Semnatarii Codului de bune practici privind dezinformarea, printre care se numără mari platforme online precum Google, Meta, Microsoft şi TikTok, au publicat astăzi cel de al treilea set de rapoarte care prezintă în detaliu măsurile pe care le iau pentru a combate răspândirea dezinformării online, cu un accent deosebit pe viitoarele alegeri europene din luna iunie, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit comunicatului, rapoartele, disponibile pe site-ul web al Centrului de transparenţă, prezintă măsurile pe care semnatarii le-au pus deja în aplicare sau intenţionează să le ia înaintea şi în timpul alegerilor europene, precum şi garanţii legate de riscurile IA generative.
Vìra Jourova, vicepreşedinta pentru valori şi transparenţă, a declarat: "Codul se dovedeşte a fi un instrument flexibil, în cadrul căruia întreaga gamă de actori, inclusiv platformele, societatea civilă, industria publicităţii etc., se reunesc pentru a lucra la cele mai bune măsuri posibile de combatere a dezinformării şi de reducere a riscurilor de manipulare a informaţiilor. Acum că platformele prezintă măsurile pe care le-au luat deja, le îndemn să îşi intensifice eforturile pentru a fi pregătite şi a răspunde rapid ameninţărilor străine de manipulare a informaţiilor şi de dezinformare în timpul alegerilor", se arată în comunicat.
Thierry Breton, comisarul pentru piaţa internă, a declarat: "Având în vedere că cetăţenii europeni vor vota în curând pentru un nou Parlament European, platformele trebuie să utilizeze toate instrumentele de care dispun, de la moderarea conţinutului la etichetarea materialelor "deep fake", pentru a asigura un mediu de informare liber şi echitabil. Prin orientările electorale legate de Regulamentul privind serviciile digitale, pe care le prezentăm astăzi, precizăm ce ne aşteptăm de la platforme pentru a traduce aceste obligaţii în acţiuni concrete. Nu este vorba doar despre conformitate, ci despre protejarea fundamentelor înseşi ale democraţiilor noastre",
se menţionează în comunicat.
În aceste rapoarte, platformele îşi prezintă măsurile de protejare a integrităţii alegerilor, precum obligaţia agenţilor de publicitate sau a creatorilor de a eticheta în mod clar orice imagine sau material video sau audio care a fost creat(ă) sau modificat(ă) digital, cooperarea cu organizaţii de verificare a veridicităţii, promovarea unor informaţii de înaltă calitate şi oficiale pentru alegători şi dezvoltarea unor campanii specifice de alfabetizare mediatică şi de predemascare. Primele rapoarte au fost publicate în februarie 2023 şi în septembrie 2023. Următorul set de rapoarte este prevăzut pentru toamna anului 2024, se precizează în comunicat.
Comisia prevede lansarea rapidă a procedurii privind recunoaşterea Codului de bune practici drept cod de conduită în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale. De asemenea, Comisia a adoptat astăzi primele orientări electorale legate de Regulamentul privind serviciile digitale, adresate platformelor şi motoarelor de căutare foarte mari desemnate, este notat în comunicat.