Analiza realizată de MerchantPro - platforma locală de soluţii Saas pentru e-Commerce - pe datele înregistrate de magazinele online active atât în 2024, cât şi în prima jumătate a anului trecut, arată o creştere a vânzărilor cu peste 9% în prima jumătate a lui 2024 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior. Dinamica pozitivă se datorează în principal evoluţiei din al doilea trimestru, când s-a înregistrat o creştere în vânzări de peste 12%. Din punct de vedere al numărului comenzilor plasate de clienţi în prima jumătate a acestui an, creşterea rămâne stabilă, similară valorii din 2023 (+6.71%), conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatuşui, în perioada aprilie-iunie 2024, magazinele care activează în platforma MerchantPro au înregistrat o creştere de 12% în valoarea totală a bunurilor vândute, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Numărul comenzilor a crescut cu 7%, iar valoarea medie a comenzilor a înregistrat o creştere de aproape 5%, la 54 euro.
În primul trimestru din 2024 creşterile au fost de 6% atât ca număr de tranzacţii, cât şi ca nivel al veniturilor, valoarea medie rămânând similară celei din primele trei luni ale 2023, adică 53 euro.
"Revenirea la creşteri de peste zece procente în trimestrul al doilea reflectă o dinamică promiţătoare pentru piaţa de comerţ electronic în 2024. Pe de-o parte cumpărătorii s-au mai relaxat privind perspectivele de recesiune şi sunt mai dispuşi să cheltuie online, iar pe de altă parte, comercianţii au început să se adapteze la schimbările pieţei şi să-şi susţină creşterile prin diverse strategii precum internaţionalizare, extindere omnichannel, programe de fidelizare complexe şi investiţii în optimizare experienţei clienţilor în magazinul online" -spune Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Analiza pe domenii: Evoluţie temperată, fără fluctuaţii neaşteptate.
În primul semestru al anului, analiza pe segmente reflectă evoluţia temperată, cu contracţii uşoare sau creşteri moderate pe segmentele principale. Faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, cea mai mare creştere a fost înregistrată în numărul de comenzi pe segmentul "Farmaceutice şi Îngrijire personală", +20%. Vânzările au crescut cu peste 30%.
Dacă numărul comenzilor de "Articole Sportive" şi "Electronice" s-a menţinut stabil, domeniile "Fashion şi Home&Deco" au înregistrat o uşoară contracţie.
Pe segmentul "Articole copii" veniturile au crescut cu peste 8%, în timp ce numărul comenzilor s-a menţinut constant, creşterea fiind susţinută de dinamica valorii medii a comenzii.
Automatizare şi Inteligenţa Artificială, fidelizarea clienţilor, diversificarea modelelor de business şi concurenţa crescută, printre principalele tendinţe şi provocări care caracterizează piaţa locală de e-commerce în prima jumătate a anului
Perspectivele de dezvoltare a pieţei sunt susţinute de dinamica reală din prima parte a anului. Piaţa de eCommerce din România continuă să crească, alimentată de accesul la digitalizare şi de creşterea veniturilor populaţiei tinere şi nativilor digitali, dar comerţul electronic a ajuns la vârsta maturităţii. Creşterile de la an la an sunt moderate, iar concurenţa creşte permanent, în special de la concurenţi internaţionali puternici, atât branduri din UE sau, în ultimele 12 luni, jucătorii din zona non-UE precum Shein sau Temu, a căror ascensiune este accelerată la nivel global.
"Ultimii 4 ani au fost foarte interesanţi pentru piaţa de e-commerce din România. Dacă pandemia a dus la crearea a câteva sute de magazine online noi doar pe platforma noastră şi tot segmentul e-Commerce a înregistrat creşteri exponenţiale, începând cu 2023, creşterea a fost mult temperată, cum era şi firesc. Acest lucru a generat interes pentru consolidarea infrastructurii existente şi pentru optimizarea proceselor. Astăzi avem o piaţă matură, în care comercianţii pun accent pe îmbunătăţirea eficienţei operaţionale şi pe optimizarea experienţei de cumpărare pentru clienţi. În consecinţă, creşterile sunt temperate, dar stabile, iar perspectivele de dinamică pozitivă sustenabilă pe termen lung sunt promiţătoare", spune Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
În acest context, printre tendinţele care marchează prima jumătate anului 2024, reflectate în platforma MerchantPro, se numără investiţiile comercianţilor în soluţii de automatizare şi AI pentru a reduce intervenţia umană, a creşte productivitatea şi a minimiza erorile, dar şi în personalizarea experienţei de cumpărare prin recomandări de produse bazate pe AI, generarea de conţinut pentru catalogul de produse utilizând tehnologii AI, soluţii de asistenţă prin chatbots sau traduceri automate.
Accentul pe viteză, simplitate şi eficienţă în procesul de cumpărare sunt factori decisivi când vine vorba de achiziţii online. Platformele rapide şi uşor de utilizat, procesele de check-out optimizate şi interfeţele intuitive contribuie la o rată de conversie mai mare şi la satisfacţia clienţilor. De asemenea, integrarea unor soluţii de automatizare permit optimizarea operaţională şi creşterea profitabilităţii, precum şi viteză superioară de adaptare şi o agilitate sporită.
La începutul anului 2024, Merchant Pro a lansat eCommerce Insights 2024, o analiză vastă sub forma unui raport- radiografie a pieţei locale de eCommerce, cu detaliere a contextului şi tendinţelor, dar şi predicţii şi opinii de la lideri din industrie.