Analiza realizată de MerchantPro pe datele înregistrate de un eşantion reprezentativ de aproape 1000 de magazine online locale care folosesc platforma de soluţii SaaS pentru eCommerce arată că fenomenul Black Friday s-a transformat în România într-o întreagă săptămână de reduceri şi promoţii, se arată într-un comunicat al MerchantPro, remis redacţiei.
Această schimbare a avut ca efect distribuirea vânzărilor pe parcursul întregii săptămâni, însă per total a generat mai multe comenzi faţă de 2022, potrivit sursei menţionate. Astfel, se remarcă o stagnare a vânzărilor în ziua tradiţională de Black Friday (10 noiembrie), atât din perspectiva numărului de tranzacţii, dar şi a valorii acestora, relatează sursa. La nivelul întregii săptămâni, Marti -Luni (7-13 noiembrie), vânzările au crescut cu 13.5%, iar numărul comenzilor plasate cu 10%, informează sursa citată.
Cea mai bună zi comparativ cu zilele din Black Week 2022 a fost sâmbătă, 11 noiembrie, cu +20% ca număr de tranzacţii şi +36% din perspectivă valorică, transmite compania.
Potrivit comunicatului, Comportamentul de achiziţie din acest an este schimbat, efect al extinderii perioadei de reduceri atât înainte de Black Friday, cât şi după, spre weekend şi Cyber Monday. În termeni de performanţă generală, săptămâna Black Week a înregistrat o creştere de 10% în numărul total de tranzacţii comparativ cu săptămâna Black Friday a anului precedent. Veniturile au crescut cu 13.5%, indicând o creştere solidă a cheltuielilor consumatorilor. Fenomenul interesant este că extinderea perioadei de reduceri a dat ocazia clienţilor să analizeze mai în detaliu ofertele, în final alegând să cheltuie mai mult. Este un semnal că avem acum un cumpărător mai matur şi mai raţional, care nu mai cumpără impulsiv - consideră Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro, platformă SaaS de eCommerce pe care funcţionează peste 2000 de magazine locale active.
Deşi ziua de vineri, tradiţional asociată cu Black Friday, a înregistrat o stagnare în numărul de comenzi, zilele de joi, sâmbătă, duminică şi luni au demonstrat o recuperare semnificativă, cu creşteri la nivel de tranzacţii y-o-y între 11% şi 20%, potrivit companiei. Acest lucru sugerează că consumatorii s-au adaptat la noul format, distribuind cumpărăturile pe durata întregii săptămâni, transmite sursa.
Analiza pe ore pentru ziua de vineri, 10 noiembrie, evidenţiază că deşi în prima parte a zilei s-au plasat mai puţine comenzi faţă de anul trecut, după-amiaza a adus recuperare, conform sursei citate. Cele mai semnificative creşteri s-au înregistrat între 18:00-19:00 (+27%) şi 19:00-20:00 (+23%), menţionează compania.
Deşi Black Week 2023 a adus o creştere în numărul şi valoarea tranzacţiilor, valoarea medie a coşului de cumpărături s-a menţinut la un nivel similar cu cel înregistrat de Black Friday 2022 şi se situează la 60 Euro, arată datele studiului. Acest lucru reflectă un comportament de achiziţie echilibrat şi stabil şi indică o atenţie crescută la eficienţă şi cheltuieli planificate din partea cumpărătorilor, potrivit comunicatului.
Conform studiului, "Ofertele atractive, promoţiile şi reducerile specifice, dar, mai ales, utilizarea tehnologiei pentru a îmbunătăţi experienţa de cumpărare au fost factori esenţiali pentru creşterea vânzărilor. Interfeţe de utilizator mai prietenoase, soluţii de plată rapide şi securizate şi personalizarea ofertelor au contribuit la crearea unei experienţe de cumpărare online mai eficiente", precizează Arthur Rădulescu, CEO Merchant Pro.
La nivel de platformă, cele mai mari creşteri au înregistrat categoriile Beauty şi Sport, +47%, respectiv +37% din punct de vedere al numărului de tranzacţii, la nivel de perioadă, potrivit sursei. Dinamica pozitivă în aceste categorii s-a menţinut în fiecare dintre zilele din săptămâna analizată, se arată în comunicat.
Potrivit analizei MerchantPro, segmentele cu tradiţie în achiziţiile de Black Friday, Fashion şi Home&Deco, au înregistrat rezultate similare faţă de anul trecut, numărul de comenzi plasate menţinându-se stabil la nivelul Black Week, transmite compania.
Cu toate acestea, se remarcă un comportament interesant de consum, pe niciunul dintre aceste segmente nefiind înregistrate creşteri în ziua de vineri, în Black Friday-ul tradiţional, conform studiului. Pe segmentul Fashion creşterile semnificative au fost joi, +20%. Pe segmentul Home&Deco weekend-ul de după a adus dinamica pozitivă, cu creşteri ca număr de tranzacţii de 20% sâmbătă, respectiv 17% duminică, relatează sursa.
Analiza MerchantPro are în vedere datele consolidate de la aproape 1000 de magazine locale care utilizează platforma de eCommerce MerchantPro, pentru perioada 07-13 noiembrie 2023, în comparaţie cu perioada similară (08-14 noiembrie) din 2022, arată datele comunicatului.