După modificarea Legii Audiovizualului, Guvernul dă o nouă lovitură agenţiilor de publicitate - reglementează modul în care sunt amplasate şi autorizate mijloacele publicitare.
Legea, iniţiată de Elena Udrea în vremea când era ministru al dezvoltării regionale, a fost contestată în unele organe de presă, încă din vremea când era proiect, o parte din agenţiile de publicitate arătându-se deranjate de faptul că acest segment de piaţă ar putea fi reglementat.
Dacă până în prezent vedeam panouri publicitare, luminoase sau nu, anunţuri, bannere etc. pe diverşi stâlpi, în locurile din imediata apropiere a locuinţelor, pe mijloacele de transport în comun etc., noua lege publicată deja în Monitorul Oficial interzice amplasarea mijloacelor de publicitate în anumite zone şi pe anumite construcţii.
Printre acestea se numără spaţiile naturale protejate de interes naţional şi internaţional; locurile de joacă sau locurile de odihnă situate lângă blocuri; sediile administraţiei publice locale şi centrale şi ale instituţiilor publice; arborii; zona carosabilă a străzilor şi a drumurilor; obiectele de artă monumentală; monumentele istorice; clădirile în stare avansată de deterioare dacă este afectată structura de rezistenţă şi/sau stabilitatea şi integritatea elementelor constructive şi decorative ale anvelopei clădirii; incinta şi elementele de împrejmuire a cimitirelor, lăcaşurilor de cult, a scuarurilor, parcurilor şi grădinilor publice; interiorul intersecţiilor şi al sensurilor giratorii în spaţiul destinat circulaţiei autovehiculelor şi semnalizării rutiere, în zonele în care desfăşurarea în condiţii normale a traficului ar putea fi perturbată; parapetele şi/sau pereţii pasajelor rutiere subterane şi supraterane ori sub poduri; stâlpii de susţinere a elementelor de semnalizare rutieră sau de circulaţie; zona de protecţie a autostrăzilor, mijloacele de transport în comun dacă este afectată vizibilitatea.
În nota de fundamentare emisă la finalul anului 2010, se arată că, în prezent, actele normative ce reglementează domeniul publicităţii (respectiv legea publicităţii şi cea privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local) "nu oferă un cadru reglementar coerent şi corelat, care să acopere şi aspectele de calitate, coerenţă arhitecturală, siguranţă a mediului construit şi natural, protecţie a peisajelor, monumentelor istorice şi zonelor protejate. (...) În plus, cadrul legal menţionat nu reglementează numeroase aspecte privind mijloacele de publicitate (...) neacoperind problematica din punct de vedere urbanistic, arhitectural, al protecţiei patrimoniului construit şi peisajului".
Existenţa unor norme şi reglementări diferite de la o localitate la alta, fără un fundament comun cu privire la această problematică, creează un cadru instabil pentru operatorii de publicitate, se mai arată în nota de fundamentare.
Potrivit textului de Lege, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să asigure coerenţa imaginii urbane.
• Proprietarii trebuie să-şi dea acordul pentru amplasarea mijloacelor publicitare la o distanţă mai mică de trei metri
Noua reglementare interzice amplasarea şi utilizarea mijloacelor de publicitate sonore care pot tulbura liniştea publică, cu excepţia vehiculelor publicitare utilizate "în condiţiile prezentei legi".
Totodată este interzisă amplasarea mijloacelor de publicitate care, prin formă, conţinut, dimensiuni şi culori în combinaţii specifice, pot fi confundate cu mijloacele de semnalizare rutieră sau împiedică vizibilitatea acestora, precum şi a indicatoarelor de orientare şi informare.
Amplasarea mijloacelor de publicitate la o distanţă mai mică de 3 metri faţă de limita de proprietate a imobilelor proprietate privată a persoanelor fizice şi/sau juridice va fi realizată doar cu acordul proprietarilor respectivelor imobile şi astfel încât să nu afecteze accesul şi utilizarea acestora.
• Panourile publicitare - amplasate pe clădiri doar în urma unei expertize tehnice
Amplasarea mijloacelor de publicitate luminoase pe suporturile existente care nu au fost destinate publicităţii, cum ar fi stâlpii de telecomunicaţii şi/sau electricitate, instalaţiile de iluminat public, instalaţiile de semaforizare, este interzisă prin prezenta Lege.
Aceasta precizează că pot fi amplasate panouri publicitare, ecrane şi publicitate luminoasă pe calcane, faţade, terase ori acoperişuri ale clădirilor, astfel încât sistemele lor de prindere să nu constituie o sursă de accidente şi să nu afecteze structura de rezistenţă şi funcţionare optimă a clădirilor.
