Reporter: Cum vedeţi evoluţia turismului în cei 15 ani de activitate în domeniu?
Marius Turbatu: La nivel mondial turismul este una dintre industriile ce a avut parte de o dezvoltare accentuată în ultimele două decade. Contextul este dat de creşterea economică (produsul intern global s-a triplat între 1999 şi 2019 conform datelor Worldbank), modificarea comportamentelor de consum - oamenii au început să investească mai mult în experienţe decât în bunuri materiale - şi, nu în ultimul rând, deschiderea graniţelor, factor ce a uşurat logistica deplasărilor externe.
În prezent industria globală este martora unor modificări ample în zona de distribuţie; asta, împreună cu aşteptări din ce în ce mai ridicate ale consumatorilor (generaţia Y vrea lucruri repede, generaţia Z le vrea mai repede şi personalizate), concepte şi tehnologii noi (inteligenţa artificială, Internet of Things) vor face ca în următorii ani gradul de competitivitate să crească accelerat.
Vorbind în mod specific de Româ-nia, care este una dintre ţările din regiune cu o creştere spectaculoasă în ceea ce priveşte industria turismului. Doar între 2016 şi 2019 numărul de locuri disponibile în avioanele care zboară înspre/dinspre aeroporturile din România a crescut cu 40% (CAPA.org), în momentul de faţă exis-tă peste 530.000 de locuri pe săptămâ-nă (weekly system capacity). Consumatorii şi-au educat şi rafinat comportamentul de consum, iar noi suntem mândri că am putut contribui la acest lucru în ultimii 10 ani.
Reporter: Cum se vede până acum anul 2019 pentru turism în general, dar pentru eSky?
Marius Turbatu: Dorim să continuăm să inspirăm clienţii eSky să călătorească şi să investească în experienţe, dar să inspirăm şi jucătorii din industrie să continue să inoveze şi să atingă cele mai specifice nevoi ale clienţilor.
În ceea ce priveşte dezvoltarea HUB-ului local, estimăm că vom depăşi 100 de oameni până la sfârşitul anului şi vom continua investiţia în dezvoltarea lor profesională. O agenţie de turism competitivă în 2019 nu mai este formată doar din agenţi de turism.
Reporter: Care vor fi destinaţiile vedetă de anul acesta?
Marius Turbatu: Cele mai frecventate destinaţii internaţionale alese în 2019 de călătorii noştri au fost Londra, Milano, Viena şi Bruxelles. O premieră importantă ar fi că un aeroport local din România - Timişoara - a intrat în top 3 destinaţii, un semn organic al maturizării pieţei; călătoria cu avionul a devenit o alternativă eficientă şi pentru călătoriile domestice.
Reporter: Care este preţul mediu al unui pachet turistic?
Marius Turbatu: Valoarea medie a coşului de cumpărături pe platforma eSky.ro este, în 2019, de 900 de lei. Trendul este oarecum descrescător, pe seama creşterii competiţiei - atât în zona de zboruri, cât şi cazări - dar şi a scăderii taxelor de serviciu.
Reporter: Cum a evoluat raportul dintre cerere şi ofertă?
Marius Turbatu: Suntem o companie orientată 100% către utilizatori şi ne planificăm toate acţiunile pe baza comportamentului acestora. Avem o întreagă echipă de analiză dedicată ce studiază zilnic, sute şi mii de date din comportamentul utilizatorilor, de exemplu: ce caută ei în timpul petrecut pe site-urile noastre, ce îi interesează sau nu. Facem teste constant, urmărind reacţiile clienţilor noştri, ne adaptăm serviciile dorinţelor lor şi adăugăm noi funcţionalităţi în funcţie de nevoile lor.
Reporter: eSky a anunţat recent extinderea pe piaţa din Africa. Aveţi în vedere intrarea şi pe alte pieţe?
Marius Turbatu: Da, cu siguranţă. Grupul nostru se află într-un proces de expansiune ambiţios prin intermediul căruia sperăm să generăm creşterea volumului de business, dar şi adoptarea unor competenţe noi ca urmare a experienţei pe mai multe continente. În perioada 2017-2019 am deschis peste 30 de pieţe care, în prezent, generează aproximativ 40% din veniturile grupului. În luna iulie am avut deja un soft launch în Danemarca, Suedia, Norvegia şi Finlanda, iar până la sfărşitul anului vrem să localizăm serviciile noastre pentru clienţii din Rusia, Belarus, Kazahstan şi Uzbekistan.
