Promovarea unor asemenea sloganuri nu este ceva neobişnuit. De exemplu, America este numită "The Land of Opportunity" (pământul oportunităţii), Australia este numită "The Land of Plenty" (pământul belşugului). În ambele cazuri, sloganul transmite un mesaj precis care nu necesită interpretări.
Ce înseamnă "România, the Land of Choice"?
Aş vrea să menţionez că în engleză cuvântul "choice" are acelaşi înţeles cu "option". Adică poţi să alegi sau poţi să optezi. Folosirea uneia sau altei variante depinde de contextul frazei.
Pentru a testa mesajul transmis de un asemenea slogan am făcut o experienţă cu elevi din clasele XI - XII ale unui liceu de elită din Melbourne. Majoritatea elevilor au asociat mesajul cu "freedom of choice"- libertatea de a alege în termenii libertăţilor civile.
Adică : libertatea avortului, libertatea de a fi homosexual, libertatea de a consuma marijuana etc.
Nici un elev nu s-a gândit că acest mesaj ar putea avea conotaţii turistice.
Eu, care ştiu puţin mai mult despre România decât nişte elevi ai unui liceu australian, pot desigur să dau şi alte interpretări noţiunii "land of choice".
Câteva exemple:
Recentele acţiuni ale guvernului cum ar fi introducerea taxei forfetare este de fapt o admitere a evaziunii fiscale practicate de mai multe categorii de întreprinzători şi incapacitatea fiscului de a colecta taxe. Consecinţa, plata impozitelor, a devenit o chestiune de "choice".Vrei, plăteşti, nu vrei, nu plăteşti!
Şi asistenţa medicală este o chestiune de "choice", exprimată în termenii "plăteşti ori nu plăteşti". Prin necesitate, până la urmă, problema se reduce la una de" no choice". Ai nevoie de un act notarial? Te găseşti înt-o situaţie clară de "no choice".
Exploatarea omului de către om este consfiinţită prin lege! Drept recompensă, cel care a vegheat asupra menţinerii exploatării veghează acum ca prefect asupra bucureştenilor. Good Choice!
Ai o avere care nu se poate justifica prin venituri câştigate legal ? Nici o problemă, eşti "in the and of choice", dacă nu vrei, nu trebuie să oferi justificări.
Din exemplele de mai sus lipsesc referiri la turism, adică la cei care au decretat că România este "the land of choice". Aici am avut o experienţă concretă .
Anul trecut, la o expoziţie din Italia am întâlnit nişte producători de brânză tradiţională din zona Sibiului. Recent, am cunoscut un specialist în brâzeturi care are şi un program pe canalul de televiziune Fox, transmis pe toate continentele. Programul se numeşte "Cheese Slices" (felii de brânză), pentru cei interesaţi emisiunea poate fi accesată şi pe internet. În esenţă, programul este realizat în mai multe ţări de pe mapamond, prezentând specialităţile zonei respective. Fiind impresionat de producătorii de brânză din zona Sibiului, i-am recomandat să viziteze şi România. După discuţii cu producătorul de brânză din Sibiu, recomandarea mea a fost acceptată şi s-a trecut la organizarea vizitei. Rută, hotel, ghid, închiriere de maşină etc.
Când totul a fost stabilit, am contactat din nou producătorul român să confirmăm data vizitei.
Surpriză!
Acesta ne spune că a avut o discuţie cu inspectorul judeţean care l-a avertizat că participarea la o asemenea emisiune va putea duce la pierderea licenţei de producător!?
În faţa acestei ameninţări ne-a informat că regretă, dar trebuie să-şi decline participarea! În disperare de cauză, pe moment neavând alt "choice", am trimis două e-mailuri la Ministerul Turismului, rugându-i să ne ajute cu o ofertă alternativă.
Dar "Choice"-ul ministerului a fost să nu răspundă solicitării mele.
Posibil că aveau treburi mai importante, poate era ziua de călărie (activitate mediatizată în presă) şi atunci cine să acorde atenţie unei solicitări atât de triviale?
Las la latitudinea celor interesaţi să calculeze cât ar costa o promovare turistică pozitivă în care frumuseţile naturale ale României combinate cu prezentarea unor produse tradiţionale ar fi fost vizionate de o audienţă potenţială de multe milioane pe 4 continente.
Cu toate că, în final, prin prieteni şi relaţii am reuşit să facem un program alternativ, producătorul programului " Cheese Slices" m-a anunţat că, ţinând cont de costurile mari ale proiectului, după cele întâmplate nu mai vrea să-şi asume riscuri ca în ultimul moment să apară probleme inprevizibile şi deci, cu regret, nu are alt CHOICE decât să renunţe la "The Land of Choice."
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.06.2009, 13:41)
Bunicel articolul, dar ce este mai bine este ca mai apar si alti semnatari la editorial. Parca ar fi obtinut monopolul pe sectiune, stiti voi cine.