Scandalul generat de intrarea în vigoare a OUG 21/2019, aşa numita ordonanţă a taximetriştilor, în baza căreia poliţiştii au sancţionat zeci de şoferi care foloseau aplicaţiile Uber, Bolt şi Clever, continuă. După ce a fost lansată o petiţie naţională pentru ca Guvernul să emită cât mai rapid un act normativ prin care activitatea desfăşurată prin intermediul aplicaţiilor e-hailing să fie reglementată, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat, ieri, că lansează şi ea o petiţie pentru respectarea legilor ţării şi sancţionarea tuturor celor care încalcă legislaţia în vigoare.
În comunicatul emis de cei de la COTAR - una dintre organizaţiile patronale care au obligat guvernul Dăncilă să emită ordonanţa taximetriştilor - Vasile Ştefănescu, preşedintele confederaţiei patronale arată: "Ca răspuns la petiţia lansată pentru încălcarea legislaţiei, prin permiterea activităţilor de «ridesharing» în România, în afara cadrului legislativ, lansăm şi noi o petiţie pentru a cere respectarea legii. Timp de patru ani, transportatorii autorizaţi, care res-pectă cel puţin patru legi ignorate de companiile de "ridesharing", au fost obligate să se descurce pe o piaţă acaparată de firmele care ne-au făcut concurenţă neloială, în formă continuată. Mai mult a trebuit să suportăm atacurile frecvente şi violente din partea autorităţilor statului, a Consiliului Concurenţei şi a politicienilor care în loc să apere cadrul legal au apărat interesele celor care încalcă legislaţia în vigoare, adică firmele care fac activităţi nereglementate. Conform legislaţiei în vigoare, orice activitate neautorizată este sancţionată, iar banii obţinuţi din astfel de activităţi ar trebui să fie confiscaţi, ceea ce nu s-a întâmplat, în ultimii patru ani, în cazul companiilor care fac transport neautorizat de persoane".
Conform acestuia, transportul rutier de persoane suferă din multiple cauze. Ştefănescu susţine că municipiul Bucureşti este mai afectat decât celelalte localităţi, pentru că numărul real al cetăţenilor depăşeşte numărul rezultat în urma ultimului recensământ, ţinănd cont de faptul că peste 3000 de autorizaţii nu sunt scoase la atribuire conform legii. Preşedintele COTAR afirmă că astfel s-a ajuns la situaţia în care activităţile de ridesharing au fost percepute ca o necesitate, iar societatea civilă acţionează în consecinţă, crezând că astfel se vor rezolva problemele de transport.
Cei de la COTAR susţin că situaţia este creată artificial, prin subdimensionarea parcului auto al firmelor de taxi, pentru a crea nevoia unei suplimentări din alte surse.
Ei susţin că sunt diferenţe între taximetria clasică şi activitatea de ridesharing. În comunicat se arată: "Susţinătorii activităţii nereglementate de «ridesharing» în România nu ţin cont de faptul că activitatea în sine nu există aşa cum este descrisă din punct de vedere terminologic, pentru că niciun şofer nu merge din punctul A în punctul B cu mai multe persoane, pentru a împărţi preţul cursei în mod egal, ci comenzile se iau prin acelaşi tip de aplicaţii pe care le au şi companiile de taxi, doar că taximetriştii nu au voie să practice tarif dinamic, în timp ce şoferii care fac pretinsul «ridesharing» pot practica, fără a fi amendaţi. Mai mult, şoferii care pretind că fac «ridesharing» pot trimite un aşa-zis bon fiscal nelegal, pe e-mail, în timp ce taximetriştii sunt obligaţi prin lege să dea bon fiscal şi să-şi schimbe casele de marcat periodic, având astfel cheltuieli suplimentare, în timp ce şoferii care fac pretinsul «ridesharing» nici măcar nu sunt obligaţi să aibă casă de marcat. Toate aceste diferenţe care arată clar concurenţa neloială se cer acum a fi reglementate printr-o nouă lege".
În legătură cu neregulile şi comportamentul neadecvat al unora dintre şoferii de taxi, cei de la COTAR precizează că, în timp ce companiile care pretind că fac "ridesharing" îşi permit să refuze să mai lucreze cu şoferii care le fac probleme, aceştia nefiind angajaţi, ci pretinşi "parteneri", firmele de taxi nu au dreptul, conform Codului Muncii, să aplice sancţiuni sau să concedieze şoferii, chiar dacă aceştia au un comportament necivilizat.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Fan Uber în data de 23.05.2019, 08:10)
Nu inteleg de ce soferii Uber nu accepta macar clienti cu rating mare(in jur de cinci stele), cu minim 5 curse, acestia avand risc mic sa fie tsepari, iar pe tsepari, "troieni" sau contractori de rea credinta sa-i sanctioneze drastic(practic sa le desfiinteze rating-ul definitiv pentru acel id de client). Optiunea de evaluare e pe atat de utila pentru pasagerii clienti cat si pentru soferii colaboratori.