Reporter: Tot mai multe agenţii de turism vin şi în mediul online. Credeţi că în viitor serviciile de consultanţă din offline îşi vor mai găsi clienţii sau se va muta totul în online?
Marius Turbatu: Turismul nu este o industrie search online, shop offline. Iar în ultimii ani toate companiile din piaţă au demarat investiţii semnificative în tehnologie, prin urmare graniţele dintre agenţiile cu modele clasice, "brick and mortar" şi cele online s-au erodat. Distincţia pe care noi o vedem în prezent este legată de modelele de business (touroperator, detailist, specializat) şi nu neapărat de canalele prin care agenţiile îşi deservesc clienţii. Companiile cu structuri greoaie şi modele ineficiente vor avea de suferit în viitor având în vedere că trendul în industrie se îndreaptă înspre scăderea marjelor de profit.
Noi dorim să construim o nouă verticală în industrie, cea de "dynamic touroperator", iar pentru asta pregătim un model scalabil prin care să putem automatiza întreg fluxul operaţional. În 2018 am lansat şi în România produsele multiline şi pachetele dinamice, două soluţii care folosesc inteligenţa artificială şi analizează seturi uriaşe de date astfel încât să adaptăm rezultatele căutărilor în funcţie de nevoile fiecărui client in parte.
Reporter: Care este cea mai activă şi profitabilă sucursală a Grupului?
Marius Turbatu: Anul trecut grupul nostru şi-a realiniat strategia privind sucursalele locale, trans-formându-le în HUB-uri de competenţe şi mizând pe implicarea mai multor resurse locale în gestionarea proceselor globale ale grupului. Deocamdată sediul central din Katowice (Polonia) oferă cea mai mare diversitate a rolurilor disponibile, dar HUB-urile locale au crescut exponenţial în ultimul an. Din punctul de vedere al rezultatului net, sucursala din România s-a menţinut şi în 2018, la fel ca în 2017, pe primul loc în topul profitabilităţii sucursalelor eSky.
Reporter: Ce estimări finanicare aveţi pentru finalul anului?
Marius Turbatu: Pentru 2019 ne-am propus o valoare tranzacţionată de 37 milioane de euro, dar, judecând după rezultatele avute în primele 8 luni ale anului, mizăm pe depăşirea acestui prag. În ceea ce priveşte veniturile companiei ne aşteptăm să încheiem 2019 cu 7 milioane de euro, o creştere de 25% faţă de 2018.
Reporter: Vă mulţumesc!
Agenţia de turism online eSky le propune turiştilor care îşi doresc să călătorească în afara ţării, în această toamnă, câteva variante de city break.
Astfel, un bilet de avion dus/întors către fabulosul Paris începe în această perioadă de la 140 euro, iar preţul pentru o noapte de cazare pentru 2 persoane de la 39 euro. Reprezentanţii agenţiei susţin că septembrie este vremea ideală pentru o excursie la Disneyland, iar preţul unui bilet pentru adulţi începe de la 67,73 euro şi pentru copii de la 61,68 euro.
Printre opţiuni se numără şi Marsilia, al doilea cel mai mare oraş din Franţa care impresionează cu ale sale bazilici, muzee şi catedrale şi este un oraş al contrastelor. O dată ajunşi aici, cu un zbor începând de la 61 euro, turiştii se pot bucura de o vizită în Vechiul port. O noapte de cazare, în această destinaţie, pentru 2 persoane începe de la 39 euro.
Viena, este o altă destinaţie perfectă pentru luna septembrie. La doar o oră şi jumătate de zbor cu avionul, la un preţ începând de la 35 euro dus/întors, Viena ne aşteaptă cu deliciile sale culinare.
eSky le propune turiştilor săi să viziteze şi Berlinul. Tarifele zborurilor pornesc de la preţuri de la 58 euro dus/întors. Berlinul începe seria petrecerilor de toamnă, cu festivalul Lollapalooza Berlin 2019, pe 7 şi 8 septembrie, iar Oktoberfest se va ţine de pe 20 septembrie până pe 13 octombrie 2019.
Pentru iubitorii de mare există Grecia, alegerea preferată a românilor atunci când vine vorba de vacanţa de vară, mai transmit reprezentanţii agenţiei. Cazarea în aceasă perioadă, începe de la preţuri de 35 euro/cameră pentru două persoane în Halkidiki şi de la 31 euro/cameră pentru două persoane în Thassos.