A doua licitaţie cu piese din colecţia familiei pictorului Ion Pacea, organizată de Artmark, a propus 146 de loturi, vândute în proporţie de 88.36% pentru un total de fix 129.182,50 de euro.
Să începem cu lucrările semnate de Ion sau Lucrezia Pacea, aflate în licitaţia a ll-a a colecţiei de artă Lucrezia şi Ion Pacea. Au fost oferite doar două scene intense de litoral, ale pictorului Ion Pacea, şi două proiecte de tapiserie, de Lucrezia Pacea. "Mahoane la mal", ulei pe pânză de dimensiuni medii, a fost vândut cu 2.750 euro iar o întreagă "Plajă la 2 mai", în guaşă şi acryl, de această dată, cu 1.800 de euro. Lucrări de Ion Pacea au tot apărut în licitaţii, la un moment dat s-au vândut cutia de culori, dăruită lui Pacea de Catargi, şi telefonul din atelierul său, într-o licitaţie specială, dar tapiserii de Lucrezia Pacea nu găsim. În licitaţia de care vorbim, a doua, s-au vândut două schiţe realizate de Lucrezia Pacea pentru tapiseriile sale, în guaşă şi creion pe hârtie lipită pe carton, de dimensiuni mai degrabă mici, cu 200 şi, respectiv, 175 de euro.
Licitaţia a început cu trei lucrări de Nicolae Tonitza: "Micuţa tătăroai-că", adjudecată cu 3.250 de euro, "Fetiţa acrobatului", acuarelă pe hârtie, probabil o schiţă care ne aminteşte de o altă schiţă, aproape identică, expusă la Art Safariul trecut, venind din colecţia unui foarte simpatic pictor contemporan, vândută cu 4.250 de euro, şi un "Interior", acuarelă şi tuş pe hârtie lipită pe carton, plecat pentru 4.750 de euro. După un Pallady şi trei Victor Brauner, au venit patru desene de Tonitza, adjudecate cu preţuri între două mii şi 1,4 mii de euro.
Cel mai mult s-a primit pentru un pastel de Luchian, cu flori, "Ulcior cu albăstrele", mai exact, preţul de vânzare fiind de 20 de mii de euro. Al doilea mare preţ a fost de 10,5 mii de euro şi a fost plătit pentru "Ulcior cu flori de clematis" de Petraşcu. Al trei-lea preţ a fost de 4,5 mii de euro şi a fost obţinut de Ştefan Câlţia cu o pictură din 1978, "Flori de câmp". Să remarcăm şi două picturi de Vermont, Nicolae Vermont, fiecare vândută cu câte 2,5 mii de euro. Unul, reprezintă o "Ţărăncuţă în livadă", al doilea, ni se spune, ar reda-o pe regina Maria într-un soi de balansoar. Lucrarea este din 1912, când regina Maria nu era regină, pentru încă doi ani era regina Elisabeta iar Maria era doar soţia prinţului moştenitor, Ferdinand.
Au apărut în licitaţie mai multe "cromolitografii" de genul celor care au făcut integral obiectul unei vânzări 100% numită "Licitaţia unei selecţii de Grafică Europeană din două Colecţii". Astfel, cel puţin una dintre colecţiile din care s-a făcut această selecţie ar putea fi colecţia artiştilor Lucrezia şi Ion Pacea.
Inedită este şi colecţia de statui religioase, vechi, apusene, ce au aparţinut celor doi cunoscuţi plasticieni, puse în vânzare la acest început de an. O superbă "Fecioară cu Pruncul", din lemn policrom aurit, de pe la începutul secolului al XVI-lea, a intrat în licitaţie la 400 de euro şi a ieşit cu 1.200. Au mai apărut în licitaţie trei Crişti dramatic supravieţuitori ai unor vechi crucifixe din lemn. Au fost adjudecaţi cu 800 de euro, o dată, şi 250 de euro, de două ori.
