• Mihail Pacioianu, Federaţia Metalelor şi Pietrelor Preţioase şi Semipreţioase Diamond-Gold: "Din 7.500 de firme de profil pe piaţa autohtonă, circa 1.100 au dispărut"
Vânzările de bijuterii din aur au scăzut cu circa 40% în ţara noastră, în ultimul an şi jumătate, de la 15 tone, la circa 9 tone, ne-a declarat Mihail Pacioianu, preşedintele executiv al Federaţiei Metalelor şi Pietrelor Preţioase şi Semipreţioase Diamond-Gold (FMPPS-DG).
Odată cu declanşarea crizei economice globale, care a antrenat o scădere importantă a cererii, însuşi primul producător mondial, Italia, a înregistrat un recul.
Dacă, în urmă cu 6 ani, "Cizma" avea o producţie de aproximativ 500 de tone de bijuterii din aur (25% din producţia globală), anul trecut, aceasta a fost de doar 170 de tone, a declarat, pentru ziarul "BURSA", Roverato Agostino, fondatorul companiei "Vior" şi vicepreşedintele Federatione Nazionale Orafi Argentieri Gioiellieri Fabbricanti.
Domnia sa ne-a explicat: "Clienţii au mai puţini bani. Aceştia cumpără, în continuare, bijuterii, însă de dimensiuni mai mici.
Am observat că persoa-nele tinere au înlocuit aurul cu argintul".
Roverato Agostino estimează că, în acest an, producţia de bijuterii din aur a Italiei se va contracta cu 20% faţă de 2009.
Unul dintre motivele acestui declin este scăderea cererii dinspre America, ne-a spus Mihail Pacioanu, adăugând: "În ultimul an, firmele italiene au început să se orienteze spre Europa de Est, care era ocupată de turci. Companiile italiene au pierdut pe pieţele vest europene. Cererea dinspre pieţele americane a scăzut cu circa 20-30%, poate chiar mai mult, în ultimul an şi jumătate."
Circa 75-80% din totalul bijuteriilor din aur importate de ţara noastră provin din Turcia.
"Afacerile firmelor turceşti în România au scăzut cu cel puţin 45%, în ultimul an şi jumătate", a menţionat Mihail Pacioianu.
Pentru că vânzările magazinelor de bijuterii din ţara noastră sunt la limita profitabilităţii, din 7.500 de companii cu acest profil, câte existau la sfârşitul lui 2009, circa 1.100 au dispărut, ne-a explicat Mihail Pacioianu.
Acestea fie s-au închis, fie au fuzionat, în situaţia în care aveau aceeaşi conducere.
"Lumea nu mai cumpără bijuterii. Dimpotrivă, le vinde", ne-a spus reprezentantul FMPPS-DG.
Astfel, în timp ce magazinele de bijuterii îşi închid porţile, casele de amanet înfloresc.
• Alexandru Caravaniez, "Cielo Venezia 1270 RO": Oferta de bijuterii a crescut în România, odată cu apariţia a noi centre comerciale
Cererea de bijuterii a scăzut în ultimii doi ani, în timp ce oferta a cres-cut şi s-a diversificat, ne-a declarat Alexandru Caravaniez, Managing Partner al companiei "Cielo Venezia 1270 RO".
"În 2008, în Bucureşti erau doar patru centre comerciale. Acum sunt peste zece, iar companiile de bijuterii s-au extins", ne-a spus directorul "Cielo Venezia 1270 RO".
În timp ce cumpărătorii de rând şi-au ajustat drastic bugetul pentru bijuterii, nu acelaşi lucru se poate spune despre investitori.
Alexandru Caravaniez ne-a explicat: "În această perioadă, noi suntem mai puţin afectaţi de criza economică, pentru că investitorii aleg activele sigure, precum aurul şi alte metale, respectiv pietre preţioase, precum rubin, smarald, safir. Totodată, diamantele sunt la mare căutare. În prezent, la bursă, aurul este mult mai scump decât în 2009".
"Cielo Venezia 1270 RO" avea, în 2008, patru magazine în Capitală, iar, în prezent, numărul acestora a ajuns la şapte.
Alexandru Caravaniez ne-a explicat: "Ne-am extins nu pentru că există, neapărat, cerere, ci pentru că dorim sa avem o prezenţă importantă în piaţă şi ne putem permite să fie prezentă concurenţa, iar noi, nu.
Noi investim în continuare bani în România, pentru că dorim să extindem reţeaua de magazine. Avem încredere că lucrurile se vor schimba în viitor şi dorim să ne extindem în ţară."
În 2009, compania a înregistrat, în ţara noastră, o cifră de afaceri de peste 5,8 milioane de lei, iar în primele şase luni din 2010, circa 4,2 milioane de lei. Estimările pentru acest an indică afaceri de aproximativ 10 milioane de lei, iar cele pentru 2011, de aproximativ 16,8 milioane de lei (circa 4 milioane de euro).
Investiţia "Cielo Venezia 1270" în magazinele din Româ-nia se ridică la circa 6 milioane de euro.
Directorul firmei a punctat că, încă de la începutul activităţii pe piaţa noastră, compania nu a realizat profit, ca urmare a politicii de extindere.
"Cielo Venezia 1270" este prezentă în 30 de ţări cu peste 3.000 de magazine proprii, francize şi puncte de distribuţie, cu o cifră de afaceri de aproximativ 80 de milioane de euro, în 2009.