Viitoarea fabrică Airbus Helicopters de la Ghimbav, unde vor fi produse piese pentru elicopterul SuperPuma MK1, va genera investiţii de "câteva zeci de milioane de euro" din partea concernului internaţional, a declarat Jean-Luis Muscle, directorul general al Eurocopter România. La aceste investiţii se vor adăuga şi cele pe care le va face IAR Ghimbav - 10 milioane de euro în pregătirea de fabricaţie/şcolarizare/asistenţă tehnică şi încă un milion de euro în pregătirea de fabricaţie aferentă componentelor de structură.
Deocamdată, însă, nu se ştie dacă investiţia va fi realizată, o decizie în acest sens urmând să fie luată în prima parte a anului viitor de către board-ul Airbus Helicopters. Deocamdată, este cert că IAR Ghimbav a pus la dispoziţia concernului aeronautic o suprafaţă de teren de peste 27.000 de metri pătraţi, pe care Vadstena SRL, noua companie înfiinţată de cei de la AH, va construi o hală industrială în suprafaţă de 8.550 de metri pătraţi, destinată proiectului pentru producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 în România.
Terenul va fi pus la dispoziţia Vadstena pe durata derulării acestui proiect, dar nu mai mult de 99 de ani, în timp ce preţul trebuie să fie cel puţin egal cu cel stabilit de o firmă autorizată de evaluare. Contractul referitor la teren nu va putea fi transferat unui terţ decât cu acordul IAR. În plus, Vadstena trebuie să achite taxele şi impozitele locale pentru teren şi clădiri.
Contractul pentru terenul de 27.000 de metri pătraţi va intra în vigoare numai după luarea deciziei privind implementarea acestui proiect pe platforma IAR şi după scoaterea terenului vizat din inventarul capacităţilor de apărare ale IAR.
• Se începe cu varianta civilă
Investiţia se va derula în trei etape. În primele două etape este avută în vedere "varianta civilă a elicopterului Super Puma MK1, caz în care autoritatea de proiectare şi asigurare a aeronavigabilităţii va fi în sarcina Airbus Helicopters. Industrializarea elicopterului se va face în România, prin deschiderea unei linii de asamblare finală, care să permită existenţa pe flux a unor elicoptere în diverse faze, pentru a permite livrarea la termene scurte". Vadstena SRL va fi responsabilă cu contractarea directă a motoarelor, trenului de aterizare, structurii, cablajelor etc, direct de la furnizori. Susţinerea post-livrare şi service-ul elicopterelor vor fi asigurate pentru flota existentă de către Airbus Helicopters, iar pentru viitorii clienţi de către Vadstena SRL.
În etapa a doua se vizează şi varianta militară a elicopterului, precum şi o variantă alungită a modelului C1e, precum şi creşterea numărului de componente ce vor fi cumpărate din România. "În etapa a treia de dezvoltare a proiectului se are în vedere ca, pentru aceste modele, autoritatea de proiectare şi de asigurare a aeronavigabilităţii să fie în sarcina Vadstena SRL, iar elicopterul civil să obţină un Certificat de Tip Românesc. Din punct de vedere al industrializării, se are în vedere creşterea numărului de componente asigurate local, structura elicopterului rămânând a fi fabricată la TAI Turcia. Susţinerea post-livrare şi service-ul pentru flota mondială de elicoptere MK1 vor fi asigurate de către Vadstena SRL", se mai arată în documentul supus aprobării acţionarilor IAR.
Proiectul prevede ca în 2017 să iasă de pe linia de fabricaţie primul elicopter civil de tip C1e, urmată în 2018 de ieşirea de pe linia de fabricaţie a primului elicopter de tip militar, plus forma alungită a acestuia. Proiectul mai prevede ca în anii 2015 şi 2016 să fie vândute elicoptere Super Puma MK1 produse pe linia de fabricaţie Airbus Helicopters, în perioada 2017 - 2018 să fie vândute aparate produse atât de Airbus Helicopters, cât şi pe linia dezvoltată în România, iar din 2019 să fie vândute doar elicoptere de acest tip produse în România.
• IAR Ghimbav ar putea produce şi fuselajul sau cablajele electrice
Pentru IAR Ghimbav, deschiderea liniei de fabricaţie a Airbus Helicopters la Braşov va reprezenta posibilitatea unei colaborări importante. Printre acestea se numără "fabricarea din prima zi a unor componente de structură (circa 2.000 de ore de manoperă pe elicopter), cu condiţia ca IAR să îşi execute, cu costuri proprii, pregătirea de fabricaţie aferentă componentelor respective, fabricarea în termen mediu a fuselajului acestui tip de elicopter, cu condiţia obţinerii de către Airbus Helicopters a acordului TAI Turcia (aceasta deţine în prezent drepturile exclusive de a fabrica fuselajul şi alte câteva subansamble)". De asemenea, IAR ar putea produce şi cablajele electrice, cu condiţia reducerii cu cel puţin 10% a costurilor nerecurente comparativ cu Labinal Maroc.