Cea mai scumpă icoană din a doua licitaţie din colecţia soţilor Pacea a costat o mie de euro. "Învierea Domnului, 12 scene şi cei Patru Evanghelişti - Matei, Luca, Marcu şi Ioan" este o superbă icoană cu mai multe registre, de şcoală ruseas-că din a doua jumătate a secolului al XIX-lea lucrată în tempera, cu foiţă de argint pe lemn. De un stil puternic asemănător, o altă icoană rusească pe lemn, cu tempera şi foiţă de aur, "Mineiul lunii aprilie şi 12 tipuri iconografice ilustrând-o pe Maica Domnului cu Pruncul", a fost adjudecată cu 800 de euro. De o altă factură, o icoană de şcoală grecească, pe lemn, în două registre, cu ferecătură, "Maica Domnului cu Pruncul, arhanghelii Mihail şi Gavril, Sfântul Ioan Botezătorul şi, probabil, Sfântul ierarh Atanasie şi Sfântul ierarh Haralambie", de secol XIX, a primit o mie de euro.
Un potir transilvănean din argint aurit, care are inscripţionat pe interior anul 1645, având cunoscuta formă de clopot a cupei pe picior cu buton sferic turtit şi o bază hexalobată, a fost adjudecat cu 3.750 de euro, pornind de la 600 de euro. Dintre cănile de cositor, cu capac, se impune o carafă de secol XVII, din Sighişoara, care, însoţită de o farfurie gravată, de secol XVIII, din Sibiu, a obţinut 4.750 de euro, mult mai mult decât 150 de euro, cât se cerea iniţial. Ce ar putea explica acest salt zdrobitor, o creştere de 32 de ori a preţului? Faptul că este din Sighişoara? Posibil, pentru că o altă ofertă, tot din Sighişoara, o carafă cu capac, gravată cu emblema breslei rotarilor, din 1672, a crescut şi ea de la 80 la 500 de euro. O mie de euro, pornind de la numai 50, a primit şi o piesă interesantă dar despre care nu ni se spune că ar fi din Sighişoara. Este vorba de o pereche de mojare din bronz, decorată cu stâlpi tip hermă, între care ni se spune că ar fi "efigia lui Napoleon şi a Minervei". Efigie este doar cea masculină, Minerva este cu totul, din cap până în picioare şi văzută din faţă. Cât despre Napoleon, atâta timp cât nu avem dovezi certe că el ar fi în efigie, atunci putem spune că nu orice profil oval sau rotund de bărbat tuns scurt, cu atmosferă autocrată, este efigia lui Napoleon. Nu, doamna Minerva?!
Sectorul ceramică este bogat şi răvăşitor. Un superb vas persan din ceramică smălţuită, decorat cu dervişi, din perioada dinastiei Qajar, a primit 800 de euro, atât cât s-a cerut. Dinastia Qajar s-a instalat în 1794, deci nu este una de antichitate, dar vasul este nemaipomenit de frumos decorat.
Din aceeaşi colecţie şi aceeaşi vânzare, să notăm şi o tapiserie franţuzească din lână, din prima jumătate a secolului XX, care a urcat de la o pornire de 400 de euro la o vânzare de o mie, şi un lot de trei panouri din lemn, ornat cu blazon, îngeri şi ornamente vegetale, de secol XVIII, care a plecat de la o sută de euro şi a ajuns la 1,2 mii.
La acelaşi preţ, 1,2 mii de euro, a plecat şi o pereche de carafe produse de firma WMF (Wurttembergische Metallwarenfabrik), desigur, în stil Art Nouveau, unul superb, cu sticlă verde şi metal argintat în volutele binecunoscute ale stilului.
Am vorbit, până acum, de "Licitaţia colecţiei de artă Lucrezia şi Ion Pacea - partea a II-a", dar când a avut loc prima licitaţie din această colecţie? Nu neapărat acum o săptămână, sub numele de "Licitaţia unei selecţii de Grafică Europeană din două Colecţii", ci acum un an, în februarie 2019, fiind "Licitaţia unei selecţii din colecţia de artă Lucrezia şi Ion Pacea". Probabil, atunci nu se ştia că va fi o primă parte din ce avea să vină. Anul trecut, seara Pacea era împărţită cu licitarea colecţiei de artă orientală veche a dr. Edgar Nicolau şi a doamnei dr. Anamaria Roth. Selecţiile din colecţia Pacea sunt asemănătoare ca structură, atunci niciun Ion Pacea dar patru schiţe de Lucrezia Pacea, nişte hărţi şi preţuri mai mici, în general.