Discuţia despre Cioran ni l-a readus în prim plan pe Eduardo Chilida, un extrem de interesant sculptor basc din Spania, un mare meşter al semnelor şi al cotrobăirii prin secretele Spaţiului, un prieten al lui Heiddeger dar şi al românului, prieten şi el, la rîndul lui, al filosofului german şi al sculptorului basc. Nu putem lumina prea mult aceas-tă frumoasă poveste pentru că sînt multe de descoperit despre Eduardo Chilida. Deocamdată măcar să atragem atenţia asupra interpretării pe care sculptorul născut în 1924 şi dispărut în 2002 i-o face lui Cioran. Este vorba, pe de o parte, de opera grafică, însemnele japonizante inspirate din gîndirea şi atitudinea lui Cioran, pe care îl cunoştea şi îl admira, iar pe de alta de monumente ample, în linia estetică a graficii, de fapt a întregii creaţii a lui Chilida, la rîndul lor dedicate românului parizian. Recent, la Isleworth, casa londoneză Sotheby"s a organizat o expoziţie privată cu vînzare, un încîntător parc cu statuile lui Eduardo Chilida, printre care şi un impresionant "Homenaje a Cioran". Adresarea este selectă, de înaltă ţinută şi nici nu îţi vine să mai vorbeşti de bani, mulţi oricum. Important este gestul sculp-torului Chilida şi el nu este unul gratuit sau comandat, este, aşa cum spune din start, în titlu, un omagiu.
Şi aşa, de la un centenar, o aniversare, ajungem să amintim de fapte şi gînduri frumoase, care poate ar fi trecut neobservate. Astăzi se împlinesc 50 de ani de la moartea lui Blaga, Lucian Blaga, iar UNESCO şi-a dat seama de asta, noi mai puţin. La 13 aprilie s-au împlinit 125 de ani de la naşterea lui Tonitza şi în afară de noi, care am anunţat evenimentul dintr-o zi cu licitaţie de artă, nu am văzut emoţii şi în alte părţi. Într-o zi de 23 aprilie, în 1851, acum 60 de ani, murea la Budapesta, la numai 31 de ani, pictorul revoluţionar, Constantin Daniel Rosenthal. Dacă în ziua de Paşti nu v-aţi dat seama că se împlinesc 140 de ani de la naşterea lui Pallady, mai aveţi şansa să vă amintiţi de el pe 16 august, la 55 de ani de la moartea lui, în 1956, blocat într-o Românie pe care nu o mai înţelegea şi îl călca pe nervi, el la rîndul său încercînd să facă acest lucru cu toţi. La sfîrşitul lunii trecute, s-au împlinit 5 ani de la moartea, la o vîrstă înaintată pînă sub streaşina centenarului, a pictoriţei Lili Pancu. La 13 septembrie 2008 ar fi împlinit 100 de ani. Călcarea în picioare a pos-terităţii sale de către o mulţime hulpavă, decupată metaforic din "Zorba Grecu", a fost evitată sau stopată de o bine gîndită şi derulată expoziţie cu monografie la Palatul Şuţu.
Dar avem şi veşti bune, marţi, 3 mai, pictorul Mirel Zamfirescu a împlinit, cu frumoasă discreţie, 75 de ani, iar pe 23 mai, Sorin Ilfoveanu va rotunji doar 65. European Art Gallery şi Radu Boroianu i-au anunţat deja un vernisaj, la Dalles, unde a expus nu de mult şi Mirel Zamfirescu, şi lansarea unui album, "Atelier". Pînă atunci se mai împlinesc 125 de ani de la naşterea lui Schweitzer-Cumpăna şi 130 de la cea a lui Iser. E multă şi deasă linişte în viaţa culturală, mai ales pe linie plastică. Mai avem o împlinire frumoasă, Iacob Lazăr cu 80 de ani, pe 18 iunie. A doua zi, Ion Octavian Penda ne-ar fi zîmbit la 55 de ani, dar nu vor fi decît două luni de la plecarea sa grăbită şi definitivă.
