Acţiunile RTX Corp au atins luni cel mai redus nivel din doi ani, după ce a anunţat că sute de avioane Airbus A320neo vor fi consemnate la sol până în 2026, deoarece unitatea sa de motoare Pratt & Whitney demontează motoarele cu turboventilator cu angrenaj (GTF) pentru controale de calitate, informează news.ro.
Ca rezultat al unui defect care ar putea duce la crăparea componentelor motorului, pe care RTX l-a descris pentru prima dată în iulie, compania estimează acum că va scoate 600 până la 700 de motoare de pe avioane pentru inspecţii şi va consemna un cost de 3 miliarde de dolari în trimestrul al treilea , a spus RTX, fosta Raytheon.
Lucrările de reparaţie, despre care CEO-ul RTX, Greg Hayes, se aştepta iniţial să dureze 60 de zile, se estimează acum să dureze până la 300 de zile per motor.
Un număr mediu de 350 de avioane ar putea fi consemnate la sol pe an până în 2026, până la 650 de avioane urmând să rămână inactive în prima jumătate a anului 2024.
Noile dezvăluiri financiare şi amploarea lucrărilor ar putea contribui la amplificarea frustrărilor clienţilor legate de motorul GTF, care a fost afectat de probleme de durabilitate care au forţat companiile aeriene să parcheze avioanele.
Acţiunile RTX au atins luni un minim din ultimii peste doi ani, de 77,18 dolari în timpul tranzacţiilor de luni, înainte de a reveni uşor la 77,57 de dolari.
Acţiunile Airbus au scăzut cu 0,8%.
RTX anticipează un impact de până la 3,5 miliarde de dolari înainte de impozitare asupra profitului său în următorii câţiva ani, ca urmare a problemei.
Compania şi-a redus obiectivul unui flux de numerar liber de 9 miliarde de dolari pentru 2025 la aproximativ 7,5 miliarde de dolari şi a scăzut cifra estimată a vânzărilor raportate pentru 2023 cu 5,5 miliarde de dolari.
Potrivit estimărilor iniţiale ale companiei aeriene europene low-cost Wizz Air, capacitatea sa de transport ar putea fi redusă cu 10% în a doua jumătate a anului 2024, din cauza acestei probleme.
Un purtător de cuvânt al transportatorului german Lufthansa a declarat că evaluează situaţia.
TRANSPORTATORII DIN SUA AU CEA MAI MARE EXPUNERE - JEFFERIES
Dintre transportatorii americani, Spirit Airlines, JetBlue Airways şi Hawaiian Airlines au cea mai mare expunere la problema GTF, potrivit Jefferies.
Spirit, JetBlue şi Hawaiian nu au răspuns imediat la o solicitare de comentariu.
Hayes a recunoscut într-o discuţie cu investitorii că problema "va avea un impact semnificativ asupra clienţilor noştri", directorii declarând că RTX va compensa financiar transportatorii.
Problema de calitate se referă la o "condiţie rară" a pulberii de metal utilizată la fabricarea pieselor de motor, cum ar fi discuri de turbină de înaltă presiune şi discuri de compresor de înaltă presiune, care ar putea duce la micro-fisuri şi oboseală.
În timpul unei creşteri a producţiei în 2015, un contaminant microscopic a fost introdus în metalul pulbere fabricat de filiala RTX HMI din Clayville, New York, care nu a putut fi detectat prin metodele anterioare de inspecţie ale companiei, a spus Hayes.
"Au existat nouă modificări ale procesului pentru a asigura puritatea pulberii", a spus Hayes, care a adăugat că este "încrezător" că problema este rezolvată.
Compania se aşteaptă să lanseze un buletin de service în următoarele 60 de zile, care stabileşte un protocol de inspecţie pentru discuri de turbine de înaltă presiune şi discuri de compresor şi va înlocui cât mai multe discuri posibil în timpul vizitelor la service, au spus directorii.