Noile tehnologii schimbă mentalităţile în franciză (I)

Corina Driga
Ziarul BURSA #Companii #Franciză / 6 iulie 2007

Noile tehnologii schimbă mentalităţile în franciză (I)

Un recent articol publicat de prestigiosul "Wall Street Journal" arată că dezvoltarea tehnologiilor, precum Internetul si telefonia mobilă, are un impact atât de mare asupra sistemelor de franciză, încât deja se produc schimbări fundamentale ţn structura afacerilor conduse atât de francizori, cât şi de francizaţi.

Autorii arată că, dacă înainte francizaţilor li se impunea să fie prezenţi în unitatea francizată în mod constant, pentru a conduce operaţiunile, astăzi, deja, francizorii nu doar că permit ca unităţile să fie conduse de catre proprietari de la distanţă, ci construiesc modele de afaceri pe care francizaţii să le conducă de la domiciliu, deşi unitatea se afla ţn altă locaţie. Astfel, în articol este prezentat cazul salonului de bronzare artificială Hollywood Tans din Arlington, Virginia, SUA, al cărui proprietar monitorizează desfăşurarea activităţilor zilnice din cadrul acestei unităţi francizate, prin intermediul Internetului, în timp ce el se află acasă, la 133 mile depărtare de locatia salonului. Cu ajutorul camerelor de luat vederi, el poate supraveghea activitatea, iar prin intermediul Internetului el primeşte rapoartele referitoare la vânzări şi alte operaţiuni. Însă francizatul nu are doar un rol pasiv, acela de a privi si supraveghea, ci poate interveni direct, de la distanţă, având acces la calculatorul din unitate şi putând astfel să aranjeze programări la salon, de exemplu.

De asemenea, un manager angajat se ocupă de îndeplinirea sarcinilor zilnice în cadrul unităţii, în timp ce proprietarul, francizatul, se informează des­pre fluxul activităţilor prin intermediul computerului. Cu ajutorul unui scanner de amprente digitale se monitorizeaza sosirile şi plecările angajaţilor, în timp ce un software complicat ţine evidenţa vânzărilor şi a preţurilor, aproape în timp real. Aceste sisteme de monitorizare a activităţilor din cadrul unei unităţi francizate a devenit atât de răspândit în cadrul acestei reţele încât mai mult de jumătate din cei 330 francizaţi Hollywood Tans au şi o a doua slujbă.

Cei care optează pentru monitorizarea la distanţă sunt francizaţii care doresc să lucreze şi altceva (fie că sunt angajaţi, fie că deţin mai multe unitîăţi francizate pe care le conduc) sau care au ajuns deja la o vârstă la care doresc să aibă un ritm de viaţă mai lent. Ei pot să îşi conducă unitatea sau unităţile mulţumită Internetului, a calculatoarelor şi a telefoanelor mobile tip Treo care pot face, practic, orice, de la simplă telefonie, transmitere de mesaje şi fotografii sau filme, până la procesare de documente, organizarea agendei sau navigarea pe Internet. Astfel, francizaţii au timpul şi disponibilitatea de a-şi valorifica şi alte aptitudini, deschizând şi alte unitati, fie în cadrul aceleiaşi reţele, fie în cadrul altor sisteme de franciză.

O altă consecinţă este, iată, renunţarea la vechea regulă fundamentală în franciză "un francizat, o unitate", după cum subliniază Ann Dugan, citată de Wall Street Journal, autoare a "Franchising 101", asistent de decan la Universitatea din Pittsburgh. Economia instabilă din ultimii ani din Statele Unite a făcut ca francizarea, cu sistemele şi conceptele sale de afaceri testate şi integrate, să devină un model de afaceri din ce în ce mai atrăgător. Conform datelor International Franchise Association, între anii 2003 şi 2005, în SUA au fost lansate 900 noi sisteme de franciză, în diferite domenii, de la cel imobiliar pâna la construcţii şi îngrijire corporală. Această dezvoltare a generat o concurenţă între francizaţi privind capacitatea de a conduce afacerea cât mai bine, urmarea fiind că francizorii trebuie să ofere modele de afaceri cât mai flexibile.

Francizorii, deci, se adaptează şi ei timpurilor moderne. Un caz prezentat de Wall Street Journal este cel al salonului de frizerie pentru bărbaţi Sport Clips, ideea de baza a afacerii fiind aceea că, în timp ce le este tuns şi aranjat părul, clienţii, bărbaţi, urmăresc diferite evenimente sportive la televizor. În cadrul acestei francize noile tehnologii se regăsesc în sistemul de inventar simplificat - un program de calculator verifică stocurile şi auto-generează comenzi pentru diferite produse precum şampon sau balsam de păr, când acestea se epuizează. De asemenea, posibilitatea de a urmări fluxul vânzărilor prin intermediul Internetului permite francizaţilor să îşi conducă afacerea în timp ce ei lucrează în altă parte.

"Majoritatea francizaţilor noştri sunt oameni de afaceri de succes care caută surse suplimentare de venit," a declarat Gordon Logan, fondator şi director executiv al francizei Sport Clips. El estimează că trei sferturi din cei 440 de francizaţi ai acestui sistem au şi alte ocupaţii şi a subliniat faptul că francizorii nu doresc ca operatorii unităţilor să petreacă 40 de ore pe săptămână în magazin pentru a conduce afacerea.

Un alt francizor care şi-a adaptat afacerea conform cu noile tehnologii este Mark Tucci, de la Custom Blends Franchise Service, furnizor de produse din tutun pentru cei care-şi rulează propriile ţigări. Francizorul nu doar că permite celor doi francizaţi ai săi să monitorizeze de acasă activităţile din unităţile lor, ci el însuşi supraveghează fluxul operaţional din magazinul propriu din New York, adesea cu ajutorul telefonului său mobil multi-funcţional. Tucci spune că francizorii care cer francizatilor să fie prezenţi mereu în unităţile lor nu au încredere îndeajuns în capacităţile respectivilor francizaţi şi "înseamnă că pornesc de la premisa că francizatul nu ştie cum să conducă afacerea de la distanţă sau cum să angajeze manageri eficienţi care să conducă unitatea."

franchise cons­ultant, www.fbb.ro

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb