• Acordarea facilităţilor, proces simultan şi separat de cel al privatizării
Ţara noastră nu mai poate impune, din 2007, în cadrul privatizărilor, strategii de politică industrială, securitate socială sau obiective de dezvoltare regională, care nu ar fi luate în considerare, în mod obişnuit, de către un investitor privat, au declarat, vineri, în cadrul unui seminar, reprezentanţii PricewaterhouseCoopers (PwC). Condiţiile post-privatizare de acest gen nu sunt acceptate de legislaţia europeană.
Dacă vor să stimuleze o anumită industrie/companie privatizată, autorităţile noastre pot, în schimb, să acorde ajutoare de stat permise de legislaţia europeană. Nu toate ajutoarele trebuie notificate, pentru că exista şi scheme aprobate şi aplicate de statele membre.
Specialiştii PwC atrag atenţia că Uniunea Europeană (UE) le impune statelor membre ca procesul de privatizare să fie realizat prin licitaţii publice, anunţate cu suficient timp înainte (minim două luni) de data limită pentru depunerea ofertelor. Oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere financiar este desemnată câştigătoare, iar licitaţia trebuie să fie lipsită de condiţii de vânzare. La aceste licitaţii trebuie să poată participa orice cumpărător, indiferent dacă desfăşoară sau nu o activitate economică şi indiferent de tipul activităţii economice.
Potrivit PwC, sunt considerate ajutoare de stat ilegale conversia sau scutirea de datorii, acceptarea unui preţ sub nivelul pieţei în schimbul realizării, de către investitor, a unui anumit volum de investiţii şi păstrarea locurilor de muncă. Statul riscă anularea procesului de privatizare şi ajutorul de stat este recuperat de la investitor cu dobândă.
Oficialii PwC afirmă: "Dacă statul consideră că trebuie să stimuleze o anumită industrie sau economia unei anumite regiuni prin privatizare, nu trebuie să acorde aceste stimulente în cadrul procesului de privatizare. Licitaţia trebuie desfăşurată conform normelor europene, iar simultan autorităţile pot demara procesul acordării ajutorului de stat, cu acordul UE. Privatizarea Automobile Craiova cu Ford ne arată că UE a sancţionat ajutorul de stat din cadrul privatizării, dar ulterior a acceptat acest ajutor în afara procesului de privatizare. UE a avizat şi conversia în acţiuni a datoriei Oltchim către AVAS în vederea privatizării combinatului. Din păcate, conversia nu a mai putut fi realizată, pentru că nu au existat condiţii ca măsura să întrunească votul a două treimi din acţionari".
Privatizarea prin insolvenţă, o şansă pentru Oltchim
Criza economică a marcat o nouă modalitate de realizare a privatizării. Companiile de stat aflate în dificultate financiară sau părţile viabile ale acestora ar putea fi privatizate după declanşarea procedurii insolvenţei. Acesta este şi cazul Oltchim.
Reprezentanţii PwC au afirmat: "Soluţia propusă de administratorii judiciari, de creare a unui Oltchim 2 cu active viabile din combinat, este bună, dar nu este simplă. Actualul Oltchim poate fi unicul acţionar al Oltchim 2, caz în care banii din privatizare sunt împărţiţi de creditori. Soluţia nu-i avantajează pe creditorii chirografari şi pe acţionari pentru că ei sunt ultimii la plata creanţelor. Primii la plată sunt creditorii garantaţi. Statul, prin AVAS şi Electrica, sunt şi creditori, dar garanţiile deţinute nu acoperă totalul datoriilor. Dacă în Oltchim 2 se păstrează actuala proporţie a acţionariatului şi dacă sunt aliniate interesele tuturor creditorilor, şansa de recuperare a banilor creşte. Există metode ca toţi creditorii şi acţionarii să recupereze o parte din datorii. Depinde de modul de construcţie al Oltchim 2".
Conform specialiştilor PwC, statul trebuie să analizeze cu atenţie dacă vânzarea pe bucăţi a unei întreprinderi îi aduce sau nu mai mulţi bani decât vânzarea în bloc. În aceste condiţii, lichidarea pe bucăţi ca soluţie de plată a datoriilor nu trebuie ocolită.
Garanţia de participare în cadrul privatizării companiilor de stat prin licitaţie publică este, conform legii, între 3 şi 20% din valoarea nominală a acþiunilor. Dacă statul consideră că valoarea garanþiei trebuie majorată, fie ia această decizie singur, având grijă ca suma să nu restricþioneze semnificativ participarea, fie discută acest aspect cu UE. Statul poate cere sfatul/aprobarea UE pentru a derula privatizări cu metode complexe sau ale companiilor strategice.
1. Stimati domni specialisti aveti dreptate,
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 18.03.2013, 11:36)
totusi faptul ca transformarea de tip DES a fost aprobata de comisia europeana, iar dumneavoastra in cadrul analizei pe care ati efectuat-o ajungeti la aceeasi concluzie , insa sunteti de parere ca nu ar fi avut sorti de izbanda constituie o ipoteza care va trebui la randul ei sa fie verificata de comisie pentru acordarea actualului ajutor de stat. Cu siguranta dumneavoastra ati mentionat ca o neluare in considerare a acestei transformari o deviere de la valoarea de piata ar fi avut ca efect, astfel conform practicii internationale nici o vanzare de active nereusind sa fie mai productiva decat una pe ansamblu as continuing business cum spun specialistii :-) "UE a avizat şi conversia în acţiuni a datoriei Oltchim către AVAS în vederea privatizării combinatului. Din păcate, conversia nu a mai putut fi realizată, pentru că nu au existat condiţii ca măsura să întrunească votul a două treimi din acţionari"