Pînă la urmă, cea mai intensă, bună şi rapidă ocazie de a evoca şi aminti un artist plastic şi munca lui este apariţia, mai ales cu succes de casă, într-o licitaţie publică de obiecte de artă. Şi avem multe exemple, în ultimul timp şi alte case de licitaţie, una chiar din Cluj, intrînd în calendarul strict al vînzărilor cu strigare şi ciocănel. Le vom prezenta de fiecare dată, evidenţiind unele concluzii sau sugerînd altele pe care cititorii se vor delecta să le contureze singuri. Eventual lăsîndu-ne şi pe noi să le aflăm.
Preţul cel mare al celei mai recente vînzări Alis a fost reuşit de un Ressu, un studiu de decoraţie murală care a obţinut 45 de mii de lei, aproape o jumătate de miliard vechi. Nu a fost un salt important, preţul de pornire fiind de 40 de mii, cel mai mare al ofertei, dar trebuie să remarcăm faptul că recent a apărut un excepţional album, parţial monografie, parţial mărturisire, dedicat pictorului desenator şi mare profesor Camil Ressu de Mircea Deac, criticul, istoricul şi trăitorul de artă care va împlini 90 de ani pe 9 a lX-a, în acest an.
La jumătatea locului l se află locul ll, "Case la Balcic" de Cecilia Cuţes-cu-Storck, cu exact 22 de mii de lei. Această asociere este importantă pentru a ne aminti ce înseamnă Balcicul pentru arta şi cultura românească, ce înseamnă Balcicul pentru familia Storck, ce vilă minunată au ridicat ei acolo, un templu al amintirilor care dăinuie pe malul Mării Negre, privind cu ochii închişi în vremurile reginei Maria.
Tot cu 22 de mii de lei s-a dat "În Egipt" de Leon Al. Biju. Dacă pictura anterioară a urcat la acest preţ de la 16 mii, lucrarea cu temă orientală a pornit de la 12 mii de lei. Foarte mult, de la 6 la 14 mii de lei, a urcat o pictură atipică trecută în contul lui Ţuculescu copil, care a figurat şi în retrospectiva din 1999. Anul trecut s-au împlinit 100 de ani de la naşterea lui Ion Ţuculescu, eveniment epocal, demn de UNESCO, tratat ca în gara Titu. Singura menţiune este expoziţia fără vînzare şi catalogul realizate de Artmark, o casă de licitaţie care ar fi trebuit să urmărească obsedant profitul, nu să repare găurile din jiletca managementului cultural.
În această zonă de preţ se poartă salturile importante, şi aşa a făcut şi Cheller. Este un nume care s-a impus, recent, prin astfel de creşteri necontrolate, suferind de gigantism exploziv, dar la licitaţia Alis s-a pornit de la 6 mii şi s-a ajuns la 13 mii. Este drept, piesa în cauză era una mică şi deloc impresionantă, greu de plasat în vreo influenţă benefică. Iar dacă amintim că în acest an se face un secol de la naşterea lui Cheller am dat prea multă importanţă unui fenomen care nu are impact cultural, ci doar unul ciudat, financiar.
"Cosaşul" lui Verona a plecat la cele 8 mii din ofertă, dar Ion Pacea a crescut o mie de lei, de la 6,5 la 7,5 mii de lei, cu "Flori în cana verde". Tot cu 7,5 mii s-a dat "Peisaj din Koprivştiţa" de Spiru Vergulescu, el venind însă de la doar 4,5 mii. O ultimă remarcă merge spre un greu, profund, pod de pe Sena, de regizorul fost pictor parizian, dansator pe Coasta de Azur şi nativ oltean Jean Negulescu. A plecat de la 3,4 mii şi s-a dat cu doar 7 mii deşi este o maximă raritate.
Momentul este, însă, bogat în astfel de oferte, bune, de excepţie, la preţuri accesibile, istoric joase şi nimeni nu poate spune de vor continua să zacă pe acolo. Multe sînt, acum, şi casele care le oferă, în văzul lumii, dar, mereu şi în fiecare clipă, atenţie la falsuri şi la sentimentele induse care întunecă auto-expertiza.