Ministerul Educaţiei şi Cercetării îşi propune o reformă profundă a planurilor-cadru pentru învăţământul liceal, având în vedere adaptabilitatea la nevoile elevilor şi ale pieţei muncii. Ministrul Educaţiei, Daniel David, a declarat că obiectivul principal este elaborarea unor planuri-cadru care să rămână valabile pentru o perioadă îndelungată şi care să răspundă cerinţelor tuturor actorilor implicaţi în procesul educaţional.
• Principiile cheie
Ministrul a subliniat că viitoarele planuri-cadru vor pune accent pe educaţia personalizată, care poate fi realizată prin trei principii fundamentale: Flexibilitate - Planurile-cadru vor include componente ajustabile, astfel încât profesorii şi elevii să poată alege disciplinele şi metodele de predare care li se potrivesc cel mai bine; Descentralizare - Se va permite o mai mare autonomie a unităţilor de învăţământ şi a autorităţilor locale în stabilirea ofertelor educaţionale; Decizia profesorului şi a elevului - Profesorii vor avea mai multă libertate în alegerea conţinutului predat, iar elevii vor beneficia de o ofertă mai diversificată de discipline opţionale.
• Consultare şi adaptare la realităţile sociale şi economice
Ministrul Daniel David a recunoscut că procesul de elaborare a planurilor-cadru trebuie să fie unul echilibrat şi bazat pe consultări largi cu toate părţile implicate. El a menţionat că planurile-cadru trebuie să îmbine atât ştiinţele exacte, cât şi dimensiunile culturale şi spirituale ale educaţiei: "Va trebui să ţinem acel echilibru, să găsim acele mijloace prin care ştiinţa, pe de o parte, ştiinţele şi religia, pe de altă parte, se regăsesc acolo. După aceea, ai nevoie de elementele de cultură naţională".
• Reacţia sindicatelor din educaţie
Marius Nistor, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie "Spiru Haret", a subliniat că reforma planurilor-cadru trebuie să fie bazată pe principii clare, aliniate nevoilor actuale ale societăţii şi economiei. Printre acestea, el a menţionat: Adaptarea la cerinţele pieţei muncii - Elevii trebuie să fie pregătiţi pentru provocările economice globale; Integrarea competenţelor secolului XXI - Noile planuri-cadru trebuie să includă gândirea critică, creativitatea şi alfabetizarea digitală; Sprijin pentru profesori - Cadrele didactice trebuie să primească formare adecvată pentru a implementa schimbările propuse;
Echitate în educaţie - Accesul egal la resurse şi oportunităţi educaţionale trebuie să fie garantat pentru toţi elevii.
• Viitorul noilor planuri-cadru
Ministerul Educaţiei îşi propune ca, până în luna mai, să finalizeze o propunere solidă pentru planurile-cadru, care să fie supusă unui proces amplu de consultare. Obiectivul este ca acestea să fie funcţionale pe termen lung şi să asigure un sistem educaţional modern, adaptat realităţilor actuale. În acest context, ministrul Daniel David a declarat că îşi doreşte ca reforma să fie una sustenabilă şi benefică pentru întreaga societate, subliniind că prioritatea sa este educaţia, nu cariera politică. Noile planuri-cadru vor fi analizate în continuare şi ajustate în funcţie de feedback-ul primit de la profesori, părinţi, elevi şi specialişti în educaţie, pentru a asigura o implementare eficientă şi echilibrată a reformei.
Opinia Cititorului