Reporter: Domnule director, ce loc ocupă acum, la cei 100 de ani de la înfiinţare, societatea UZTEL SA în cadrul industriei constructoare de utilaj petrolier din România?
Ion Dinu: Societatea comercială UZTEL SA este una din cele mai cunoscute societăţi româneşti cu tradiţie în fabricarea şi repararea de echipament des-tinat industriei de petrol şi gaze. Înfiinţată în anul 1904, UZTEL are 100 de ani de activitate continuă. Din anul 1904, în structura "Societăţii Româno-Americane", s-a înfiinţat, pe actuala locaţie, sectorul "Ateliere Mecanice" care, ulterior, s-a dezvoltat în mod continuu, iar din anul 1950 s-a separat de Rafinăria Teleajen, devenind unitate industrială independentă, sub denumirea de "Uzina Teleajen". Pînă în 1990, UZTEL a aparţinut fostului Minister al Pe-trolului, avînd rolul principal de "mecanic şef" în toate domeniile specifice de activitate din industria de petrol şi gaze din România. Urmare a dezvoltării, unitatea devenită de bază în cadrul structurilor Ministerului Petrolului, evoluează din punct de vedere al profilului său de activitate, astfel încît, în prezent, ponderea principală în produc-ţie o deţin confecţionarea de ar-mă-turi industriale şi echipament la gura sondei, ponderi importante în structura de producţie avînd şi sortimentele: uti-laje şi instalaţii petroliere-con-fecţii şi reparaţii-piese de schimb pentru utilaj petrolier şi tractoare; pompe de distribuit carburanţi şi produse petroliere (pentru staţii Peco); piese turnate (din oţel, fontă şi neferoase); piese forjate şi matriţate.
Reporter: Care sînt "punctele forte" ale UZTEL SA, ce pot atrage un potenţial inves-titor strategic spre a prelua pachetul majoritar de acţiuni deţinut de APAPS?
Ion Dinu: Din punct de vedere strategic, UZTEL SA Ploieşti dispune în prezent de cîteva "punc-te tari", care asigură "pre-zentul" şi oferă semnale benefice pentru viitor. Acestea sînt: un obiect de activitate bine conturat şi o producţie integrată în proporţie de 60-85%, avînd proiectare proprie dotată cu tehnică de calcul, care asigură proiectarea întregii game de produse. Societatea a implementat şi menţine un sistem de asigurare al calităţii în conformitate cu standardele interna-ţionale ISO 9001 şi PED, certificări avizate de firma de auditare Germanischer Lloyd şi cu stan-dardele internaţionale API 6A, API 6D, API 10D şi API 11IW, certificări avizate de firma de auditare American Petroleum Institute, dispune de un serviciu de asigurare a calităţii şi unul de control al calităţii, dotate cu laboratoare şi aparatură moderne. Astfel, UZTEL se prezintă ca o entitate tehnologică cu grad înalt de independenţă şi integrare, avînd multiple capacităţi de producţie şi facilităţi de promovare a produselor proprii: flexibilitate tehnologică ridicată şi grad mare de adaptabilitate la modificările structurale ale pieţei; dotare teh-nică deosebit de complexă (sectoare calde-sectore reci); colectiv de specialişti foarte bine pregătiţi profesional, într-un "evantai" de vîrste faborabil; pia-ţă de desfacere cu un grad relativ ridicat de stabilitate prin diversitate; menţinerea la un nivel controlabil a cheltuielilor financiare; aplicarea unor strategii de investiţii curajoase şi utile.
Reporter: Care sînt produsele comercializate în pre-zent? Există produse noi, asimilate în fabricaţie în ultimul an?
