Jurnalist din vremurile de început, de după Revoluţie, şi promotor, tot de la începuturi, al satelitului în televiziune sau al televiziunii pe satelit, Cristinel Popa este un fin şi insistent colecţionar de artă de avangardă, de obiecte de artă şi colecţie, de memorabilia legate de acest domeniu minunat şi extrem de interesant, unde întâlneşti români de la începuturi şi la loc de cinste.
Specialist în comunicare şi stăpân al tehnicii, Cristinel Popa ştie tot ce apare pe piaţă în domeniu, oriunde în lume, de aceea, multe, dacă nu majoritatea pieselor colecţionate vin din licitaţii şi galerii de afară, din marile capitale şi centre ale comerţului cu artă. Pe lângă istoria devenirii lor, piesele din colecţia lui Cristinel Popa au şi povestea intrării în colecţia sa. Sau a neintrării. Recent, un lot de câteva scrisori trimise de Victor Brauner, câştigate de colecţionarul român la o licitaţie pariziană, a ajuns la Centre Pompidou, fiind folosit, ca de obicei, cu maximă eficienţă pentru istoria culturală a Franţei, dreptul de preempţiune. Altfel spus, celebrul centru s-a substituit cumpărătorului Popa Cristinel, care câştigase licitaţia, plătind preţul licitat şi plecând cu cumpărătura, adică scrisorile lui Victor Brauner.
În urmă cu un an, colecţionarul a deschis o galerie de artă numită simplu DADA, unde a organizat două uriaşe expoziţii-eveniment, una dedicată lui Marcel Iancu, alta lui Victor Brauner. Peste "Victor - Victorios" s-a abătut pandemia şi închiderea socială, dar a ieşit de sub tipar impresionantul catalog-monografie al expoziţiei. Un catalog asemănător, dedicat lui Marcel Iancu, este gata să apară pe piaţă.
La sfârşitul lui iunie, acum o săptămână, s-a desfăşurat o licitaţie impresionantă, organizată de Artmark, numită "Licitaţia unei colecţii de avangardă" în care, cu puţine de tot excepţii, ofertele vin din colecţia adunată de 25 de ani, de peste tot din lume, de Cristinel Popa. Au fost 279 de loturi, vândute în proporţie de 77.42%, suma adunată fiind de 311.657 de euro. Oferta a fost extrem de diversă, ilustrând multiplele faţete ale unei pasiuni deosebite pentru avangardă, specifică, de altfel, colecţionarilor. Avem creaţii cu semnături mari, româneşti sau nu, ale artei de avangardă, multă gravură cu semnături ameţitoare, fotografii de autor, celebre sau cu celebrităţi, platouri sau farfurii de colecţie, cu imprimeuri din creaţii renumite, astfel de creaţii şi pe suport textil, afişe originale, mai ales de film.
Mai toate ofertele semnate Marcel Janco sau Victor Brauner au figurat în cele două expoziţii ale galeriei DADA şi figurează în catalogul Brauner sau vor apărea în cel dedicat lui Marcel Iancu. Unele oferte au ajuns la colecţionar din fondurile Saşa Pană, Ştefan Roll sau chiar Michel Seuphor.
Dacă Saşa Pană se numea, în acte, Alexandru Binder, iar Ştefan Roll era Gheorghe Dinu, nici belgianul nu figura, oficial, cu acest nume. Numit, în acte, Fernand Berckelaers, Michel Seuphor şi-a luat numele-supranume anagramându-l pe Orpheus. A fost prezent cam tot secolul XX în mijlocul avangardei artistice, ca artist şi critic de artă, ca poet, scriitor şi colecţionar. A înfiinţat revista de avangardă "Het Overzicht" la numai 20 de ani, dar Bucureştiul aceluiaşi început de secol ne vorbeşte de publicişti de avangardă, legendarii de mai târziu, publicând la vârsta adolescenţei, deja. Cam toată viaţa şi activitatea, Seuphor şi le-a petrecut împreună cu marile nume ale curentelor de avangardă de atunci. Colecţia şi bunurile sale personale poartă amprenta şi atingerea acestor cercuri selecte ale gândirii şi creaţiei.
Cel mai mare preţ în uimitoarea licitaţie de avangardă a fost de 10 mii de euro, atins chiar de trei ori. Ba nu, o sută de mii, aflăm post-licitaţie. Vedeta licitaţiei, o pictură în ulei pe pânză, de mari dimensiuni, era una dintre puţinele loturi ce nu provin din colecţia Cristinel Popa iar în licitaţie nu a primit nicio ofertă. Estimată într-un interval foarte larg, de la o sută, la două sute de mii de euro, pictura "Poetul Geo Bogza arată capului său peisajul cu sonde", de Victor Brauner, a fost adjudecată după încheierea licitaţiei, cu 100 de mii de euro. Lucrarea a revenit într-o licitaţie Artmark după 7 ani, sperăm că buni. În februarie 2013, în licitaţia "Avangardă şi Expresionism", aceeaşi pictură, "Poetul Geo Bogza arată capului său peisajul cu sonde", de Victor Brauner, plecase pentru 120.000 de euro.
Altfel, preţul cel mare a fost de 10.000 de euro, atins de trei oferte. Este vorba de "Dansatoare", lucrare în ceracolor şi cărbune, pe hârtie lipită pe carton, semnată "M. Ianco", fără datare. A figurat în expoziţia "Memoria Liniei" de la Galeria DADA, şi o vom regăsi în catalogul în curs de apariţie. Şi de un colaj de Victor Brauner publicat în revista UNU nr. 26, din 1930. Îi putem recunoaşte, în colaj, pe Saşa Pană, Victor Brauner, M.H. Maxy, Claude Sernet, Ştefan Roll, Ilarie Voronca, Ion Călugăru, Geo Bogza, Colomba Voronca sau tragicul Benjamin Fondane. Lucrarea a participat la expoziţia "Victor - Victorios", dedicată lui Victor Brauner, prima organizată la Galeria DADA. Şi, mai puţin spectaculos, fiind un desen în tuş, "Puk şi Hiras", reprodus în numărul 10 al revistei "Integral", nr. 10. A apărut şi pe afişul expoziţiei din 2019 dedicate lui Victor Brauner.
7.750 de euro a primit un desen în tuş pe hârtie, din 1919, semnat Marcel Ianco, datat, şi cu o ştampilă "Contimporanul, str. Trăinătăţii 29". O altă "Structură", din 1920, linogravură în culori, a fost adjudecată la 5.750 de euro. "Citadină", acuarelă din 1921, semnată "M. Ianco", a plecat pentru 4.250 de euro, "Nouvelle trophe", o acvatintă "epreuve d'artiste", semnată în creion, "Marcel Ianco"; datată "1916"; a primit 3,4 mii de euro, un colaj DADA, de acelaşi autor, a primit 1.400 de euro.
Inevitabil, mai bine cotat, Victor Brauner a înregistrat preţuri mai mari, şi oferta fiind mai puternică. Aproape de triplu evocatul zece mii de euro s-a plasat "Codex d'un Visage, Le Point Cardinal", o mapă cu 7 gravuri de Victor Brauner, din 1962. Deşi spera cel mult 6.000 de euro, a plecat pentru 9.500. O foarte interesantă fotografie alb-negru, reprezentându-i pe Victor Brauner şi Ilarie Voronca, pe care s-a intervenit cu tuş, în linii grafice, provenind din colecţia Lena Constante, a plecat pentru 8 mii de euro. Un "Adam şi Eva" ca un cuplu de fluturi, din tuşe simple, a primit 4.250 de euro. "Le Fiancee Heliotropique", cromolitografie de Victor Brauner, a plecat pentru 3,5 mii de euro. Mai multe desene au obţinut chiar peste 5 mii de euro, iar alte gravuri s-au dat cu preţuri în jur de 500 de euro.
Şi aşa ne pregătim de alte fapte de simeză şi piaţă, cu alţi artişti de avangardă, din România sau de oriunde în lume unde au apărut în licitaţii.