PLASAMENTE ALTERNATIVE Uşor cu adevărul în carul cu boi

Marius Tiţa
Ziarul BURSA #Investiţii Personale / 4 aprilie 2023

Rodica Toth Poiata - Mărturie

Rodica Toth Poiata - Mărturie


Marius Tiţa

Adevăr vă zic, nu prea se mai fac glume sau farse de 1 Aprilie. În acest an chiar nu am auzit de niciuna, chit că oamenii vor să râdă copios. De multe ori, însă, luăm în serios şi glumele, iar lucrurile cu adevărat serioase sunt tratate în glumă. De fapt, am cam uitat să râdem, deşi este drept că "farsele" mondiale din ultimul timp sunt proaste rău de tot. Altfel, singurele lucruri care ne mai relaxează, doar a zâmbet, fără să dăm în hohote, sunt cultura, arta. Chestiile astea de spirit, făcute de oamenii cu talent în domeniu, sunt binele şi frumosul viitorului.

Au fost multe vânzări de artă la licitaţie, motoarele pieţei turează din plin. Sclipitor sau îngrijorător, foarte multe piese tari sunt inedite, apar pentru prima dată în licitaţiile de artă. Temele cunoscute şi recunoscute alunecă de la un artist la altul, fiind strânse cu pasiune în braţe sau doar pasate, cât să nu îl deranjeze prea mult pe autor. Se poate face o listă cu artişti ce apar cu lucrări în mai multe locuri, în acest timp, unele se vând la preţuri mari, altele rămân neadjudecate bătrâne, poate din cauza preţului mic sau doar prea accesibil. Să vedem, aproape întâmplător, ce s-a mai vândut în ultimul timp pe piaţa de artă. Asta cu întâmplător a fost o glumă, o să recunosc la sfârşit.

La licitaţia de primăvară a Artmark, prima dintre cele cu numărul de ordine 500, o "Grădină" de Horia Bernea a urcat de la o estimare de cel mult nouă mii de euro la un preţ de adjudecare de 16 mii. Estimarea minimă, de sub care pleacă licitaţia, a fost de şase mii. O altă pictură de Horia Bernea, delicată, "Lumină" intitulată, din 1989, a primit şapte mii de euro, sub estimarea maximă, de opt mii, dar peste cea minimă, de cinci mii. În interval, altfel spus!

"Ţărăncuţă cu basma roşie" de George Löwendal avea o estimare maximă de 2,5 mii de euro şi a ajuns, în viaţa reală, la 4 mii, preţul de vânzare. Nu ar trebui să uimească, este un ulei pe carton realizat de unul dintre cei mai interesanţi pictori români, baron cu o genealogie fabuloasă, dar şi artist extraordinar, cu viziuni scenografice aparte şi cu o pictură în care subiectul rural este tratat regeşte.

Tânărul şi impetuosul Felix Aftene este prezent în licitaţie cu o poveste cu zâne, "Vestitorul", un cadru amplu din lumea lui de basm. A fost adjudecat cu opt mii de euro, în intervalul de estimare de 7-12 mii. La fel, contemporanul nostru din Franţa, Georges Mazilu, a vândut "Famille avec chien" cu nouă mii de euro, în intervalul 7 - 12 mii, al estimării. Iar de Corneliu Ionescu, cunoscutul pictor al balerinelor, s-a vândut "Balerină în costum de Pierrot", cu 3.250 de euro, mai bine de dublul estimării maxime, de numai 1,5 mii.

