Curtea Constituţională a României (CCR) a decis, ieri, cu unanimitate că impozitarea cu 85% a pensiilor speciale mai mari de 7000 de lei este neconstituţională. Obiecţia de neconstituţionalitate ridicată de Avocatul Poporului a fost admisă în totalitate, iar legea a fost declarată neconstituţională în ansamblul ei.
Decizia a fost luată la aproape şase luni de la sesizarea Curţii şi după patru amânări ale pronunţării. Cu toate acestea, magistraţii CCR au considerat că actul normativ adoptat de Parlament în luna iunie încalcă flagrant normele constituţionale prin suprataxarea introdusă şi nu respectă dispoziţiile actului fundamental privind predictibilitatea legislativă.
Camera Deputaţilor a adoptat în 17 iunie, în calitate de for decizional, legea care prevede impozitarea tuturor pensiilor speciale - inclusiv cele ale magistraţilor, militarilor şi poliţiştilor - mai mari de 7000 de lei cu până la 85%. Potrivit legii, "pensiile cu valoare de până la 2000 de lei inclusiv nu se impozitează, cele cuprinse între 2000 şi 7000 se impozitează cu 10%, iar pensiile cu o valoare de peste 7001 lei se impozitează cu 85%, pentru ceea ce depăşeşte suma de 7001 lei".
Legea aprobată de Parlament, dar declarată neconstituţională de CCR, prevedea impozitarea următoarelor categorii de pensii:
- pensia de serviciu prevăzută de Legea nr.94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- pensia de serviciu prevăzută de Legea nr.47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- pensia de serviciu prevăzută de Legea nr.303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- pensia de serviciu prevăzută de Legea nr.567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea şi al personalului care funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice, cu modificările şi completările ulterioare;
- pensia de serviciu prevăzută de Legea nr.7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- indemnizaţia pentru limită de vârstă prevăzută de Legea nr.96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- pensia de serviciu prevăzută de Legea nr.223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, cu modificările şi completările ulterioare;
- pensia de serviciu prevăzută de Legea nr.216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic şi consular al României, cu modificările ulterioare;
- pensii militare prevăzute de Legea nr.223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare (militari, poliţişti, jandarmi, agenţi din penitenciare, servicii secrete);
- indemnizaţia pentru limită de vârstă prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu completările ulterioare (primari, viceprimari, preşedinţi şi vicepreşedinţi de Consilii judeţene);
- indemnizaţia lunară acordată persoanelor care au avut calitatea de şef al statului român prevăzută de Legea nr.406/2001 privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de şef al statului român, cu modificările şi completările ulterioare.
Sesizările împotriva acestei legi au fost depuse la CCR de către Avocatul Poporului şi de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Prima dezbatere pe această speţă a avut loc pe 14 iulie, cea de-a doua pe 30 septembrie, a treia pe data de 4 noiembrie, iar cea de-a patra - pe 8 decembrie.
Renate Weber, Avocatul Poporului, a precizat: "Este vorba de o impozitare, chiar dacă legea vorbeşte de o taxare. În realitate suntem în faţa unui impozit, ba mai mult, a unei duble impozitări. Pensiile de serviciu de peste 2000 de lei sunt deja impozitate cu 10%, iar taxarea introdusă de lege se adaugă peste acea impozitare. Pe de altă parte, am considerat că sunt încălcate două articole din Constituţie, articoul 16 şi articolul 56. Orice stat are dreptul să îşi stabilească sistemul de impozitare, dar acesta trebuie să fie nediscriminatoriu. Aici, pensionarii care primesc pensii de serviciu sunt discriminaţi. Suntem, de fapt, în faţa unei mari ipocrizii, pentru că din toate luările de cuvânt de ieri, atât din partea politicienilor, cât şi din partea jurnaliştilor, toată lumea aştepta să vadă ce spune CCR. De parcă toţi ştiau că e o problemă neconstituţională, dar aşteptau din partea Curţii să spună asta".
În ţara noastră sunt peste 10.000 de beneficiari de pensii speciale - în special din sistemul judiciar -, adică de pensii a căror valoare minimă este de 7001 lei, cărora li se adaugă şi o parte dintre cadrele militare din Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul de Interne şi servicii care au beneficiat de-a lungul anilor de diferite legi de completare a pensiilor cu diferite indemnizaţii speciale.
Amintim că liderii partidelor de centru-dreapta care ar urma să constituie viitoarea majoritate parlamentară au susţinut că unul dintre obiectivele lor va fi reintroducerea pe ordinea de zi a Legislativului impozitarea pensiilor speciale, dacă actul normativ adoptat în luna iunie va fi desfiinţat de CCR.
1. Legea asta voia sa simuleze un act ratat ,dar era
(mesaj trimis de Popa Liliana în data de 16.12.2020, 11:51)
Buna ziua
In afara de greselile evidente si de neiertat din aceasta lege (poate intentionate) ,eu cred ca nici i doamna Weber nu stie ca pensia publica se impoziteaza cu 10% NUMAI ce depaseste 2000 ron ,deci eu zic ca s a DORIT extinderea impozitarii cu 10% la intreaga pensie (pensii normale) din sistemul public ( asta ar fi fost CU SIGURANTA constitutional !) simultan cu anularea acestei tarifari simulate de 85% la pensiile cu adevarat mari ( din cauza greselilor grosolane de la proiectarea legii) .Un episod in spiritul ipocriziei cu care a lucrat fostul Parlament (fosta majoritate). In ultima zi au trecut si o lege care sa scada riscul penal in cazul evaziunii fiscale dovedite ! Si incarcarea bugetului cu plati enorme cash,lunare prin cumularea salariilor si pensiilor pentru elitele publice care s au autopremiat cat si scutirea de pedeapsa a evaziunii fiscale afecteaza bugetul de stat ! La fel de mult ca si contractele oneroase supraevaluate ,penalitatile si sarcinile pentru litigii la curti interne si externe datorate proastei administrari etc ....toate acestea sunt "MUNCA" pt care recent plecatii parlamentari vor beneficii suplimentare pt cata bunastare au adus populatiei Romaniei !
2. AFIȘARE INCOMPETENȚA
(mesaj trimis de anonim în data de 16.12.2020, 14:50)
A viitorilor parlamentari : cunosc LEGILE ca BERBECII.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Nicolae în data de 16.12.2020, 18:28)
Eu cred că e super CONSTITUȚIONAL ca toate pensiile ce nu au la bază calculul CONTRIBUTIVITĂȚI să fie IMPOZITATE PROGRESIV.
Scoateți justiția din cadrul legi și devine CONSTITUȚIONALĂ !!!!
Avocatul Poporului să analizeze pensiile ce au la bază contributivitatea să elimine discrepanțele.
SUNT MILITAR , SUCCES !!!
Amintițivă de ani 96,97 când salariile ereau impozitate progresiv !!!!! ?
3. Mimeză că-s tari !!!
(mesaj trimis de anonim în data de 18.12.2020, 12:33)
Arată ,,miau-miau"magistraților să poată prestidigita .