Procesul de privatizare a Poştei Române, prin vânzarea către belgienii de la bpost a eşuat, reiese dintr-un comunicat al Ministerului pentru Societatea Informaţională (MSI).
Alexandru Petrescu, directorul general al Poştei Române, ne-a spus în luna mai că listarea la Bursă este planul "B", în cazul în care privatizarea eşuează.
MSI a transmis că ofertantul selectat pentru vânzarea celor 51% din acţiunile Companiei Naţionale Poşta Română, bpost, nu a avansat o ofertă angajantă până la termenul limită stabilit (15 septembrie 2015, ora 12:00 PM). Având în vedere îmbunătăţirea situaţiei economice a Poştei Române şi diversificarea portofoliului de servicii oferite, MSI consideră că procesul de privatizare aprobat prin HG nr. 761/2012, cu modificările şi completările ulterioare, este necesar sa fie supus analizei Guvernului Romaniei.
Conform sursei citate, în ultimii ani, Poşta Română a iniţiat mai multe acţiuni în perspectiva unei capitalizări rapide şi consistente, metoda aleasă de acţionarul majoritar, statul român, fiind majorarea de capital prin aport de capital privat. De la momentul achiziţionării dosarului de prezentare al Poştei Române de către bpost, până în prezent, echipa implicată în proces a susţinut un nivel consistent al discuţiilor cu potenţialii investitori, pe marginea oportunităţii investiţionale. În cadrul discuţiilor s-au abordat teme legate de planul de eficientizare a cheltuielilor şi a reţelei operaţionale, de situaţia financiară, de situaţia litigiilor, dar şi de cadrul de reglementare.
În perspectiva privatizării, atât acţionarul majoritar, cât şi Poşta Română au întreprins toate demersurile care să clarifice şi să îmbunătăţească poziţia companiei ca oportunitate de investiţii. Astfel, numirea unui management pe baza standardelor guvernanţei corporative, în acord cu principiile OCDE (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică), şi dezvoltarea unui plan de afaceri care să îmbunătăţească semnificativ calitatea serviciilor universale oferite cetăţenilor au fost implementate în ultimul an.
Poşta Română a abordat, în ultimul an, o strategie de business focusată pe reducerea cheltuielilor şi pe concentrarea resurselor financiare in investiţii. Un punct esenţial în această strategie a fost dezvoltarea unor produse şi servicii adaptate la nevoile clienţilor Poştei Române, dar şi închiderea unor contracte neprofitabile pentru operatorul naţional de servicii poştale. Poşta Română a încheiat anul 2014 cu un profit de 5 milioane de euro, după cinci ani de pierderi. Pentru 2015, compania ţinteşte menţinerea în marja de profit, concomitent cu implementarea unui plan amplu de investiţii, în valoare de peste 55 de milioane de lei (12,3 milioane de euro), strategie care va continua şi în 2016.
Poşta Română este deţinută de statul român, prin Ministerul pentru Societatea Informaţională, în proporţie de 75%, şi de Fondul Proprietatea (FP) în proporţie de 25%. Compania deţine cea mai mare reţea de distribuţie la nivel naţional, însemnând peste 80% din totalul subunităţilor poştale care operează, în prezent, în România. Peste 19 milioane de locuitori beneficiază de serviciile Poştei Române şi peste 7,5 milioane de adrese sunt acoperite de reţeaua poştală proprie.