PENTRU PERIOADA 2004-2007, "Danubiana" SA Popeşti Leordeni are stabilit un volum de investiţii de 7 milioane euro

Aristică Brânzan
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 3 decembrie 2004

Interviu cu domnul Ioan Apostol, directorul general al societăţii

Reporter: Domnule director, în ce domeniu activează societatea şi ce gamă de produse realizează în prezent?

Ioan Apostol: Societatea "Danubiana" SA a fost înfiinţată în anul 1959 (producţia începînd din anul 1962), cu un profil de fabricaţie determinat, atît cantitativ, cît şi sortimental, pentru a satisface necesităţile de bază ale acelei perioade, res-pectiv anvelope, camere de aer şi benzi de jantă pentru autovehiculele grele şi uşoare şi pentru utilajele agricole exis-tente la acea vreme. Iniţial, societatea a fost dotată cu tehnologie pentru producerea anvelopelor în construcţie diagonală, ulterior fiind asimilată şi tehnologia Pirelli pentru fabricarea anvelopelor de tractor - spate în construcţie radială. Dezvoltări succesive şi de amploare semnificativă au avut loc în perioadele 1969-1970, 1973, 1975, 1978 şi 1979-1981, care au fost corelate cu necesităţile planificate ale economiei româneşti în domeniul infrastructurii şi modernizării agriculturii. Principalele produse fabricate şi comercializate sînt anvelopele, camerele de aer şi benzile de jantă. Anvelopele sînt fabricate într-o gamă largă de tipodimensiuni şi în diverse variante constructive, determinate de criterii privind construcţia diagonală/radială, cu cameră sau tubeless, tipul profilului, numărul de pliuri echivalente, tipul reţelei de cord utilizate. Camerele de aer şi benzile de jantă sînt, de asemenea, fabricate în diferite tipodimensiuni, în concordanţă cu tipodimensiunile de anvelope din gama sortimentală a societăţii.

Reporter: Concurenţa pe acest segment de piaţă este dură. Cum îi faceţi faţă?

Ioan Apostol: După anul 1989, datorită contextului economic, atît din ţară cît şi din lume în care şi-a desfăşurat activitatea, "Danubiana" SA a fost nevoită să-şi modifice strategia. Astfel, strategia actuală de dezvoltare a societăţii are în vedere asimilarea de produse noi şi modernizarea celor existente, precum şi asimilarea de noi materii prime, în scopul creşterii performanţelor calitative, a reducerii costului recepturilor de amestecuri de cauciuc, precum şi pentru găsirea de soluţii alternative pentru asigurarea continuităţii producţiei. Concret, în perioada 2002-2003, au fost asimilate peste 40 tipodemensiuni de anvelope, s-au caracterizat în faza de laborator şi/sau industrial 37 produse şi s-a elaborat conceptul de structură pentru 23 de recepturi. Aceste rezultate sînt urmarea unui program investiţional important, în ultimii trei ani cheltuindu-se pentru investiţii pes-te 155 miliarde lei. Strategia de vînzare a societăţii este reflectată şi în programul de investiţii pentru anul în curs, respectiv următorii patru ani. Pentru perioada 2004-2007 s-a stabilit un volum de investiţii de circa 7 milioane euro, pentru realizarea şi retehnologizarea unor obiective care vizează liniile de transport negru de fum, o linie de malaxare, linia de calandrare, patru maşini de confecţionat anvelope şi modernizarea preselor de 75" pentru vulcanizat anvelope, valoarea investiţiilor fiind justificată de necesitatea achiziţionării unor utilaje şi linii tehnologice performante, care să asigure o productivitate sporită, în condiţii calitative superioare şi care să se încadreze în normele actuale impuse pentru protejarea calităţii mediului. Deoarece fabricarea anvelopelor presupune un mare consum de energie, Consiliul de Adminis-traţie are în vedere demararea unui program de modernizare a cazanelor aparţinînd centralei de producere a energiei electrice şi a aburului tehnologic. Programul demarează încă din acest an şi pentru realizarea lui este alocată suma de 2.700.000 euro.

Reporter: Realizaţi şi export?

Ioan Apostol: Produsele realizate în cadrul societăţii sînt bine adaptate la condiţiile de utilizare, respectiv drumuri grele neamenajate, sarcini mari, fiind solicitate la export în proporţie de 75%, principalii importatori fiind ţări din UE (56%), SUA (27%) şi alte ţări (17%). Merită subliniat faptul că societatea furnizează anvelope pentru două din cele mai mari companii producătoare de utilaje agricole din lume: John Deere şi Case, ambele din Statele Unite. În ultimii ani, exportul a avut următoarea evoluţie: 67,23% din producţia fizică a anului 2000, 61,56% din cea a anului 2001, 76,14% în anul 2002, 70% în anul 2003. Pentru a putea exporta în ţări ale Uniunii Europene şi SUA, "Danubiana" a făcut eforturi considerabile pentru creşterea calităţii produselor sale, mai ales în domeniul investiţiilor legate de îmbunătăţirea procesului de producţie şi a calităţii produsului. Astfel, "Danubiana" s-a aflat printre primele societăţi din România care a fost certificată, atît pe sistem de management calitate faţă de standardul ISO 9001, cît şi pe sistem de management mediu, faţă de standardul ISO 14001, de firma British Standard Institution.

