Producătorii de armament din Uniunea Europeană sunt îngrijoraţi de confidenţialitatea datelor în contextul implementării noului plan al Comisiei Europene privind sprijinirea producţiei de muniţie, au declarat, pentru Euractiv.com, doi diplomaţi de la Bruxelles.
În timp ce statele membre vor creşte capacitatea de producţie în industria de apărare potrivit Actului pentru Sprijinirea Producţiei de Muniţie (ASAP), ele trebuie să decidă ce informaţii vor oferi autorităţilor europene de la Bruxelles.
Deşi consideră sprijinul financiar al UE în industria de apărare drept unul necesar, unele state membre se tem că oficialii de la Bruxelles ar putea fi prea intruzivi în activitatea desfăşurată de companiile din acest sector de activitate. Practic, statele membre îşi fac griji că executivul UE îşi acordă puteri ample, cu puţine garanţii că informaţiile sensibile din industrie vor fi protejate în consecinţă.
Potrivit propunerii făcută de Comisia Europeană la începutul lunii mai, funcţionarii de la Bruxelles vor avea acces la informaţiile confidenţiale ale producătorilor de muniţie legate de capacităţile existente în toate statele membre. Comisia Europeană, conform aceluiaşi act, va putea solicita date referitoare la capacitatea actuală de producţie a companiilor, la blocajele anticipate şi cu privire la elementele lanţului de aprovizionare, stocurile sau dificultatea de a accesa anumite produse.
"Pe baza acestei cartografieri, Comisia Europeană (...) îşi va monitoriza în mod continuu capacitatea de producţie şi lanţurile de aprovizionare şi va evalua capacitatea generală de a răspunde la evoluţia aşteptată a cererii pieţei", se arată în textul propus de oficialii de la Bruxelles.
Această cartografiere a materialului de producţie şi a capacităţii unei companii este de obicei confidenţială şi bine protejată de guvernele europene, dar şi de guvernele statelor terţe, de organismele internaţionale şi de concurenţi din industria de apărare.
Îngrijorarea producătorilor de armament din Uniunea Europeană este legată de folosirea şi securizarea informaţiilor respective, precum şi de partajarea cu concurenţii din alte state, ceea ce atrage necesitatea existenţei unor garanţii solide din partea Comisiei cu privire la această partajare.
Deocamdată, potrivit sursei citate, nu este clar cum intenţionează Comisia Europeană să folosească aceste informaţii, în condiţiile în care industriile de apărare sunt strâns legate de guvernele fiecărui stat membru, care doreşte protejarea acestui sector de activitate şi a secretelor sale comerciale.
Această îngrijorare a fost deja ridicată în cadrul Fondului European de Apărare (FED), un program deja existent al UE pentru a stimula colaborarea în cercetarea şi dezvoltarea în domeniul apărării. Companiilor li se cere uneori să furnizeze liste cu angajaţii care lucrează la astfel de proiecte, cu puţine garanţii că aceste informaţii sensibile vor rămâne confidenţiale şi fără nicio indicaţie a scopului acestor mişcări, susţine sursa citată.
O altă problemă se referă la faptul că Comisia Europeană şi-ar acorda, de asemenea, dreptul de prioritate a comenzilor sale adresate către industria europeană de apărare.
"Comisia poate, după consultarea statului membru de înfiinţare a întreprinderii în cauză şi cu acordul acestuia, să notifice acesteia din urmă intenţia sa de a impune o ordine cu prioritate", se arată în text propus la începutul lunii mai de forul de la Bruxelles.
Implicarea statelor membre în această problemă ar acţiona ca o garanţie în privinţa protejării companiilor, afirmă diplomaţii europeni, conform sursei citate.
Un alt aspect neplăcut, potrivit legislaţiei propusă de Comisia Europeană, este că producătorii de armament vor fi nevoiţi să exporte muniţia şi componentele acesteia fără autorizaţie sau supraveghere prealabilă din partea guvernului ţărilor în care îşi desfăşoară activitatea.
Statele membre consideră că s-ar da naştere unui precedent periculos şi de aceea solicită o evaluare atentă pentru a orice abuz de putere al actorilor implicaţi în industria de apărare.