Austriecii preferă economisirea pe termen mai lung, între 2 şi 4 ani, românii preferă termenele flexibile, cu scadenţă mai scurtă, de până la 3 luni, iar cehii preferă un interval mediu de aproximativ 2 ani, potrivit unei analize a "Erste Group" referitoare la tendinţele de economisire din zona Europei Centrale şi de Est (CEE), într-un moment în care economisirea devine din nou o prioritate pentru mulţi oameni.
Pe de altă parte, s-a constatat o tendinţă comună tot mai des întâlnită în întreaga regiune: oamenii se îndreaptă cu precădere spre produse conservatoare, cu risc scăzut, în locul investiţiilor cu randamente ridicate. Depozitele la termen cu dobândă fixă par să fie tema dominantă în toate ţările, oferind clienţilor protecţie împotriva incertitudinilor într-un context dificil, precum cel actual.
Deşi în ultimii ani "demodatele" servicii bancare de retail păreau să fie eclipsate de modele bancare alternative, acestea nu au ieşit niciodată din tendinţe. Dimpotrivă, criza financiară actuală a dovedit că produsele conservatoare, cum ar fi carnetele de economii, au rămas o opţiune sigură în ultimele două secole.
• România: "Economisirea este pe val - în timp ce băncile încurajează alegerea unor scadenţe mai lungi"
Puţin mai mult de jumătate din populaţia României foloseşte produse şi servicii bancare, preferând în special produse precum conturi curente, carduri de debit şi credite, potrivit "Erste Group". La sfârşitul anului 2008, numai 15% din populaţia care foloseşte servicii bancare avea un produs de economisire, înregistrând astfel una dintre cele mai scăzute rate de economisire din UE.
Criza financiară globală a determinat o schimbare vizibilă a acestei tendinţe. Sorin Mititelu, director executiv al Direcţiei de Dezvoltare Afaceri în cadrul Băncii Comerciale Române, a explicat: "Românii au devenit tot mai preocupaţi de nevoia de a pune bani deoparte, fapt pe care l-am constatat în urma creşterii numărului de depozite în banca noastră. 1 din 4 clienţi ai noştri are acum un depozit la termen şi, în primele cinci luni ale anului, am observat o creştere de 11% a volumului de economii generat de depozitele la termen în monedă naţională. În plus, de la începutul anului 2009, statul a eliminat impozitele pe veniturile din dobânzile la depozite, lucru care a stimulat şi mai mult economisirea". Astfel, se prefigurează perspective bune privind economisirea, mai ales pentru depozitele la termen în monedă naţională, care au devenit cel mai popular produs în 2009. Cu toate acestea, scadenţele pe termen scurt (până la 3 luni) rămân opţiunea preferată, deoarece clienţii îşi doresc să poată avea acces la sumele depuse fără a pierde veniturile din dobânzi. "În perioada următoare dorim să ne încurajăm clienţii să ia în considerare o perspectivă pe termen lung şi să aleagă scadenţe pe termen mai lung. În acest sens, am creat un depozit la termen care, deşi are scadenţa la 1 an, oferă şi o marjă de siguranţă în cazul în care clientul doreşte să aibă acces la bani mai devreme," a adăugat Mititelu. Noul produs este un depozit la termen în monedă naţională, cu o dobândă fixă de 14% garantată timp de 1 an. În cazul în care clientul hotărăşte să retragă banii mai devreme, primeşte o dobândă de 8%. "Estimăm că dobânzile la economii vor începe să scadă, tocmai de aceea, accesând un depozit la termen pe 1 an de zile, clienţii vor fi protejaţi împotriva fluctuaţiilor de pe piaţă", a încheiat Mititelu.
• Austria: "Reîntoarcerea la formă pentru economiile de altădată"
Austria a înregistrat în mod tradiţional rate ridicate ale economisirii, 8 din 10 austrieci deţinând un produs de economisire la sfârşitul anului 2008. În medie, un austriac economiseşte 190 de euro lunar, ceea ce, conform statisticilor OCDE, înseamnă că aceştia economisesc de 5 ori mai mult decât un american şi de 10 ori mai mult decât un canadian.
"Apariţia crizei financiare şi garanţia de stat de 100% oferită ulterior pentru toate produsele de economisire a încurajat şi mai mult comportamentul austriecilor de a economisi", explică Günther Rausch, Director de Management Produse pentru Depozite la Erste Bank Oesterreich. Însă, în paralel, dobânzile pentru economii au început să scadă în 2009. "Am analizat modalităţi de compensare a scăderii ratei dobânzilor, luând în considerare şi tradiţia austriecilor de a economisi. Ne-am dat seama că am putea face acest lucru prin crearea unui produs cu o scadenţă mai lungă - între 2 şi 4 ani - oferind astfel randamente mai ridicate", a continuat Rausch. De la lansarea sa la începutul lui 2009, clienţii au apelat tot mai mult la această soluţie care le permite să compenseze dobânzile actuale scăzute până la o revenire a acestora. "Anul acesta s-au vândut 33.000 de astfel de produse, ajungându-se la un volum de aproximativ 500.000 de euro - ceea ce a contribuit semnificativ la creşterea de 7% a depozitelor în general, înregistrată de la începutul anului", explică Rausch. A subliniat totodată şi faptul că 15% din clienţii actuali ai Erste Bank şi-au exprimat intenţia de a deschide un depozit anul acesta, estimându-se şi o rată record a economiilor în Austria în 2009 şi 2010. "Sunt în mod evident oportunităţi pe care le vom valorifica", a încheiat Rausch.
• Republica Cehă: "Economisirea devine un obicei regulat"
Cu o dezvoltare constantă a economiei în ultimii ani, Republica Cehă a înregistrat o creştere exponenţială a activelor financiare pe gospodării (12% în 2007, 7% în 2008). Atunci când aleg cum să îşi plaseze aceste active, cehii preferă să plaseze cea mai mare parte a acestora (69%) în depozite şi firme de construcţii, 12% în fonduri mutuale şi 9% în fonduri de pensii. Contextul actual a evidenţiat şi mai mult atitudinea prudentă a cehilor, determinându-i să îşi transfere banii din fondurile de investiţii în depozite clasice, cu risc scăzut. "Criza financiară i-a făcut pe cehi să îşi îndrepte atenţia spre depozitele tradiţionale, care sunt acum garantate până la un prag de 50.000 de euro şi sunt, de asemenea, atractive şi datorită unei anumite siguranţe privind randamentul. Depozitele tradiţionale cu un termen mai lung sunt acum cele mai atrăgătoare pentru clienţii noştri," a explicat Martin Techman, director al Direcţiei de Dezvoltare Afaceri la Ceska sporitelna, unde un depozit unic cu scadenţă la 2 ani se evidenţiază ca produs-vedetă. "În vremuri nesigure, oamenii caută produse simple pe care le pot înţelege repede şi pe care se pot baza în mod sigur. "Depozitul de aur" i-a atras pe clienţii noştri tocmai din aceste motive şi astfel am atins un volum de 500.000 euro în 11 luni, adică de patru ori mai mult decât volumul randamentului unui produs de acest tip pe o perioadă similară," a adăugat Techman. La întrebarea privind perspectivele pentru depozite în acest an, Techman a subliniat faptul că se aşteaptă la o continuare a tendinţei de creştere: "Criza i-a determinat pe cehi să economisească în mod regulat şi să-şi constituie rezerve pentru situaţii neprevăzute. Scopul nostru este acela de a încuraja un astfel de obicei şi intenţionăm să creăm în curând primul produs de pe piaţă care să motiveze populaţia să economisească lunar, folosind ca stimulent o dobândă solidă şi garanţia lichidităţii depozitului," a încheiat Techman.