Aproape trei sferturi dintre respondenţii studiului intenţionează să îşi mărească portofoliul de magazine fizice. Retailerii vizează în primul rând Retail Park-urile pentru planurile de expansiune.
72% dintre retaileri vizează mărirea suprafeţelor, comparativ cu 26% în 2022, magazinele fizice rămânând un element cheie în strategia generală, potrivit unui studiu CBRE.
Sectorul de retail şi economia regională per ansamblu se apropie de finalul unei perioade dificile. Studiul cuprinde răspunsuri de la peste 60 de retaileri globali, cu o reţea de magazine care totalizează peste 130.000 de spaţii, şi arată că 71% dintre comercianţii care intenţionează să îşi mărească numărul de magazine fizice plănuiesc să facă acest lucru pe pieţele în care sunt deja prezenţi.
Spaţiile generoase sunt, de asemenea, printre obiectivele prioritare, dat fiind că 72% dintre respondenţi ţintesc să îşi mărească dimensiunea magazinelor. Se remarcă o creştere semnificativă, faţă de rezultatele studiului CBRE
din 2022, când doar 26% dintre respondenţi şi-au formulat dorinţa de a deschide magazine mai spaţioase.
Preferinţa pentru magazine cu suprafeţe generoase este una dintre tendinţele cheie observate în piaţă, în special în rândul brandurilor de modă şi athleisure din capitale şi oraşe mari. O tendinţă specifică sectorului de lux este deţinerea magazinelor proprii, în defavoarea închirierii acestora. Totuşi, închirierea rămâne strategia predominantă pentru mass market: 84% dintre respondenţi declară că nu au în plan să achiziţioneze magazine.
"Creşterea încrederii consumatorilor se traduce într-o disponibilitate a acestora către cheltuieli, oferindu-le comercianţilor încrederea să deschidă noi magazine, atât pe pieţe unde sunt deja prezenti, cât şi pe pieţe noi. Fidelitatea faţă de brand este adesea consolidată prin experienţa de shopping în magazinul fizic. Nu e o surpriză, deci, că vedem retaileri care fac investiţii în magazine, pentru a-şi pune în valoare identitatea brandului", a evidenţiat Chris Gardner, Head of European Retail, CBRE.
În ce priveşte formatele favorite, Retail Park-urile sunt dominante, cu 45% dintre respondenţi preferându-le drept locaţii pentru viitoarele magazine. Popularitatea formatului este susţinută şi de factori precum: 1. Traficul mare generat de persoanele care locuiesc în zonă, 2. Accesul publicului la parcare gratuită şi 3. Profilul similar al comercianţilor din acelaşi retail park, toate 3 criteriile fiind identificate drept factori ce influenţează covârşitor performanţa magazinelor.
Din perspectivă digitală, retailerii se află mai degrabă într-o fază de căutare şi invaţare, premergătoare implementării. 61% dintre respondenţi au declarat că explorează Inteligenţa Artificială (AI), însă doar 25% au implementat deja soluţii AI.
Standardele ESG devin, şi ele, tot mai importante. Conform studiului CBRE, 6 din 10 comercianţi anticipează că în următorii trei ani "caracteristicile verzi" ale clădirilor vor deveni un avantaj, în negocierile de leasing.
Per total, magazinele fizice rămân o componentă esenţială a strategiei, 97% dintre respondenţi fiind de acord cu proeminenţa lor. În plus, există un consens cu privire la eficienţa magazinelor fizice, cu rezultate mai bune decât retailul online în ceea ce priveşte engagement-ul consumatorilor, cross-selling şi eficacitatea generală a strategiilor de vânzare, precum şi introducerea de produse noi şi atragerea de clienţi noi.
"Faptul că 72% dintre retaileri doresc creşterea suprafeţelor magazinelor fizice, comparativ cu numai 26% în 2022, împreună cu apetitul pentru expansiunea în pieţele noi şi existente, atât în Europa de Vest cât şi în CEE, preconizează un an 2025 favorabil retailului. Cu cât comercianţii vor reuşi mai repede să implementeze soluţiile de AI, cu atât vor putea să crească profitabilitatea magazinelor şi experienţa de cumpărături. Aş vrea să le mulţumesc retailerilor din CEE şi EMEA care au participat la studiul nostru, concluziile sunt extrem de interesante şi dau o parte dintre tendinţele pentru anul viitor", a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE.