Episodul de iarnă târzie care a cuprins, marţi, aproape întreaga ţară a mobilizat şi autorităţile din judeţul Buzău care, la solicitarea prefectului Daniel Ţiclea, s-au adunat într-o şedinţă de urgenţă care a avut pe ordinea de zi "înfiinţarea de perdele forestiere pe marginea drumurilor naţionale care se blochează la fiecare episod de vreme rea".
Este vorba despre Comandamentul Judeţean de Analiză a Programului Anual de Înfiinţare a Perdelelor Forestiere de Protecţie, întrunire la care au participat secretarul general al Instituţiei Prefectului, Raluca Alexandru, reprezentanţi ai Gărzii Forestiere, ai D.R.D.P. Buzău, ai U.A.T.-urilor Blăjani, Beceni, Lopătari, Scorţoasa şi Padina.
"Nu e iarnă în care zăpada să nu închidă şoselele, în judeţul Buzău. Nu e răbufnire a vremii, cu ninsori şi viscol, fără ca parte din şoselele care tranzitează judeţul să nu se închidă. Sunt aceleaşi tronsoane de fiecare dată, aceleaşi probleme care trenează de ani buni. DN 22 este "veriga slabă" din judeţul Buzău. Şoseaua care face legătura dintre Râmnicu Sărat şi Brăila este prima care se închide, în caz de ninsori şi viscol, şi ultima care se deschide. Alte drumuri cu mari probleme, atunci când ninge, sunt DN 2 C şi DN 2 B Buzău-Brăila, dar şi secţiuni din DN 2 E85 (mai ales km. 68-80 şi km. 135-140). Blocajele de pe aceste şosele ar fi istorie dacă în zonă ar exista perdele forestiere. De ani de zile, vorbim despre necesitatea înfiinţării acestor perdele forestiere, care ar proteja şoselele, iar zăpada adusă pe carosabil, atunci când viscoleşte, nu ar fi atât de mare încât să impună închiderea traficului. Din păcate, însă, la nivelul judeţului, nu au fost înfiinţaţi astfel de pereţi naturali, care reprezintă, de departe, cea mai bună soluţie pentru evitarea blocajelor pe drumurile naţionale. De ce Buzăul a rămas în urmă la capitolul perdele forestiere? De ce în judeţul vecin, Brăila, proiectul Romsilva este, deja, în execuţie, iar de-a lungul DN 2 B se pot observa kilometri de perdele forestiere, în timp ce la Buzău nu?", spun reprezentanţii Prefecturii Buzău.
În cadrul întâlnirii de marţi, prefectul judeţului Buzău, Daniel Ţiclea, a subliniat importanţa înfiinţării perdelelor forestiere pe marginea drumurilor naţionale care se blochează la fiecare episod de vreme rea, cu ninsori, dar şi necesitatea de a cataliza acest proiect prin demersuri realizate la nivel central.
"Sunt absolut convins că dacă am avea culoarul de expropriere, ne-am putea mobiliza şi am reuşi plantări în timp record, cu sprijinul instituţiilor, al societăţii civile, voluntarilor şi ONG-urilor.
Voi face din acest proiect o provocare a mandatului meu de prefect al judeţului Buzău" a declarat prefectul judeţului Buzău, Daniel Ţiclea.
Totodată, în urma discuţiilor s-a făcut public stadiul actual al principalelor proiecte ce vizează înfiinţarea unor perdele forestiere pe două drumuri importante din judeţul Buzăul. Din nou, DN10 nu a fost luat în calcul pentru astfel de proiecte, potrivit informării venite din partea Prefecturii Buzău.
"Conform planului din cadrul Programului naţional de realizare a perdelelor forestiere pentru protecţia autostrăzilor şi drumurilor naţionale, la Buzău, ar urma să se înfiinţeze perdele forestiere pe toate drumurile naţionale, cu excepţia DN 10, pe o suprafaţă de 227,96 ha şi o lungime de 75,98 km. (estimare 2022). Potrivit planului, ar urma să se realizeze liziere cu lăţime de 20 de metri, pe formatul cel mai complet, impenetrabil. Până la acest moment, au fost întocmite şi avizate de către Garda Forestieră Focşani şi Ministerul Mediului studiile de fezabilitate şi proiectele tehnice, care, ulterior, au fost predate Regiei Naţionale a Pădurilor în vederea contractării lucrărilor de expropriere şi execuţie pentru DN 2 E85 şi DN 2 B Buzău-Brăila.
De asemenea, au fost întocmite şi avizate studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic, care urmează a fi predate către Romsilva, pentru obiectivul ce priveşte înfiinţarea perdelelor forestiere de protecţie de-a lungul DN 2C Costeşti-Pogoanele.
Nu au fost contractate serviciile de proiectare pentru realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic, pentru realizarea perdelelor forestiere pentru DN 1 B Ploieşti-Buzău şi pentru DN 22 Râmnicu Sărat - Brăila, acestea fiind cele mai întârziate proiecte", informează Prefectura Buzău.
De asemenea, primarii prezenţi la întâlnirea de marţi au transmis propuneri privind noi suprafeţe de teren identificate pe raza localităţilor unde se consideră oportună şi necesară înfiinţarea perdelelor forestiere de protecţie, prin programul Romsilva sau prin PNRR - Campania Naţională de Împădurire 2022-2026.