Amplasarea panourilor publicitare, a ecranelor şi publicităţii luminoase pe clădiri se autorizează numai în baza unei expertize tehnice elaborate în condiţiile legii de către experţi tehnici atestaţi, precum şi a documentaţiei tehnice pentru autorizare, verificată de verificatori de proiecte atestaţi pentru cerinţele esenţiale de calitate "rezistenţă mecanică şi stabilitate", "siguranţă în exploatare" şi "securitate la incendiu", prevăzute de legislaţia în vigoare privind calitatea în construcţii.
Verificarea construcţiei cu privire la respectarea cerinţelor esenţiale de calitate trebuie realizată la fiecare zece ani de la data emiterii autorizaţiei de construire pentru amplasarea structurii publicitare.
Panourile publicitare amplasate pe calcanele sau faţadele clădirilor nu vor depăşi limitele acestora.
De-a lungul drumurilor de interes naţional, judeţean şi a arterelor de centură, în cadrul zonei de protecţie a acestora pot fi amplasate panouri publicitare doar în anumite condiţii: la minim 2,50 m înălţime de la sol pentru panourile cu suprafaţa utilă mai mare de 2,50 mp per faţă; cu o distanţă de minim 50 de metri între două panouri publicitare, în intravilan şi cu o distanţă de cel puţin 100 de metri între două panouri publicitare, pe sectoarele de drum din extravilan; la minim 100 m faţă de intersecţiile cu drumurile laterale cu mai mult de patru benzi de circulaţie, în afara curbelor cu vizibilitate redusă, la minim 100 metri faţă de intersecţiile semaforizate.
Adăposturile destinate publicului şi staţiile de autobuz pot fi utilizate ca suport de publicitate pentru panouri unitare de maxim 2,20 mp. În cazul în care sunt amplasate mai multe panouri sau panouri cu două feţe utile, suprafaţa totală de publicitate nu va depăşi 4,50 mp.
Este interzisă instalarea panourilor pe acoperişul adăposturilor destinate publicului, staţiilor de autobuz şi chioşcurilor.
De asemenea, este interzisă suprapunerea de afişe de spectacole în cazul în care termenul la care acestea vor avea loc nu a fost depăşit.
• Bannerele pot fi expuse cel mult o lună
Amplasarea de bannere care conţin anunţuri privind promovarea de evenimente culturale, economice, ştiinţifice şi altele de această natură este avizată pe baza documentaţiei privind rezistenţa elementelor de susţinere utilizate în acest scop.
Este permisă amplasarea bannerelor pe o durată de cel mult o lună calendaristică.
În acelaşi timp, noua reglementare permite amplasarea de mesh-uri şi mesh-uri digitale pe construcţii, inclusiv monumentele istorice amplasate în zone de publicitate restrânsă, sau în zone în care este interzisă publicitatea, numai în situaţia în care acestea constituie protecţie către domeniul public pe perioada efectuării lucrărilor de consolidare/restaurare, dar nu mai mult de un an calendaristic, şi numai dacă reproduc imaginea construcţiei după consolidare/restaurare, eventualele texte de publicitate comercială ocupând cel mult 25% din suprafaţa totală a acesteia.
Mesh-urile pot fi amplasate pe calcanele construcţiilor care nu sunt clasate monumente istorice.
• Nerespectarea legii - sancţionată cu amenzi de până la 50.000 lei
Nerespectarea prevederilor noii legi va fi sancţionată cu amenzi cuprinse între 500 de lei şi 50.000 de lei.
Controlul de stat privind respectarea aplicării acestor prevederi şi nerespectarea de către autoritatea publică locală a obligaţiilor ce-i revin în aplicarea prevederilor prezentei legi este exercitată de Inspectoratul de Stat în Construcţii. Acesta poate dispune oprirea executării lucrărilor de amplasare a mijloacelor de publicitate, atunci când constată că au fost încălcate dispoziţiile legale.
În termen de cinci zile de la notificarea emisă, Inspectoratul de Stat în Construcţii şi/sau autorităţile administraţiei publice locale, vor dispune demolarea mijloacelor de publicitate amplasate contrar prevederilor regulamentului local de publicitate pe cheltuiala proprietarului, fără emiterea unei autorizaţii de desfiinţare şi fără sesizarea instanţelor judecătoreşti.
Mijloacele de publicitate autorizate până la data intrării în vigoare a prezentei legi pot fi menţinute pe amplasamentele autorizate până la data expirării contractelor de publicitate în curs, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2014.