Peste 2000 de taximetrişti au paralizat, ieri, Piaţa Victoriei şi au îngreunat traficul rutier în centrul Capitalei. Aceştia au protestat împotriva intenţiei Guvernului de a autoriza activitatea Uber şi a altor servicii de ride sharing. Protestul a fost anunţat, cu o seară înainte, printr-un comunicat de presă emis de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).
Se poate spune că am asistat practic la o "mineriadă" a taximetriştilor, care au ocupat Piaţa Victoriei, au devenit violenţi la zărirea prin preajmă a autoturismelor care fac parte din reţeaua Uber, şi care încearcă, de mai bine de jumătate de an, să îşi impună voinţa prin interzicerea serviciilor de ride sharing practicate de Uber, Taxify, Clever, Bolt şi alte aplicaţii.
În toată această perioadă de proteste, nu am auzit niciun cuvânt din partea liderilor taximetriştilor despre necesitatea de a avea mijloace de transport curate, bine întreţinute din punct de vedere tehnic, fără şoferi care să fumeze la volan, fără aparate de taxat care pot fi uşor măsluite pentru spolierea clienţilor naivi. Nimeni dintre cei care au protestat, ieri, în Piaţa Victoriei, nu a putut fi zărit în ultimele şase luni luând atitudine împotriva "pieţarilor" din domeniu, de la Gara de Nord, de la aeroportul Henri Coandă, de la gările şi aeroporturile din ţară. Niciunul dintre cei care, ieri, au aruncat cu ouă în autoturismele Uber nu a luat atitudine împotriva colegilor ce refuză cursele scurte în Capitală sau care impun suprataxare pentru o cursă din Centrul Vechi, pentru cursele din noaptea de Revelion sau de Paşte şi nici nu i-au observat pe cei care impun nelegal tarife mari clienţilor şi care se găsesc cu precădere în zona Obor, Calea Moşilor precum şi în apropierea pieţelor, târgurilor şi mall-urilor din Bucureşti.
Majoritatea celor care au protestat ieri pare dispusă să îşi conserve drepturile, dar să şi conserve actuala stare dezastruoasă în care se află taximetria română din punct de vedere igienic, tehnic şi moral.
Pentru că atât timp cât cei mai mulţi dintre cei care au protestat împotriva Uber au condiţii de transport cu mult inferioare din punct de vedere calitativ, tehnic şi al conversaţiei cu clienţii, faţă de aplicaţiile ride-sharing, solicitările lor seamănă mai mult cu cele ale fanilor social-democraţi care susţin că în ţară este bine, deşi condiţiile impuse de Uniunea Europeană pentru un trai mai bun sunt altele decât valorile promovate de coaliţia de guvernare.
Nu contestăm faptul că toţi operatorii din sistem trebuie să respecte legislaţia în vigoare şi să achite taxe şi impozite la bugetul de stat. Dar, în timp ce COTAR anunţă că prin sistemele Uber, Taxify şi Bolt bugetul statului pierde anual peste 60 de milioane lei, numai prima aplicaţie a creat până acum mii de locuri de muncă la nivel naţional, iar conducătorii auto plătesc acelaşi impozit pe veniturile din muncă, precum angajaţii societăţilor de taximetrie.
Marilen Pirtea, vicepreşedintele Camerei Deputaţilor susţine: "Nu este deloc indicat să-i dezavantajăm şi să-i blamăm pe cei care prestează servicii de transport în regim ridesharing, acuzându-i de dumping, din cauză că tarifele lor sunt uneori mai mici decât tarifele celor care prestează servicii de taximetrie prin companii locale. Pentru diferenţa de tarife, provenită dintr-o structură a costurilor diferită în societăţile clasice de taximetrie faţă de societăţile de transport rideshare, nu pot să fie acuzaţi cei care îşi exercită dreptul la muncă. E important să reafirmăm că dreptul la muncă este asigurat în mod egal tuturor celor care activează în acest domeniu".
