În ultimii ani, metoda Buy Now, Pay Later (BNPL) a câştigat popularitate globală, schimbând modul în care consumatorii fac cumpărături şi îşi gestionează finanţele, potrivit comunicatului emis redacţiei.
Piaţa globală BNPL a crescut semnificativ, atingând o valoare de 120 de miliarde de dolari în 2021 şi estimându-se că va ajunge la 576 de miliarde de dolari până în 2025, conform GlobalData.
"BNPL este preferat pentru modul său simplu de utilizare", spune Alexandru Balaci, CEO Mokka România, cel mai popular furnizor de servicii BNPL pe plan naţional şi lider regional pe pieţele din Centrul şi Estul Europei. "Atracţia principală a BNPL constă în modul simplu de utilizare. Permite clienţilor să achiziţioneze articole imediat şi să împartă plăţile în rate personalizate, fără dobândă, dacă sunt plătite la timp. Această caracteristică a făcut ca BNPL să fie deosebit de atractiv pentru generaţiile tinere, care se distanţează din ce în ce mai mult de metodele de finanţare tradiţională", mai spune reprezentantul Mokka.
BNPL a câştigat popularitate datorită avantajelor sale de creditare pentru o gamă largă de consumatori, devenind o opţiune preferată la nivel global. Până în 2025, se preconizează dezvoltarea unor tendinţe interesante în domeniu. Iată 5 dintre acestea:
1. Opţiuni de plată flexibile şi incluziune financiară
"Unul dintre avantajele Buy Now, Pay Later este că sprijină incluziunea financiară, atrăgând consumatorii care nu au un istoric de creditare tradiţională", spune Alexandru Balaci. Prin faptul că oferă opţiuni de plată flexibilă, care poate fi uşor personalizată şi ajustate nivelului de venit al fiecărui utilizator, BNPL oferă acces la finanţare rapidă chiar şi categoriilor nebancabile. "Aceşti clienţi au oportunitatea de a-şi construi un scor de credit atractiv prin tranzacţii pe care le pot gestiona cu uşurinţă", mai spune Alexandru Balaci.
2. Servicii de sănătate, educaţie şi turism mai accesibile cu BNPL
Un trend care se estimează că va deveni tot mai accentuat în 2025 este extinderea utilizării BNPL în domenii precum sănătate, educaţie şi turism. "Iniţial, Buy Now, Pay Later a fost preferat de domenii ale comerţului online precum electronice şi electrocanice, mobilier, produse pentru casă şi modă. Astăzi observăm o expansiune a plăţii amânate spre noi industrii, precum sănătate, turism şi educaţie. Este un lucru îmbucurător, pentru că integrarea BNPL ar putea face aceste servicii mai accesibile populaţiei", consideră reprezentantul fintech-ului.
Oferirea de opţiuni de plată alternative de către tot mai mulţi reprezentanţi ai acestor domenii reflectă o necesitate a pieţei. "În portofoliul Mokka avem atât furnizori de servicii de turism, cât şi de sănătate şi frumuseţe. Aceste companii au înţeles cât de important este pentru clienţi să fie ajutaţi în gestionarea cheltuielilor, să nu fie necesară plata integrală imediat", subliniază CEO-ul Mokka.
3. Sustenabilitatea şi transparenţa, tot mai importante pentru clienţi Gen Z (cei născuţi între 1997 şi 2012) sunt o categorie demografică interesată în cel mai înalt grad de serviciile de plată amânată BNPL. Alături de Millennials, aceştia conduc topul utilizării BNPL, situaţie regăsită la nivel global. Un studiu realizat de PYMNTS în acest an arată că aproape 50% dintre Gen Z şi 47% dintre Millennials au utilizat BNPL în ultimele
12 luni. Gestionarea fluxului de numerar este motivul cheie pentru care consumatorii aleg BNPL, iar adoptarea acestuia creşte rapid în rândul populaţiei tinere, consolidându-i rolul de metodă de plată preferată, în detrimentul opţiunilor de creditare tradiţionale.
Preferinţa pentru BNPL este argumentată prin mai marea sa transparenţă în ce priveşte costurile finanţării şi flexibilitatea ratelor, ajustate în funcţie de preferinţele personale. Finanţarea BNPL este considerată mai convenabilă şi fără costuri ascunse.
4. BNPL pentru cumpărături de bază şi abonamente
Pe lângă achiziţiile mari, specialiştii în domeniu subliniază că trendul eficientizării bugetului de zi cu zi cu ajutorul BNPL devine tot mai pronunţat pe măsură ce ne apropiem de noul an. Buy Now, Pay Later se extinde şi pentru achiziţii frecvente, inclusiv pentru
bunuri de larg consum, produse de uz zilnic şi abonamente. "Această tendinţă ar putea atrage un număr şi mai mare de utilizatori din toate segmentele de venit", subliniază reprezentantul Mokka BNPL.
5. Integrarea Inteligenţei Artificiale, beneficii pentru clienţi şi retaileri Integrarea Inteligenţei Artificiale (AI) în serviciile Buy Now, Pay Later personalizează într-un grad mai mare experienţa clienţilor. AI analizează rapid preferinţele utilizatorilor pentru a oferi planuri de plată personalizate, ajustate la nevoile lor financiare. Poate trimite alerte automate pentru plăţi viitoare sau sugestii pentru gestionarea bugetului, contribuind la promovarea sustenabilităţii financiare. Prin suportul rapid pe care-l oferă şi utilizarea simplă, intuitivă, Inteligenţa Artificială îmbunătăţeşte experienţa clienţilor în raport cu retailerii şi furnizorii de servicii.
Pe de altă parte, integrarea Inteligenţei Artificiale în BNPL optimizează activitatea comercianţilor. Prin oferirea unui proces de checkout simplificat şi adaptat, AI ajută la reducerea abandonului coşului de cumpărături, iar prin reducerea timpului necesar aprobării tranzacţiilor, elimină barierele în procesul de cumpărare. AI oferă sprijin şi în gestionarea riscurilor financiare în raport cu clienţii sau pieţele. "Spre exemplu, prin învăţare automată, AI poate identifica semnele timpurii ale dificultăţilor de plată şi poate oferi soluţii preventive precum extinderea termenelor de plată, notificări etc pentru a veni în sprijinul cumpărătorilor şi, implicit, al comercianţilor", mai spune CEO-ul Mokka BNPL, Alexandru Balaci.
Opinia Cititorului