Ambele învăţături - regula lui Hillel "Ceea ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face" şi porunca lui Iisus "Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi" - îşi au rădăcinile în Leviticul 19:18, unde se spune: "Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi."
Acest verset îndeamnă la iubirea aproapelui ca fundament al relaţiilor interpersonale.
Contemporani, Hillel şi Iisus, au interpretat şi aplicat această poruncă în moduri diferite, fiecare propunând o formă de conduită morală bazată pe reciprocitate, dar formulată distinct.
• Asemănările dintre regula lui Hillel şi porunca lui Iisus
Principiul reciprocităţii:
Ambele reguli sunt bazate pe reciprocitate - tratamentul faţă de ceilalţi trebuie să reflecte modul în care o persoană doreşte să fie tratată. Fie că prin acţiuni pozitive sau evitarea răului, ambele reguli stabilesc o etică relaţională care ţine cont de bunăstarea celorlalţi.
Respectul pentru integritatea celorlalţi:
Atât regula lui Hillel, cât şi cea a lui Iisus promovează respectul şi considerarea pentru ceilalţi, pornind de la relaţia cu sinele. Aceste reguli sugerează că ceea ce simţim şi dorim pentru noi înşine este aplicabil şi celorlalţi.
Îndemn la empatie:
Ambele reguli îşi propun să dezvolte o conştiinţă empatică în rândul celor care le respectă. Fie prin iubire activă, fie prin evitarea răului, ele cer ca persoana să se raporteze la celălalt prin prisma propriei experienţe.
Armonie socială:
În ambele cazuri, scopul final este construirea unei comunităţi bazate pe armonie, pace şi cooperare. Evitarea comportamentelor dăunătoare sau practicarea iubirii active contribuie la un mediu de încredere şi respect reciproc.
• Deosebirile dintre regula lui Hillel şi porunca lui Iisus
Formularea pozitivă vs. formularea negativă:
Regula lui Iisus, "Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi", este formulată pozitiv şi îndeamnă la acţiuni active de iubire. Ea cere ca oamenii să facă altora binele pe care şi-l doresc pentru ei înşişi.
Regula lui Hillel, "Ceea ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face", este formulată negativ şi se concentrează pe evitarea comportamentelor dăunătoare. În loc să ceară iubire activă, ea pune accentul pe respectul minim şi pe evitarea de a face rău.
Nivelul de implicare morală:
Porunca lui Iisus cere un nivel mai profund de dăruire şi compasiune. Implică nu doar abţinerea de la rău, ci şi o angajare activă în binele aproapelui.
Regula lui Hillel are un nivel mai pragmatic: este o bază minimă de comportament moral, bazată pe evitarea răului. Nu necesită o implicare activă sau iubire, ci doar abţinerea de la a face rău altora.
Abordarea empatică vs. abordarea preventivă:
Iisus foloseşte o abordare empatică profundă, cerând ca fiecare să aplice în relaţia cu ceilalţi aceeaşi iubire şi respect pe care şi le oferă sieşi.
Hillel foloseşte o abordare preventivă, care se bazează pe evitarea acţiunilor care ne-ar deranja dacă ar fi îndreptate împotriva noastră. Aceasta este mai uşor de urmat pentru cei care nu au o implicare emoţională profundă.
Aplicaţia spirituală:
Regula lui Iisus are o dimensiune spirituală puternică, fiind un îndemn la a reflecta iubirea divină faţă de toţi oamenii. Ea implică sacrificiu de sine şi iubire necondiţionată, fiind un ideal creştin profund.
Regula lui Hillel este mai accesibilă ca etică universală de bază şi poate fi aplicată chiar şi de cei care nu au o legătură spirituală profundă. Este o regulă morală pragmatică, fără a implica necesar o iubire profundă.
• Concluzie
Atât regula lui Hillel, cât şi cea a lui Iisus derivă din Leviticul 19:18 şi promovează respectul reciproc şi armonia socială printr-o etică a reciprocităţii. Însă ele diferă prin abordare şi cerinţe: regula lui Hillel cere evitarea răului şi respectarea integrităţii celuilalt, în timp ce porunca lui Iisus cere o iubire activă şi altruistă faţă de aproapele, inspirată de iubirea divină.