Un ungur a vândut o pictură uriaşă cu vreo 4 milioane de euro. Aşa îşi socializa Sotheby's realizarea: Hungarian artist Adrian Ghenie. Avalanşă de comentarii, incredibil de decente, majoritatea semnalând dezamăgire în limba engleză. Cineva ţine să precizeze despre Cluj că e capitala Transilvaniei, băgându-i în stupori pe nefericiţii londonezi ce îi schimbaseră deja paşaportul lui Ghenie. Deci nu e ungur, e transilvan. Ghenie the Hungarian. Nu? Ghenie the Hun. Nici asta? Ghenie the Garian? Aaaa, Ghenie Românul! La scurt timp, divizia socială a Sotheby's face schimbarea, poate chiar şi diferenţa, dar acum cei care au comentat deja par absurzi. Mai ales că firma respectivă nu lămureşte nimic, nici măcar cu o scuză. Despre ce e supărarea, de ce strigă toţi că Ghenie e român, că "demisia", că la comisionul pe care îl bagă în buzunar puteau accesa măcar wikipedia de unde ţinem minte trei cuvinte ca roca: Baia Mare, Cluj Napoca. O doamnă cu nume anglo-american şi prenume vasluian încearcă să sugere că ungur sau român e tot una, dar şi-o ia intens chiar de la o nemţoaică născută în România, care punctează elementare cunoştinţe pe care ar fi trebuit să le posede sothebyenii despre România, mai ales că "Romania is not Hungaria" şi nici Bucureştiul nu e Budapesta iar noi am obosit să ni se tot zică ţigani. Aici a atins-o, probabil, pe cea pe care o bănuiam nord-atlantică dar postează şi franţuzeşte, astfel că Marea Doamnă cere calmare, cum că în Occident nu e totul perfect. Absurd, pe la început mai ceruse întregii Românii să se calmeze şi ne informa că nu suntem centrul universului. Punctul pe I îl pune, ca în actuala ecuaţie geopolitică, Rusia, care, printr-o blondă reprezentantă a sa tot din Franţa, spune clar că problema nu e de naţionalitate, ci de cine este acest artist.
De fapt, de aici a pornit totul. Este firesc ca publicul şi clienţii Sotheby's să nu ştie cine este Ghenie, deşi a mai reuşit nişte vânzări de milioane tot la ei şi nu de mult timp. Este o chestie elementară, dar şi pe asta au dat-o în bară. Cum naiba au reuşit să pice cu fundul gol chiar în tortul nostru care se poate transforma rapid într-un viespar? N-om fi noi centrul universului, cum ne asigură cunoscătoarea Ionica, dar măcar avem dreptul la micile noastre momente de bucurie şi ca acestea să nu fie stricate de obsesiile de veacuri ale vecinilor noştri. Dacă nu scria nici o naţionalitate nu era nici o problemă, dar de unde o veni mâncărimea aceasta de a-l face ungur pe transilvanul nostru? "Specialiştii" Sotheby's au găsit mai uşor denumirea maghiară a oraşelor la care se raportează Adrian Ghenie, natalul Baia Mare şi formativul Cluj, decât faptul că tocmai a reprezentat România la Veneţia. De altfel, internetul este plin de anunţuri de evenimente de largă respiraţie europeană şi de înţelegere între oameni care se petrec la ... Kolosvar. Străinii sunt încurcaţi de această obsesie naţionalistă pentru că nu găsesc acest oraş pe hartă. În rest, e greu de acceptat că astfel, în secolul XXI, se ostoiesc "suferinţe" de secol X-XIX. Noi ne uităm la cifra lui Ghenie şi la prestaţia lui Ghenea de la San Remo şi, de ce nu, ne simţim buricul lumii.
Dar despre ce vorbeam noi? Da, despre o nouă ispravă a lui Adrian Ghenie, cel mai scump artist român în viaţă. Miercuri seara, la Londra, o pictură de-a sa s-a vândut cu 3,117 milioane de lire sterline, estimarea sperând 400-600 de mii. Este un nou record de cotă pentru Adrian Ghenie, de fapt este cel mai mare preţ reuşit vreodată de un pictor român, la artişti mai tare fiind doar Brâncuşi.
Despre Adrian Ghenie, născut la Baia Mare în 1977 şi şcolit la Cluj, se vorbeşte intens în ultimul timp, mai mult decât calitatea sa artistică fiind importantă performanţa sa de piaţă. Nivelul de milioane la care s-a trecut în vânzările sale londoneze îl fac sinonim cu succesul artistic ce a lâncezit din totdeauna pe meleagurile noastre. Este un fel de Arsenie Boca al comerţului de artă, sanctificat din oficiu şi subiect copios de inspiraţie şi imitaţie.
Succesul înregistrat miercuri la Londra, deşi a luat prin surprindere postacii Sotheby's, era previzibil. Îl aşteptam din 1 iulie 2014, atunci când, tot la Sotheby's, i s-a vândut, cu 1,426 milioane de lire sterline, "The Fake Rothko", prima sa pictură ce depăşeşte incredibilul prag. În toamna lui 2014, "Funeraliile lui Duchamp" se opreau la 1.022.500 lire sterline, estimarea acestei lucrări, vândută în 2014, a fost de 400-600 de mii de lire sterline, preţ pe care îl aştepta Sotheby's şi la recenta vânzare. Ca pe vremuri, pe malurile Dâmboviţei, mă întreb de ce pune Sotheby's aceeaşi estimare la un artist care a demonstrat mai mult, mult mai mult. Doar ca să accentuez eu această descoperire statistică? Să ne amintim că Duchamp, autorul "Fântânii"-pisoar, este un artist DADA, iar Ghenie a creat o serie de piese serioase pe această temă. I-a dedicat o "cameră" lui Darwin dar, de Ghenie, există şi o "DADA Room".
La funeraliile sale, imaginate şi ilustrate de Adrian Ghenie, Duchamp apare ca un dictator pe catafalc. Asta ar putea constitui un nucleu de discuţie pentru că vom găsi în opera "berlinezului" Ghenie o serie de subiecte din această zonă bine prizată de intelighenţia occidentală, mai ales a celor care decid ce se pictează pentru a se vinde bine. Aventura sothebyană a lui Ghenie a început în 2013, pe această temă, cu un portret al lui Mengele care ne-a băgat în priză, dar la un curent de baterie, 121.250 de lire sterline, în care am recunoscut începutul unei frumoase prietenii cu piaţa născută din unirea caselor sfertomilenare de la Londra cu galeriile de oriunde unde sunt bani şi planuri.
Stabilit la Berlin, artistul poate nu vorbeşte germana, dar sigur o pictează. Opera sa, în special cea bine vândută, merge pe aceste stereotipuri recomandate de promotori de succes şi anvergură. Maniera este şi ea la modă şi de succes, a inventat-o, cu câteva decenii în urmă, chiar Francis Bacon, cel mai scump artist al momentului, dintre toţi artiştii din lume, y compris ungurii şi românii. Acest titlu a fost câştigat de Bacon în 2014, la o vânzare Christie's de la New York, cu un triptic reprezentându-l pe Freud, Lucien Freud, amicul său, pictorul englez, nepotul psihanalizei. În licitaţia de seară de artă contemporană de la Londra, unde s-a atins recordul Ghenie şi al românilor care nu sunt unguri, preţul cel mai mare, de 16 milioane de lire sterline, a fost realizat de o pictură de Lucian Freud.
Lumea e mică şi românii, prin Ghenie, sunt în buricul ei.
1. Nedumerire
(mesaj trimis de Grig în data de 12.02.2016, 17:39)
Tipul asta scrie la Plasamente alternative sau la rubrica Glumire răsuflate?
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Grig în data de 12.02.2016, 17:40)
*glumițe răsuflate
2. O rubrica deosebita
(mesaj trimis de Prof. Cernaianu în data de 14.02.2016, 23:58)
Este cea mai buna rubrica de arta din Romania. Autorul face o analiza economica deosebita a acestui fenomen. Citim aceasta rubrica de mult timp si de abia asteptam urmatoarele articole. Predecesorul opinant, care semneaza Grig, nu are drept la opinie devreme ce nici trei sferturi de rand nu poate scrie fara sa faca o greseala.
3. O rubrica deosebita
(mesaj trimis de Prof. Cernaianu în data de 15.02.2016, 00:02)
Este cea mai buna rubrica de arta din Romania. Autorul face o analiza economica deosebita a acestui fenomen. Citim aceasta rubrica de mult timp si de abia asteptam urmatoarele articole. Predecesorul opinant, care semneaza Grig, nu are drept la opinie devreme ce nici trei sferturi de rand nu poate scrie fara sa faca o greseala.