Ion Dinu: UZTEL produce şi comercializează următoarele tipuri de produse şi servicii: ansamble, subansamble, utilaje şi instalaţii petroliere, armături in-dustriale; pompe pentru dis-tribuit carburanţi, pompe de no-roi; piese schimb pentru utilaje petroliere, tractoare, maşini şi utilaje diverse; construcţii me-talice specifice industriei de petrol, gaze şi altele; piese turnate (oţel, fontă şi neferoase), piese forjate şi matriţate; reparaţii capitale pentru utilaje şi instalaţii de foraj şi instalaţii pentru exploatarea zăcămintelor de petrol, gaze. UZTEL este în permanenţă preocupată de menţinerea şi cîştigarea de noi pieţe de desfacere, atît prin creş-terea calităţii produselor sale, cît şi prin diversificarea acestora. Astfel, în domeniul echipamentelor la gura sondei s-au asimilat şi s-au modernizat robinetele cu sertar lamă. UZTEL a reuşit, prin eforturi proprii, să realizeze produse noi, de înaltă tehnicitate, în domeniul robinetelor de dimensiuni şi presiuni mari şi al celor de siguranţă, utilizate în indus-tria ţiţeiului şi a gazelor naturale.
Reporter: Ce investiţii s-au finalizat în ultimii ani pentru modernizarea fluxurilor de fabricaţie şi a firmei în general?
Ion Dinu: Investiţiile finalizate în ultimul timp au avut ca obiectiv eficientizarea activităţii UZTEL SA, creşterea calităţii produselor oferite şi asigurarea unui climat optim pentru angajaţii societăţii. Toate investiţiile realizate în ultimii ani au fost efectuate din surse proprii. Investiţiile finalizate în anii 2001, 2002 şi 2003 au totalizat circa 49,37 miliarde lei.
Reporter: Cît din producţia realizată merge la export?
Ion Dinu: Aproximativ 46% din producţia realizată se exportă pe pieţele SUA, Angliei, Indoneziei, Azerbaidjanului, Trinidad Tobagoului, Olandei, Kazahstanului, Italiei, Luxemburgului. În anul 2002, UZTEL SA a exportat produse în valoare de 6.314.000 dolari, iar în 2003 de 8.269.500 dolari.
Reporter: Care sînt greutăţile cu care se confruntă societatea, raportat la mediul economic intern?
Ion Dinu: Principalele dificul-tăţi pe care le întîmpinăm sînt: blocajul economico-financiar; fiscalitatea împovărătoare; cursul artificial al dolarului, care conduce la pierderi însemnate. În ultimii doi ani, cursul leu-dolar a fost menţinut aproximativ egal, iar preţurile materiilor prime şi ale materialelor, mai ales preţurile la energie elec-trică şi gaze, au crescut cu peste 50%. Toate acestea conduc la un puternic deficit de lichidităţi financiare, necesare în scopul susţinerii activităţii economice. Fenomenul economic ro-mânesc se caracterizează şi în prezent prin instabilitate, cau-zată de creşterea preţurilor, mo-dificarea ofertei sau a cererii de bunuri economice, existenţa unor contradicţii interne proprii pe diferite segmente, lipsa capitalului investit pentru crearea unei emulaţii reale a procesului economic din spaţiul de activitate tradiţional. De aceea, UZTEL SA Ploieşti consideră că, indiferent de conjunctura pieţei interne şi externe, viitorul său este asigurat numai în condiţiile unui export minim de 40-50%, cu precizarea că factorul uman determină, cu prisosinţă, creşterea prestigiului societăţii.
Reporter: Ce proiecte de viitor sînt în atenţia Consiliului de Administraţie?
Ion Dinu: Obiectivul strategic al societăţii îl constituie obţinerea în anul 2004 a unui volum de export care să depăşeas-că 50% din cifra de afaceri. De asemenea, dorim să pătrundem pe noi pieţe şi să continuăm diversificarea producţiei.
Reporter: Ce v-aţi propus prin BVC să realizaţi în acest an?
Ion Dinu: Pentru acest an, prin BVC ne-am propus realizarea unei cifre de afaceri în valoare de 760 miliarde lei, investiţii de 10,6 miliarde lei şi un profit brut de 38 miliarde lei.
Reporter: Vă mulţumesc!