Dacă 1 Aprilie e ziua păcălelilor, atunci 2 Aprilie ar trebui să fie ziua adevărului. Şi fiecare zi ar trebui să fie a adevărului, aşa cum fiecare zi este una a păcălelilor. Într-o astfel de duminică s-a ţinut o licitaţie la Alis, cea mai veche casă de astfel de vânzări de artă de la noi. S-a vândut, cu şase mii de lei, o imagine de amfiteatru, semnată Horia Damian în stânga jos, despre care se insistă a fi denumită "Le Colosee". În licitaţia din 19 martie de la Alis, un alt "Le Colosee", de Horia Damian, tehnică mixtă de această dată, tot din colecţia Jean Philippe Guilbert, după cum ni se dă în scris, a primit şapte mii de lei. În franceză se scrie corect "le Colisee" şi, culmea, greşeala nu vine de la tentaţia, normală, de a pune "la", şi nu "le", în faţa unui cuvânt ce se termină în "ee", ci de la italiano-românizarea ce face ca măreţului Coliseu de la Roma să îi spunem Coloseu. Impunătorul şi inertul Colos era în altă parte, nu la Cotroceni, ci în Rodos. În această primăvară, o altă lucrare de Horia Damian, un desen în cerneală, pe hârtie lungă, "La colonne rouge", din 1982, s-a dat cu 3,5 mii de lei.

Uşor, venind agale, un car cu boi, pe lemn, a ajuns în târziul licitaţiei Alis din 19 martie, ultimul dar în licitaţia secţiunii de Pictură. Este semnat Grigorescu, în dreapta jos, cu roşu, şi s-a vândut cu 123 de mii de lei, cam 20,6 mii de euro. La Alis, piesa de pictură ce intră ultima pe scenă este o adevărată instituţie. Pe 5 februarie a fost "Case la Şopârliţa", semnat tot în dreapta jos Samuel Mutzner, dar cu negru, şi adjudecat pentru 13 mii de lei. Exact înainte de el se vânduseră nu mai puţin de patru lucrări semnate Rudolf Schweitzer-Cumpăna: un impunător "Bal mascat", de 13 mii de lei, o "Margine de sat", cu nouă mii de lei, "Natură statică cu fructe", de 6,5 mii de lei, "Iarnă la Târgovişte", realizată chiar la Târgovişte, în 1966, plecată pentru şase mii de lei.

Niciun artist de la secţiunea "Pictură" nu mai este în viaţa pentru că Alis, casa, are o secţiune numită chiar "Artişti în viaţă". Din cele 12 oferte de acolo, s-a dat doar una, o "Himeră" de Dionis Puşcuţă, pictorul din Bacău, cu 2 mii de lei. O natură cu "Vase de alamă", de patriarhul pictorilor din Bacău, Ilie Boca, nu s-a dat cu 2,4 mii de lei, De asemenea, nu s-a vândut "Promenade vesperale", de George(s) Mazilu, cu o estimare de 7-8,5 mii de euro şi un preţ de pornire de 33 de mii de lei, sub estimarea minimă. Cu două săptămâni în urmă, la şedinţa anterioară, nu s-a dat o "cromolitografie" a artistului român ce trăieşte în Occident, cu trei mii de lei, tot sub estimarea minimă de 650 euro. În februarie, la Alis, de Georges Mazilu nu s-a dat o serigrafie de 2,5 mii de lei, dar nici o pictură de 48 de mii de lei, una estimată la 10-12 mii de euro.

În prima licitaţie Alis din acest an a rămas neadjudecată o pictură modestă a unui mare pictor contemporan, Gabriel Catrinescu. Dar nimeni nu a ştiut pentru că, în catalog, numele său a devenit ... Cărbunescu. O fi de la "inteligenţa artificială", care face corecturi alandala, dar, în acest caz, termenul inteligenţă, naturală sau artificială, nu se justifică.

Tot fără cumpărător, deşi preţurile ar fi permis finalizarea cu succes a licitaţiei, au rămas mai multe oferte de Sami Briss. Puţin cunoscut publicului român, şi când este, datorită licitaţiilor de artă este, Samuel Briss s-a născut la Iaşi, în 1930, a plecat în Israel, în 1959, şi în 1971, la Paris. A expus peste tot în lume, pe cele mai prestigioase simeze şi, cu două săptămâni în urmă, a vernisat prima sa expoziţie într-un muzeu din România, la Oradea. Ampla expoziţie "Memoires", de la Muzeul Ţării Crişurilor, este un eveniment curatoriat de Adina Renţea şi sperăm că îl vedem reluat şi prin alte oraşe ale României.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb