la aproape 6,8 milioane de pasageri în primele 6 luni din 2023 şi este urmat de Cluj cu 1,48 milioane şi Iaşi 1 milion de pasageri. Peste 11 milioane de persoane au tranzitat aeroporturile din România în prima jumătate a anului 2023 depăşind cu 5,4% cifrele din perioada pre-pandemică, conform analistului Bogdan Maioreanu.
În secţiunea aeroporturilor mari, Lisabona, Atena şi Palma de Mallorca au înregistrat creşteri faţă de nivelurile de dinaintea crizei pandemice - aceste oraşe fiind şi destinaţii turistice atractive, cu o cerere puternică pentru zborurile transcontinentale. Dar cele mai spectaculoase creşteri au fost înregistrate în aeroporturile din destinaţii de vacanţă populare şi care se bazează pe transportatorii low-cost: Trapani (+163%) si Perugia (+137%) în Italia, Tirana (105%), Kutaisi (+82%) din Georgia şi Zaragoza (+57%). Acest lucru ne dă o idee despre unde se îndreaptă turiştii, se mai arată în comunicat.
Pentru investitori, cifrele bune ale aeroporturilor încep să se traducă şi în rapoartele de profituri ale companiilor aeriene. Lufthansa, cel mai mare grup european de companii aeriene, a înregistrat în al doilea trimestru venituri de 9,4 miliarde de euro, depăşind cifra din anul precedent cu aproximativ 17%. În perioada ianuarie-iunie, avioanele companiilor aeriene din grupul Lufthansa au primit la bord peste 55 de milioane de pasageri, ceea ce reprezintă o creştere de 30% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2022. Investitorii văd oportunităţi în a investi în companiile aeriene, Lufthansa fiind a 6-a cea mai deţinută acţiune de către investitorii germani de pe platforma eToro la sfârşitul trimestrului trecut, mai arată datele analistului.
De asemenea, WizzAir a înregistrat rezultate financiare bune, raportând un profit net de 61,1 milioane de euro în cele trei luni încheiate în iunie, mai mult decât media de 51,5 milioane de euro estimată de analişti. Acest boom al călătoriilor s-a reflectat şi în rezultatele financiare ale EasyJet şi Ryanair, care au depăşit de asemenea estimările analiştilor, conform sursei citate.