Takata, grupul japonez ale cărui airbaguri defecte au dus la declanşarea celei mai mari rechemări în service din industria auto, a solicitat intrarea în faliment în Statele Unite şi Japonia, anunţând şi că va fi cumpărat pentru 1,6 miliarde de dolari de către compania americană Key Safety Systems, relatează Reuters.
Cazul este cel mai grav faliment al unui producător japonez, iar Takata ar putea suporta costuri de zeci de miliarde de dolari, provocate de rechemările şi procesele din ultimii aproape 10 ani.
Airbagurile, care riscă să explodeze şi să răspândească schije la declanşare din cauza dispozitivelor de umflare, au provocat moartea a cel puţin 17 oameni în întreaga lume.
Divizia din Statele Unite a grupului, TK Holdings, a depus cerere pentru protecţie faţă de creditori, duminică, în Delaware, având obligaţii financiare cuprinse între 10-50 de miliarde de dolari.
Obligaţiile financiare totale ale Takata ridică la 1.700 de miliarde de yeni (15 miliarde dolari), potrivit estimărilor Tokyo Shoko Research.
Un avocat al Takata a declarat că obligaţiile financiare finale vor depinde de rezultatul discuţiilor cu clienţii producătorilor auto, care au suportat majoritatea costurilor de înlocuire a airbagurilor.
Intrarea în faliment va permite salvarea Takata de către Key Safety Systems (KSS), un furnizor de componente auto din Michigan deţinut de grupul chinez Ningbo Joyson Electronic.
Într-un acord negociat în ultimele 16 luni, KSS a convenit preluarea operaţiunilor viabile ale Takata, iar restul vor fi reorganizate pentru a continua să furnizeze milioane de dispozitive de umflare a airbagurilor.
Compania americană îi va păstra pe aproape toţi cei 60.000 de angajaţi ai Takata din 23 de ţări, precum şi fabricile din Japonia. Acordul va permite Takata să continue activităţile fără întreruperi şi cu un impact minim asupra lanţului de aprovizionare.
Conducerea Takada va demisiona după stabilirea programului de restructurare.
Takata şi KSS anticipează că acordul definitiv de vânzare va avea loc în câteva săptămâni, iar procedurile de faliment din SUA şi Japonia vor fi finalizate în primul trimestru din 2018.
Nu toate problemele au fost însă rezolvate.
Honda Motor, cel mai mare client al Takata, a anunţat că nu a încheiat un acord final cu aceasta, legat de resposabilităţile pentru rechemări.
Takata riscă procese şi costuri legate de rechemări în valoare de miliarde de dolari, cu clienţi precum Honda, BMW şi Toyota.
De asemenea, Takata riscă procese colective pentru plata unor despăgubiri în Statele Unite, Canada şi alte ţări.
Autorităţile pentru siguranţa transporturilor din întreaga lume au solicitat rechemarea a circa 100 de milioane de dispozitive de umflare a airbagurilor, iar surse din industrie au estimat că costurile campaniilor ar putea urca la 10 miliarde de dolari.
Costurile au provocat pierderi Takata în ultimii trei ani, iar compania a fost nevoită să vândă subsidiare pentru a plăţi amenzi şi alte obligaţii financiare.
Înfiinţat ca o companie textilă în 1933, grupul Takata a început producţia de airbaguri în 1987, iar în perioada sa de vârf a fost al doilea mare producător de produse pentru siguranţă. Compania mai produce o treime din centurile de siguranţă la nivel mondial, alături de alte componente.
Bursa din Tokyo a anunţat că acţiunile Takata vot fi delistare din 27 iulie. Acţiunile Takata au scăzut cu 95% din ianuarie 2014, conform sursei citate.