Reporter: Cum aveţi organizată reţeaua de distribuţie pe piaţa internă?

Ioan Apostol: Pe plan intern, anvelopele sînt comercializate de către Tofan Grup, atît pe piaţa de primă echipare, cît şi pe piaţa de schimb. Între clienţii de pe piaţa de primă echipare, figurează parteneri tradiţionali - principalele unităţi constructoare de autocamioane, remorci auto, tractoare, maşini şi remorci agricole, mijloace de transport uzinal şi de ridicat. Pe piaţa de schimb, anvelopele sînt solicitate atît de posesorii de parcuri auto din diverse ramuri de activitate, cît şi de posesorii de tractoare şi maşini agricole.

Reporter: Care sînt principalele materii prime utilizate în procesele de producţie şi de unde sînt achiziţionate?

Ioan Apostol: Materiile prime necesare fabricării anvelopelor, camerelor de aer şi benzilor de jantă: cauciuc (negru de fum, reţele cord textil, plastifianţi, sîrmă talon, acceleratori de vulcanizare, antioxidanţi - antiozonanţi, şarje active) sînt aprovizionate atît din ţară, cît şi din import. Furnizorii de materii prime din ţară au rămas numai pentru cauciuc sintetic, cord textil şi sîrmă de talon: "Carom" SA Borzeşti (cauciuc sintetic); "Fibrex Radici" SA Săvineşti (reţele cord textil); "Cord" SA Buzău (sîrmă de talon); "Industria Sârmei" SA Câmpia Turzii (sîrmă de talon). Celelalte materii prime, care reprezintă 60-65% din structura anvelopelor sînt aprovizionate din import, de la următorii furnizori: Indonezia, Malaezia, Singapore (cauciuc natural); Goodyear Chemicals Europe, Franţa (latex vinil - piridinic, antiozonant Wingstay 100); Germania, Bulgaria, Rusia (cauciuc sintetic butadien - stirenic); Ucraina, Rusia (negru de fum tip N220, N330); Degussa AG, Germania (negru de fum de lampă).

Reporter: Cu ce gen de greu-tăţi vă confruntaţi în activitate?

Ioan Apostol: Între problemele care îngreunează semnificativ desfăşurarea activităţii societăţii în acest an, pot fi enumerate următoarele: creşterea preţurilor la materiile prime de bază, care a afectat costurile per total cu aproximativ 14%; influenţa semnificativ nefavorabilă a creşterii cursului de schimb a monedei europene, faţă de care se negociază preţurile interne; creşterea nejustificată a tarifelor la utilităţi, res-pectiv gazele naturale cu 8% în iulie, 12,3% în septembrie şi 4% în noiembrie, precum şi majorarea preţului la energie electrică cu 17%, au condus la mărirea costului de producţie, dar nu s-au putut reflecta şi în preţul anvelopelor, întrucît contractele ferme de vînzare la export şi concurenţa de piaţă nu au permis acest lucru; fiscalitatea exagerată, legislaţia stufoasă, contradicţii în emiterea metodologiilor de aplicare a legii şi legea în sine; lipsa de lichidităţi, determinată de blocajul din economie şi încasarea creanţelor, cu prioritate prin compensare. Cu toate acestea, piaţa internă a cunoscut un reviriment faţă de anul trecut, înregistrîndu-se o creştere semnificativă de circa 30%. Chiar dacă exportul nu va înregistra o creştere per total, există pers-pective încurajatoare pentru viitor, întrucît au crescut vîn-ză-rile pe piaţa vest-europeană, unde moneda euro este din ce în ce mai puternică şi au fost deschise noi pieţe în Orientul Mijlociu. În această perioadă a globalizării este necesar să te dezvolţi în ritmul firmelor gigant din domeniu (Michelin, Bridgestone, Goodyear), să fii în pas cu noile cerinţe ale pieţei, ale producătorilor de tractoare şi utilaje agricole şi să faci faţă concurenţei, atît la calitate, cît şi la preţ. "Danubiana" SA fiind printre puţinele fabrici de anvelope care nu se află sub tutela unuia dintre cei trei giganţi, este din ce în ce mai dificilă menţinerea pe piaţă.

Reporter: Ce obiective majore v-aţi propus prin BVC pentru acest an?

Ioan Apostol: Prin BVC, pentru acest an ne-am propus ur-mătoarele obiective: creşterea cifrei de afaceri cu 10%; creşterea productivităţii muncii cu 10%; realizarea unei producţii medii lunare de 1800 tone; realizarea unor investiţii în valoare de 3.000.000 dolari şi a unui profit de 300.000 dolari; realizarea unui export de 23,5-24 milioane dolari. Ţinînd cont de rezultatele încurajatoare ale anului 2003, am convingerea că "Danubiana" SA va încheia anul financiar curent cu profit şi va conta în continuare ca producător independent pe segmentul de piaţă al anvelopelor de tractor faţă-spate şi a anvelopelor industriale.

Reporter: Vă mulţumesc.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb