Sotheby's a anunţat că, în iunie, ne vedem în sălile de licitaţie. De la Londra, desigur. Nu riscaţi o carantină, la întoarcerea în ţară, licitaţi online. De fapt, cam tot comerţul de artă s-a mutat în mediul virtual. Pe ecran s-au văzut licitaţiile, acolo s-au făcut cumpărăturile din galerii, din saloane internaţionale sau din licitaţii.
Vikart, o nouă casă de licitaţii de artă în peisajul bucureştean, a avut prima licitaţie la 14 decembrie trecut, cu două săptămâni înainte să se dea alarma de COVID, o alarmă pe care am înţeles-o târziu şi greu. Atunci ne întrebam când vine următoarea şedinţă pentru că, plasarea la sfârşitul anului, înainte de vacanţa de Crăciun, Revelion şi iarnă, era riscantă fără anunţarea continuităţii, putând să se creadă, cel puţin, că a fost o licitaţie ocazională, fără "va urma". Or, lansarea ce a precedat vânzarea anunţa o casă de licitaţii periodice şi ritmice. Şi niciodată nu s-a vorbit de altceva. Doar că a venit pandemia şi totul s-a închis. Decizia Vikart de a organiza o licitaţie online a venit normal, în acest context. Şi a avut loc chiar în dimineaţa zilei de 9 mai.
Oferta a fost una generoasă, exact 150 de loturi, unele de excepţie, la preţuri accesibile. Riscul întreprinderii venea din amestecul de creaţie contemporană, cu artişti "în viaţă", cu oferta clasică, cu creatori "regretaţi". Nu o dată am spus că paradoxul explicabil al pieţei româneşti face ca arta extrem de contemporană să fie mai scumpă decât oferta clasico-modernă, aruncând în aer ideea că tot ce e vechi e scump, cel puţin pe piaţa de profil.
Cel mai mare preţ, reuşit în a doua licitaţie Vikart, a fost de 8.750 de euro. A fost licitat pentru "Eva dans le jardin" - nu se spune Eve, în franceza jardinului? - de un artist mai puţin cunoscut, Florin Petrachi, dar acreditat cu o notorietate remarcabilă. Temă pentru acasă: dacă într-un interviu din 2012, declara că cel mai scump tablou al său vândut a costat 1.500 de euro, ce ar trebui să declare artistul acum, după ce a atins un nivel de aproape şase ori mai mare? Ar urma, ca nivel de preţ, un 7 mii de euro, primiţi, însă, nu de o pictură, ci de o sculptură, una dintre cele 15 oferite în licitaţie, adică fix 10% din totalul ofertei. Este "Maternitate", sculptură de un tânăr şi foarte talentat artist, Virgil Scripcariu, în care pruncul este un precoce Sfânt Gheorghe, care îl gâdilă deja pe balaur cu un fel de suliţă, chit că se află într-un echilibru nesigur pe burta mamei.
Pictura ne aduce pe locul al treilea, cu un preţ de 6,5 mii de euro, obţinut de imaginea de copertă a licitaţiei, "Adoraţie" de Felix Aftene, lucrare recentă, aproape udă. Născut în prima zi a anului 1972, în oraşul cu o euforică notorietate, Vaslui, artistul s-a impus prin originalitatea propriei viziuni artistice. În aceeaşi licitaţie s-a mai dat, cu 900 de euro, şi un desen în tuşuri colorate de Felix Aftene.
Preţul tinerilor contemporani îl depăşeşte şi pe Baba, Corneliu Baba, din care am avut în licitaţie o lucrare inedită, incredibilă, un autoportret din 1934, vândut cu 6.250 de euro. Şi de Baba am mai avut o ofertă, un "Arlechin" din 1975, adjudecat cu 4.850 de euro. Cu 3.400 de euro s-a dat o altă sculptură, un "Dans" din bronz şi bazalt, de Lucian Smău.
Trei mii de euro s-au licitat pentru un peisaj din Piatra Neamţ de Aurel Băeşu, artist iubit în oraşul din pictură, mai ales de un grup de colecţionari pasionaţi care sigur au observat că se împlinesc, în această lună, 124 de ani de la naşterea pictorului, şi la anul, 125. Două sculpturi de Ion Iancuţ s-au dat, fiecare, cu câte 2.000 de euro. Este vorba de o scenă intensă, un inorog călărit într-o coborâre dureroasă, şi portretul, poate cel mai bun, al sculptorului Marcel Guguianu. Cu acelaşi preţ, două mii de euro, a fost adjudecată o pictură de Sorin Ilfoveanu, dar şi un pastel de Iser, reprezentând un arlechin. O acuarelă semnată Iser, reprezentând două turcoaice, a fost adjudecată cu o mie de euro.
La 1.800 de euro, fiecare, avem o pictură de Piliuţă şi o alta de Bunescu. Portretul lipsit de vedere al lui Brâncuşi, realizat de Manuell Mănăstireanu, studentul pictorului Dan Hatmanu, a primit 1.500 de euro. Cu semnătura profesorului Hatmanu au fost vândute mai multe lucrări, o interesantă viziune cu dandy şi Tour Eiffel, cu 1.500 de euro, foarte cunoscutul său joc de-a v-aţi ascunselea, acum cu 1.200 de euro, şi un desen în linie de pix, subţire, reprezentând Golia ieşeană, adjudecat cu 350 de euro. Dacă s-ar fi vândut, cu estimarea sa de cel puţin două mii, o compoziţie de spirit şi esenţă pariziană ar fi devenit cea mai scumpă pictură a regretatului pictor ieşean.
O pânză de Gheorghe Dican, artist contemporan de o puternică exprimare plastică, cu o cromatică intensă, a fost vândută cu 1.700 de euro. Mergând spre cote mai mici, ajungem la un Valeriu Gonceariuc de 1.300 de euro şi la alte două picturi de 1.200 de euro, fiecare, alături de cea foarte cunoscută a lui Dan Hatmanu, mai sus amintită: un peisaj portuar, de R. Iosif, şi "Arhitecturi veneţiene", de Angela Tomaselli. Un alt contemporan al zilelor noastre, Mihai Sârbulescu, semnează o "Curte la Brebu", dată cu 1.100 de euro, dar şi un Balcic, pentru care s-au obţinut 900.
Este evidentă selecţia realizată de colecţionari şi oameni avizaţi, dar ea a acoperit doar ceva sub jumătate din oferta Vikart, 69 de loturi vândute, din 150 oferite. La această licitaţie s-a văzut că există expertiză şi chiar ofertă, în acelaşi timp cu o mână de pasionaţi colecţionari, dar conjunctura economică nu va întârzia să creeze probleme mai mari decât cele existente.
O Sighişoară de Micaela Eleutheriade a fost luată de vreun avizat, cu o mie de euro, iar o "Femeie şezând", de Gheorghe N. G. Vânătoru, cu 800. O alegorie ecvestră, în teracotă, de Miliţa Petraşcu, eleva lui Brâncuşi, a fost dată cu o mie de euro, iar un tors sublim de doamna sculpturii româneşti contemporane, Elena Surdu Stănescu, a fost adjudecat cu 950 de euro. S-au vândut o pânză dar şi o gravură de Mircia Dumitrescu, "Damen Vals", cu o mie de euro, şi "Adam şi Eva", cu 750 de euro. O superbă lucrare de Spiru Vergulescu, o coastă exotică de Sozopol, s-a dat cu 800 de euro, iar o alta, în guaşă şi acuarelă, de inegalabilul Ion Stendl, cu şapte sute.
Venim în prezentul zbuciumat, cu o lucrare inedită de Christian Paraschiv, o mănăstire cuminte, cu 900 de euro, cu un labirint suprarealist, de Petre Velicu, dat cu 800 de euro, şi o lucrare de Laurenţiu Dimişcă, cunoscutul român din topul mondial al Outsider Art, adjudecată cu 700 de euro.