Reporter: Care este opinia dumneavoastră, în calitate de reprezentant al pieţei de publicitate, cu privire la noua lege privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate?
Bogdan Prăjişteanu: Reglementările legale sunt binevenite mai ales atunci când nu există reguli de bună funcţionare sau când piaţa scade din punct de vedere financiar. Legea actuală vine în contexul ultimilor cinci ani consecutivi de scădere financiară, outdoor-ul fiind şi el afectat de scăderea economică a României. Cred că este un restart al industriei de outdoor, iar jucătorii puternici şi serioşi vor fi primii care să beneficieze de această lege pe termen mediu şi lung.
Reporter: Care sunt avantajele şi dezavantajele acestei legi?
Bogdan Prăjişteanu: Reglementarea este necesară în primul rând din motive ce ţin de peisajul urbanistic de care te bucuri atunci când vizitezi marile oraşe din lume, panourile noastre având dimensiuni şi culori diferite pe fiecare stradă. În plus, aglomerările de locaţii publicitare din intersecţii fac ca impactul reclamelor expuse să scadă.
Fragmentarea pieţei, peste 80 de furnizori, este un dezavantaj care contribuie la crearea acestui melanj de locaţii de multe ori prost potrivite. Reaşezarea pieţei de publicitate exterioară pe criterii solide va transparentiza şi normaliza piaţa pe termen mediu şi lung şi va lăsa loc şi pentru creşterea calităţii serviciilor. Contextul economic şi contracţia business-ului din ultimii ani, împreună cu modificările şi investiţiile pe care firmele din industrie vor fi nevoite să le facă pentru a se alinia prevederilor noii legi sunt bariere majore cu care jucătorii din outdoor se vor confrunta în perioada următoare.
Reporter: Cum va fi afectată piaţa de profil de implementarea noii reglementări?
Bogdan Prăjişteanu: Şi până acum existau legi şi regulamente legate de construcţii care acopereau prin prevederile lor acest segment. Implementarea prezentei legi ţine de modul în care fiecare consiliu local va alege să aplice această lege. Legea în sine obligă administraţiile publice din localităţi să adopte regulamente clare de publicitate şi oferă cadrul pentru adoptarea acestor regulamente. În primă instanţă, legea va afecta negativ investiţia în publicitatea exterioară, din cauza imposibilităţii corelării campaniilor clienţilor cu calendarele modificărilor ce se vor face în fiecare oraş până la termenul final de implementarea a legii, 31 decembrie 2012. Numărul de locaţii publicitare de exterior estimăm că va scădea între 30-50%, ca urmare a aplicării legii, mai ales în privinţa reglementării distanţei între panouri la minim 50 de metri unul de celălalt sau a distanţei faţă de carosabil, la 4 metri sau la un metru faţă de spaţiul verde, impunându-se ca mijloacele publicitare să nu împiedice pietonii. Acest lucru va duce la o creştere a costurilor până la echilibrarea balanţei între cerere şi ofertă.
Reporter: La cât se ridică, în prezent, piaţa publicităţii outdoor?
Bogdan Prăjişteanu: Din estimările noastre, piaţa se află undeva între 30 de milioane şi 35 de milioane de euro net, în 2012.
Reporter: Vor fi afectate rezultatele financiare ale acesteia în urma aplicării noii legi?
Bogdan Prăjişteanu: Da, în mod negativ, începând cu 2013, în măsura în care consiliile locale o aplică imediat după publicarea sa, însă impactul major va fi vizibil în 2014.
Reporter: Cum a evoluat piaţa în ultimii ani şi care au fost factorii care au influenţat-o?
Bogdan Prăjişteanu: Scăderea pieţei, la sfârşitul lui 2012 faţă de 2008, este de 47%. Prima reducere semnificativă a venit în 2008, cu 35% şi a mai scăzut şi în 2009, de la 68 la 44 de milioane de euro. Din 2009 până în 2012, observăm o scădere de circa 5-9%, anual. În 2012, am estimat o piaţă totală de 35 milioane euro, piaţa de OOH fiind deja depăşită de cea de online.
Reporter: La cât preconizaţi că se va cifra piaţa de profil în acest an?
Bogdan Prăjişteanu: În 2013, estimăm o scădere cu până la 25% a pieţei de OOH, motivele principale fiind scăderea investiţiilor la principalii jucători din telecom şi reducerea dramatică a invetiţiilor la principalii jucători din categoriile bere sau îngrijire personală.
Reporter: Mulţumesc!