În schimb, preşedintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, îndeamnă la găsirea unei formule în care Uber şi firmele de taxi să fie complementare, într-o competiţie corectă din care să câştige, în primul rând, cetăţeanul. Tăriceanu arată: "De la UBER aşteptăm garanţii că au şoferi atestaţi şi că viaţa noastră este în siguranţă în mâinile lor. De la taximetria clasică aşteptăm să aibă acelaşi fel de răspuns rapid la observaţiile noastre privitoare la şoferi, maşină, cursă, iar cei care nu rezistă la o relaţie bună cu clientul să fie obligaţi rapid să respecte regulile pe care singuri vi le-aţi fixat. Nu uitaţi că pe clientul vostru, fie al taximetriei clasice, fie al Uber, îl interesează mai puţin ce scrie pe plăcuţa de pe maşină, ci îl interesează siguranţă, confort şi respect".
Conform preşedintelui Senatului, la această oră, taximetria reprezintă o afacere de 108 miliarde de dolari la nivel mondial, partea taximetriei digitale - Uber, Didi, Lyft, etc. - fiind de 36 de miliarde de dolari. Tăriceanu susţine că un studiu al companiei Goldman Sachs relevă că în următorii 11 ani industria taximetriei va atinge 285 de miliarde de dolari, iar felia taximetriei digitale va ajunge majoritară.
De altfel, în urma protestului de ieri, compania Uber a reacţionat, subliniind că mulţi şoferi de taxi folosesc aplicaţia împotriva căreia îşi exprimă nemulţumirea şi spunând că are încredere în Guvern că nu va limita serviciile de ridesharing.
Într-un comunicat de presă, cei de la Uber arată: "Vrem să colaborăm cu industria de taxi aşa cum facem în alte ţări. (...)Nu vom fi niciodata de acord cu patronatele care se opun tehnologiei şi dreptului consumatorilor de a alege. Avem încredere că Guvernul va opta să nu limiteze serviciile de ridesharing, ci să le reglementeze corect, în interesul a milioane de români care folosesc şi aceste aplicaţii şi vor să aibă în continuare mai multe opţiuni de transport".
Un alt operator din domeniu, Clever, susţine practicarea transportului de persoane în condiţii legale, civilizate şi de siguranţă. Conform unui comunicat de presă, reprezentanţii Clever arată: "Toate acţiunile COTAR şi solicitarea de a elimina de pe piaţă aplicaţiile arată frica de avans tehnologic, de modernizare şi de concurenţă, totul din nevoia de a conserva un sistem monopolist care ignoră complet nevoile pasagerilor. Aceste patronate nu se gândesc nici la binele pasagerilor, nici la cel al şoferilor de taxi, pentru că în acest moment mai mult de 70% dintre şoferii de taxi folosesc aplicaţiile pentru a prelua comenzi".
Ei menţionează că liberalizarea licenţelor de taxi, încurajarea aplicaţiilor şi a serviciilor de transport alternativ reprezintă o garanţie pentru accesul la cele mai bune servicii.
Ordonanţa de urgenţă pentru interzicerea pirateriei în transportul auto, cerută de taximetrişti, a fost publicată, marţi. în Monitorul Oficial. Actul normativ a fost adoptat de Guvern pe 29 martie.
Ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Daniel Suciu a afirmat că Guvernul va legifera şi reglementa tot ceea ce înseamnă VTS, platforme, Uber, Taxify şi că există un grup de lucru care de două săptămâni se ocupă de acest subiect. Din acest grup, conform ministrului Dezvoltării, fac parte reprezentanţi ai Ministerului Transportului, Finanţelor, Autorităţii Rutiere Române, Ministerului Dezvoltării Regionale.
1. mafia taximetristilor in greva
(mesaj trimis de anonim în data de 18.04.2019, 10:29)
Mafiotii astia de taximetristi care nu accepta concurenta, nu-si dau seama ca prin grevele astea doar pierd clienti. Pai sa incerce sa treaca la Uber daca nu mai merge cu hotia, dar acolo e selctie, nu cred ca vor fi acceptati nici jumate din ei, plus ca la fiecare cursa primesc rating.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.04.2019, 11:24)
Confirm.